Stor international konference om lydkunst afholdes under overskriften Sound Art Matters

Forskere og kunstnere fra hele verden samles i Aarhus den 1.- 4. juni 2016 for at blive klogere på hvordan lydkunst betyder noget, hvordan lyd betyder noget i kunst og på den materie, som lydkunst skabes ud af.

Af Camille Roth

Lyd findes overalt på samtidens kunstscene. Museer, gallerier, biennaler og festivaler præsenterer lydkunst, performances og installationer i mange formater. Med stedsspecifikke installationer og happenings indtager lydkunsten det offentlige byrum, og med den hastige udbredelse af podcast og eksperimenterende radioformater kan lydkunsten på internettet opleves digitalt gennem høretelefonerne på farten. Feltet med den samlede betegnelse lydkunst er i rivende udvikling, og med konferencen Sound Art Matters i Aarhus vil et stort antal forskere og udøvende kunstnere samles og diskutere lydkunstens status og potentialer.

En verden af lyd og lydkunstforskere

Arrangørgruppen bag konferencen Sound Art Matters består af nogle af de førende forskere fra landets forskellige universiteter, der beskæftiger sig med lydkunst fra forskellige vinkler.

Konferencen arrangeres i forbindelse med Anette Vandsøs forskningsprojekt A World In Sound, der fra forskellige teoretiske perspektiver undersøger,  hvordan lydkunst bruger forskellige medier, materialer og kunstneriske konventioner til at kommunikere auditivt.

De organiserende kræfter består derudover af kurator og lektor i interaktiv mediekunst på Aalborg Universitet Morten Søndergaard, Seismograf-redaktør og forsker Sanne Krogh Groth, adjunk ved Performance Design på Roskilde Universitetscenter Ulrik Schmidt, lyddesigner, musiker og ph.d-stipendiat ved Aarhus Universitet Marie Højlund samt komponist, lydkunstner og forsker ved Aarhus Universitet samt leder af DIEM Morten Riis.

Lyden undersøges fra en tværfaglig tilgang

Arrangørerne har både inviteret forskere og udøvere til at diskutere og udveksle perspektiver over fire dage på Aarhus Universitet og Kunsthal Aarhus, og det hele afsluttes med koncerter på Radar.

’Sound Studies’ er blevet en samlet betegnelse for det interdiciplinære forskningsfelt, der undersøger lyd, lydkunst og auditive medier og teknologier. Konferencen forsøger således at kombinere tilgange fra felter som filosofi, medievidenskab, kunsthistorie, musik, moderne kultur og politisk teori, så lydkunstens betydning belyses fra alle kanter. Præsentationerne kommer til at variere fra meget konkrete kunst- og medieteknologiske emner til mere politiske eller videnskabsteoretiske emner, og du kan udforske det samlede program her.

Forskning og kunstnerisk praksis mødes

Konferencen har i sit udvalg af internationale hoved-oplægsholdere lagt vægt på at præsentere fremtrædende forskere, der også selv er erfarne, udøvende lydkunstnere.

På Sound Art Matters kan du opleve britiske Cathy Lane holde et foredrag med titlen Why not our voices? New listenings and new worlds in the sonic imaginary. Cathy Lane er både forsker, lydkunstner og komponist og inkorporerer kreative og praktiske tilgange i sin forskning. I oplægget vil hun reflektere over, hvordan lydkunst kan bane vejen for nye måder at lytte på og hvordan nye måder at lytte på kan ændre oplevelsen af fordomme og kategorier som køn, race og etnicitet. Hun er for tiden meget optaget af brugen af spoken word i lydkunst og hvordan man kan bruge stemmer til at undersøge emner som historie, erindring og køn. I den forbindelse er hun også aktiv i det faglige fællesskab og online-arkiv HerNoise.org, der fungerer som et samlingspunkt for kunstnere og forskere, der bruger musik og lydkunst til at undersøge forhold relateret til køn. Cathy Lane har en ph.d. i elektroakustisk musikkomposition og har som forsker og professor ved University of the Arts i London været med til at starte Sound Arts and Design på London College of Communication og er nu med til at styre forskningscenteret Creative Research in Sound Arts Practice (CRiSAP), hvorfra flere ph.d.-studerende også holder præsentationer på Sound Art Matters.

Lider lydkunst af musikfobi?

