Museet for Samtidskunst præsenterer værker af den danske kunstner Knud Viktor, som ikke før er blevet vist i Danmark. I udstillingen kan du opleve lydbilleder, en video-installation, fotografier, musikalske græshopper og provencalsk naturforelskelse.

I Provence følger cikadernes lyd lysets bevægelser. Det opdagede kunstner Knud Viktor da han i 1960’erne flyttede til Luberon-bjergene. Knud Viktor var egentligt taget til Frankrig som kunstmaler, men naturens lyde kaldte på hans opmærksomhed, og i stedet begyndte han at afbilde sin omverden i lyd.

Dialog med naturen

Knud Viktors værker forstørres naturens mindste lyde op. Græshopper, ugleunger, boblende naturvin og snorkende kaniner bliver mødt i øre- og øjenhøjde. Knud Viktor kravlede dybt ind i landskabet for at indfange naturens ellers usynlige og uhørlige liv. Med sine optagelser komponerede han fascinerende og billedskabende lydværker, hvor lytteren får lov at låne hans ører og hans kærlighed til naturen.

Øko-lydkunst

Den økologiske krise blev hørbar for Knud Viktor, og hans arbejde var på mange måder et forsøg på at etablere eller genetablere en empatisk og forpligtende forbindelse til naturen. I hans lydbilleder kan man lever sig ind i andre arters eksistenser og hans kunst rummer derfor vigtige budskaber om de globale klimaproblemer verden står over for i dag.

Koncert med Àine O'Dwyer

Den 3. april er der koncert med den irske performancekunster og musiker Àine O'Dwyer.

Hun har baggrund i bl.a. orgel, klaver og harpe, og hendes koncerter, som kombinerer performance, rum og musik, har givet et velfortjent ry som en af den fremmeste yngre udforskere af forholdet mellem klang, sted, publikum og teksturer. 

Hos O’Dwyer er hvert koncertlokale et selvstændigt instrument med sin egen lyd og klang, og derfor går der altid en grundig forberedelse forud for hendes optrædener. Hun gennemgår plantegninger og fotografier af lokalet, ligesom hun sætter sig ind i, hvilke materialer stedet er bygget af.

På samme måde som rummets klanglige potentialer og de fysiske omgivelser er kilder til O’Dwyers koncertopsætninger, indrager hun ofte sin egen krop og medbragte genstande som stearinlys, lærred og bordtennisbolde.

Áine O’Dwyer er berømmet for at give nogle sjældent intense koncerter, som giver rum for nye klanglige universer, åbner koncertlokalet og skaber sociale interaktioner tilhørerne imellem. Det er de egenskaber, der har gjort Àine O’Dwyer til en foretrukken kunstner på så prominente scener som Cafe Oto, Issue Project Room og Blank Forms.

Ligesom Knud Viktor er hun optaget af sine omgivelser, deres klanglige potentialer og deres iboende, uforløste musik.