Den helt store mediedarling ved G((o))ng Tomorrow 2018 viste sig at blive komponist Niels Lyhne Løkkegaard. I værket ‘Music for Krügerrand’ havde han inviteret finansmanden Lars Seier Christensen til at spille på guldmønter, og mødet mellem kunstneren og kapitalisten var noget, der fangede mediernes opmærksomhed.

På dagen for koncerten kunne man læse et stort interview med Lyhne Løkkegaard og Seier på forsiden af Politikens kultursektion. Her uddybede komponisten bl.a. sin motivation for at skabe et værk for guldmønter således:

- Hvis man skal italesætte nogle af de blinde vinkler i kunsten, så skal kunsten ikke bare prædike for den sædvanlige menighed. Kunsten er ofte bange for at se kapitalen i øjnene – man vil gerne se sig selv som en fri identitet, men faktum er jo, at kunsten er kapitaliseret.

Niels Lyhne Løkkegaard, Lars Seier Christensen, Ying Hsueh Chen og Jaleh Negari opfører 'Music for Krügerrand'. Foto: Malthe Folke Ivarsson

Efterfølgende bragte både P2, P3, Radio24syv og DR2 Dagen indslag om værket, ligesom Weekendavisen og Politiken var med ved koncerten. Politikens anmelder gav fire hjerter ud af seks og skrev:

- Der var også et klart kulturpolitisk aspekt i værket og i uropførelsen af det. Kunne en ultraliberal rigmand spille sammen med venstresnoede musikertyper? Det kunne han, viste det sig. Lars Seier Christensen gik dybt alvorligt til opgaven. 

Levende lydinstallationer

I samme artikel gav Politiken også fire ud af seks hjerter til Ensemble Adapters portrætkoncert af Simon Løffler og skrev:

- Hans værker har en stærk kvalitet ved at være fuldstændig usminkede. Man så neonrør lyse op, når strømmen var der. Man hørte de små jackstik blive klikket mod hinanden. Resultatet var en trekantet lysskulptur, der som en af fem opstillinger og som et af hans signaturværker fik Løfflers arbejder til at virke som levende lydinstallationer.

Ensemble Adapter opfører værker af Simon Løffler. Foto: Malthe Folke Ivarsson

Ars Nova i Koncertkirken

Det københavnske vokalensemble Ars Nova gæstede Koncertkirken på Nørrebro, hvor de opførte værker af bl.a. Guillaume Dufay, Julia Wolfe, Hans Abrahamsen og Jennifer Walshe.

DR P2 var med og sendte hele koncerten i sin fulde længde sammen med et interview med dirigent og kunstnerisk leder Paul Hillier. Den kan høres her.

Ars Nova i Koncertkirken på Nørrebro. Foto: Malthe Folke Ivarsson

Publikum i bevægelse

Med udgangspunkt i fredagens nyopførelse af Henning Christiansens opera ‘Opus 37: Dejligt vejr i dag, n’est-ce pas, Ibsen’ satte P1-programmet 4. division fokus på avantgardens betingelser gennem tiden. Museumsinspektør fra Museet for Samtidskunst i Roskilde, Magnus Kaslov, gæstede studiet, hvor der også blev spillet optagelser af den første opførelse af værket i 1968.

Foto: Malthe Folke Ivarsson

Politikens musikredaktør Thomas Michelsen var med ved koncerten og gav efterfølgende 5 ud af 6 hjerter til britiske Apartment Houses genopførelse af et af Henning Christiansens hovedværker med ordene:

- Alting bevæger sig, og alting kan begynde når som helst, slår digtet fast i sin litterære leg med sig selv som tekst, og det passer fint til Christiansens credo, der lød, at friheden befinder sig lige rundt om hjørnet. Det havde forestillingen udnyttet i en iscenesættelse, hvor der ingen egentlige kulisser var, men hvor opstillede bænke, liggeunderlag og markeringer på gulvet i Copenhagen Contemporarys store hangarrum på Refshaleøen satte publikum i bevægelse.

Den danske sanger Nana Bugge Rasmussen ved opførelsen af Henning Christiansens Opus 37. Foto: Malthe Folke Ivarsson

Fra Taiwan til København

Sidstedagen på årets G((o))ng Tomorrow fandt sted på spillestedet Alice og bød på koncerter med Astrid Sonne og Ying-Hsueh Chen.

Astrid Sonne opførte sit nye værk 'Ephemeral'. Med på scenen havde hun Xenia Xamanek, Andrea Novel og Henriette Motzfeldt. Foto: Malthe Folke Ivarsson

Kulturen på P1 havde besøgt Astrid Sonne forud for hendes koncert på festivalen for at tale om hendes baggrund i klassisk musik og springet videre til elektronikkens verden.

Foto: Malthe Folke Ivarsson

Henover fire sider i avisen skrev Politiken et stort portræt af Ying-Hsueh Chen og beskrev hendes rejse fra strenge musikskoler i Taiwan til Californien, New York og siden København. Hele portrættet findes også online, og det kan læses her.