Ultima i New York

I denne uge rykker den norske festival Ultima til New York, og med sig har de masser af dansk musik og lyd.

Af Mie Petri Lind

Den 23. – 26. april vil den norske ny musik-festival Ultima i samarbejde med Norsk Komponistforening flytte til New York, for at præsentere amerikanerne for ny musik samt både ny og ældre elektronisk og avantgardemusik med nordisk ophav – herunder en række vigtige danske navne.

Den danske lydkunstner Jacob Kirkegaard præsenterer torsdag d. 24. april bl.a. Else Marie Pades værk Faust. Pade (1924-) var blandt de første danske komponister, der beskæftigede sig med konkret og elektronisk musik, og var en pioner på den elektroniske musikscene i 1950’erne og 60’eren.
Jacob Kirkegaard
 (1975-) er et af de vigtigste danske navne på lydkunstscenen i disse år. Hans værker vises verden over – senest på MoMA i New York, hvor han deltog på udstillingenSoundings – MoMAs første store lydkunstudstilling.
Med præsentationen af Pade bygger Kirkegaard videre på et samarbejde mellem de to, som har stået på i årevis og bl.a. har resulteret i den fælles komposition Svævninger, som blev uropført på Wundergrund festivalen i 2012.

Samme dag kan man også opleve den danske komponist Simon Steen-Andersens værk Rerendered.

Fredag d. 25. april opføres for første gang i USA Henning Christiansens legendariske orgelværk Fluxorum Organum, der blev skrevet til Joseph Beuys performanceaktion Eurasienstab i 1967. Det er Anton Lukoszevieze with Ne(x)tworks, der står bag denne opførelse.

På festivalens sidste dag, lørdag d. 26. april, opfører accordeonisten Frode Haltli bl.a. den danske komponist Hans Abrahamsens Air.



De fysiske rammer for programmet er ISSUE Project Room, som siden opstarten i 2003 har høstet stor anerkendelse og markeret sig som pioner blandt kulturinstitutionerne i Brooklyn, New York.

Udover de danske navne, er der naturligvis også masser af andre, nordiske navne på Ultimas New Yorkske program.
Arrangementerne er i øvrigt nævnt i TimeOuts ”Pick of the week”– se her!