Den amerikanske komponist, filosof og musikforsker på Yale University, Brian Kane, vil i foredraget Lines, Webs, Whirls: on Music, Sound Art, and Metatheory udfolde sine tre teser om forholdet mellem musik og lydkunst. I sine mangeårige studier af teori om lydkunst har han spottet det, han betegner som ’musikfobi’ - en tendens til at lydkunsten gør meget ud af at adskille sig kraftigt fra musikken. Hans projekt går derfor ud på at problematisere og nuancere forholdet mellem de to gennem nøglebegreberne Lines, Webs og Whirls. På den humanistiske tidsskriftside nonsite.org, som Brian Kane er medstifter af, kan du læse mere om hans tilgang til lydkunst og musikfobi. Brian Kane har derudover en fod solidt plantet i det filosofiske teorifelt om fænomenologi og akusmatisk lytning og i sin seneste bog Sound Unseen: Acousmatic Sound in Theory and Practice fra 2014 udfolder han også spørgsmålet om musik og ikke-musik i relation til lytning.

Lyden af musikalske mønstre og deres politiske potentialer

Tyske Jeremy Woodruff er professor ved Istanbul Technical University, Center for Advanced Studies in Music og medlem af Errant Bodies Sound Art Project Space i Berlin. Han bevæger sig også i krydsfeltet mellem forskning og udøvende kunst og integrerer dem ofte i hinanden. Han har udstillet lydinstallationer i Europa og Indien og beskæftiger sig for tiden med lyden i protestbevægelser.

På Sound Art Matters-konferencen vil han under titlen Sound art in the streets: Musical patterns of political organizing and activism holde et oplæg med udgangspunkt i analyser af lydoptagelser fra Occuppy Wall Street og protestaktionerne i Gezi Park i Istanbul i 2013. I forlængelse heraf vil han præsentere nogle koncepter indenfor kollektive, virale, auditive praksisformer for globale modstands- og protestbevægelser og politisk forandring.


Billede: Errant Bodies Sound Art Space i Berlin

Diskussioner af lydkunstens diskursive og erkendelsesteoretiske konsekvenser

Frances Dyson er professor i film og teknologiske studier på University of California og tilknyttet the National Institute for Experimental Arts, University of New South Wales. Hun vil i sit oplæg Art: Sound: Matter diskutere hvad lyd gør ved måden, vi oplever og taler om kunst og kultur på. Med udgangspunkt i forholdet mellem lyd, repræsentation og symbolisme undersøger hun både nogle af de diskursive og de æstetiske forståelsesmodeller, som lyd er med til at rykke ved i form af sit massive indtog på kunstscenen.

Den sidste i rækken af hovedoplægsholdere er Wolfgang Ernst, professor i medieteori ved Humboldt Universitet i Berlin. Han forsker i mediearkæologi og har senest forfattet de to bøger Digital Memory and the Archive fra 2012 og Sonic Time Machines: Explicit Sound, Sirenic Voices and Implicit Sonicity fra 2015. Under overskriften Listening to Sonic Expressions with Media-Archaeological Ears vil han tale om nogle af de epistemologiske implikationer ved diskussionen om lyd og lydkunst. Han skelner mellem lyden som fysisk materiale i form af bølger og vibrationer og lyden i sin oplevede temporale form og relaterer det til erkendelsesfilosofiske aspekter ved kodet, digital lyd.

Ingen lydkunst-konference uden lyd-oplevelser

I forlængelse af de mange akademiske oplæg og diskussioner byder konferencen også på koncerter både fredag og lørdag aften på spillestedet Radar

Fredag den 3. juni er der koncerter og fernisering med kunsteren John Drever. I sit residency på Godsbanen har han komponeret værker med lyden fra håndtørrere på toiletterne og vil i en såkaldt Toilet multichannel concert spille værket Sanitary tones: ayre #2. Koncerter og fernisering efterfølges af en session med keynotes-DJs, så du kan høre hvordan lydkunstprofessorerne spiller op til dans. Se aftenens detaljerede program her.

Lørdag aften afsluttes det hele med en koncert af den eksperimenterende, elektroniske duo Matmos. Matmos har produceret et helt album ud af lydoptagelser fra en Whirlpool Ultimate Care II vaskemaskine og vil til koncerten optræde med musik herfra.

Sound Art Matters konference
1. - 4. juni 2016
Aarhus Institute of Advanced Studies (AIAS), Høegh-Guldbergs Gade 6B, Aarhus
Fredag:
Kunsthal Aarhus, J.M. Mørks Gade 13, DK-8000 Aarhus C
Koncerter fredag og lørdag aften: RADAR, Godsbanen, Skovgaardsgade 3, AarhusC
Deltagelse: 1.500 kr. / Keynotes lectures er gratis og åbne for alle
Deadline for registrering 22.5.2016

Læs mere her