SPOT festival - SNYK guider

Årets SPOT festival er lige om hjørnet. På programmet finder man bl.a. Aarhus Symfoniorkesters uropførelse af Allan Gravgaard Madsen og Anna Katrin Øssursdóttir Egilstrøðs helt nye værk, Den Sorte Skoles musikalske historiefortællinger og afslutningskoncerten for musikforeningen PB43.

Af Mie Petri Lind

Den årlige SPOT Festival finder i år sted i Aarhus den 28. april – 1. maj. Festivalen, der har som ambition at skabe en formidlingsplatform for den danske og nordiske musik, præsenterer et bredt program, som omfatter såvel debutanter som mere etablerede kunstnere, der skønnes at være af interesse for enten nationale eller internationale musikformidlere, branche- og kulturfolk eller medier.
SNYK har kigget på programmet og guider her til den ny, eksperimenterende musik, som er at finde på årets festival. 

Audio-billedbehandlingssoftware, liveoptagelser og teknisk legesyge

Dansk-engelske Sebastian Zieler (ticktock) laver musik, der samtidig med at være livlig og farvestrålende er utrolig særegen. Musikken er et resultat af lange sessioner brugt på at tegne lyde med et MS Paint lignende audio-billedbehandlingssoftware, liveoptagelser og teknisk legesyge. Resultatet er umiddelbart, men overjordisk. Ticktock kan opleves fredag den 29. april kl. 18.30

Nyfortolkninger med strygere

Mette Dahl Kristensen er komponist, arrangør og leder af strygerensemblet WHO KILLED BAMBI. Gennem de seneste år har hun bearbejdet og omarrangeret numre af en stribe danske og nordiske sangskrivere til ny fortolkning med strygere – opført af sangskriverne selv under SPOT Festival. Men i år går hun i dybden i et enkelt katalog: Steffen Brandts.  De to har i fællesskab valgt en stribe sange ud fra TV 2-frontmandens store sangskat – sange der tilsammen også bliver en fortælling om de forskellige faser i livet: Håbet, drømmen, virkeligheden. Men her præsenteres de i nye strygerarrangementer, som Steffen Brandt har på fornemmelsen bliver ganske grænsesøgende – og meget specielt for Brandt selv! Oplev projektet fredag den 29. april kl. 18.45 i Symfonisk Sal.

PB43 takker af

Fredag den 29. april indtager Musikforeningen PB43 spillestedet TAPE, og holder her afskedskoncert fra kl. 19.30. PB43 sætter fokus på at de kreative, eksperimenterende kunstner- og iværksættermiljøer som følge af øget befolkningstilvækst og kvadratmetermangel er under pres i de større byer. Det kommer konkret til udtryk ved nedrivning af steder som PB43 på Amager og HCØ huset på Frederiksberg i 2015, den planlagte afvikling af Institut for (X) i Aarhus og Carlsberg-områdets kreative legeplads, og de usikre udsigter for steder som Mayhem i Københavns nordvestkvarter og Sydhavnen i Aarhus.

PB43’s nu hjemløse musikforening vil på årets SPOT Festival afholde sit allersidste arrangement og med det sætte fokus på den – i foreningens optik – ærgerlige byudvikling, som skubber den legende kultur, det kreative iværksætteri og små alternative koncertsteder ud af bycentrene. 

Foreningens afskedsarrangement centreres om et strålende musikalsk line-up med nogle af foreningens yndlinge. Aftenens program byder på
We like We - et eksperimenterende klangkollektiv, som bruger deres klassiske baggrund til, kombineret med elektronisk effektuering og legende improvisation, at skabe musik, der bevæger sig uden for rubriceringer og gængse genrebetegnelser.
Frisk Frugt, som er multiinstrumentalisten Anders Lauge Meldgaards soloprojekt. Han opererer i et musikalsk spekter mellem droner, freejazz, lydkunst, dansk folkemusik og poesi med elementer fra improrock, noise, electronica, lo-fi og inspiration fra alverdens traditionelle musikkulturer. Ved koncerten på SPOT Festival vil Frisk Frugt medbringe et par medmusikanter og byde på såvel violiner som akustisk klaver.
SVIN er jazz-punk, punk-jazz! Buldrende trommer, orientalske guitarer, melodiske horn og psykedeliske droner.
Aftenen slutter med Speaker Bite Me og deres eksperimenterende pop-rock, som har sat sit præg på den danske alternative musikscene de sidste tyve år og det ser ikke ud til at har tænkt sig at holde op! 

Støjlandskaber og catchy melodier

Den 29. April kl. 22.45 præsenterer Det Jyske Musikkonservatorium Olga Szymula i Kammermusiksalen.
Olga Szymula er en polsk eksperimenterende lyddesigner og performer. Hun udforsker og eksperimenterer med lyd gennem en kombination af catchy melodier, lyrik og abstrakte landskaber af støj. 

Musikalsk historiefortælling på tværs af tid og rum

Fredag den 29. april er der mulighed for at slutte aftenen af med samplerduoen Den Sorte Skole, som optræder kl. 23.00 med en musikalsk historiefortælling på tværs af tid og rum. Armeret med turntables, samplere og effektmaskiner tager de dig med på en mørk rejse gennem alt fra traditionelle marokkanske sange, indfødte stamme-hymner og feltoptagelser af pygmæer fra Cameroon, til himalayans reggae, fransk industrial noise og tysk elektro. Fra smukke lydflader til tunge beats og alt derimellem.

Uropførelse af BEINTA

Blandt årets højdepunkter, set i SNYK-perspektiv, er Aarhus Symfoniorkesters uropførelse af Anna Katrin Øssursdóttir Egilstrøð og Allan Gravgaard Madsens helt nye værk BEINTA lørdag den 30. april kl. 15.00 i Symfonisk Sal.

BEINTA kredser om mørke, længsel – og mødet med det ukendte. De to komponister har kreeret et værk med udgangspunkt i den færøske femme fatale Beinta, der levede for 300 år siden. En historie bl.a. dramatiseret til filmen Barbara af Nils Malmros. Men i arbejdet med BEINTA har de to komponister dykket ned i den indre historie om den mørke karakter. Egilstrøð har gennem måneder boet på Beintas gamle præstegård, hvor Beintas ånd stadig siges at spøge, for at konfrontere sig selv med Beintas og naturens uberegnelige og utæmmelige kraft. Koncerten fremføres af Aarhus Symfoniorkester med Anna Katrin Øssursdóttir Egilstrøð som solist og vil blive akkompagneret af filmelementer lavet af den prisvindende færøske filmduo Rammatik.

BEINTA - Teaser from Rammatik on Vimeo.

Det skrøbelige og det voldsomme

Med missionen forrest: At indramme det skrøbelige og udtrykke det voldsomme, vandrer Jomi Massage ukueligt. Som en en-kvindes hær i musikalsk samtale med de levende og døde. Sidste soloudspil Primitives mødte ikke andet end stjerner og hjerter fra den danske presse, og nu er det endelig blevet SPOT festivalens tur til at præsentere denne kompromisløse intense kunstner. Jomi Massage kan opleves lørdag den 30. april kl. 17.00 i Musikhuset.

En uslukkelig kreativitet

Internazionale var et af de første projekter, der tilbage i 2014 udsprang af det yderst produktive båndlabel Janushoved. Janushoved har siden da udgivet 38 bånd, der har været med til at sætte fokus på Danmarks sprudlende scene indenfor blandt andet noise og ambient musik. Det er også dette genrespektrum, som Internazionales udgivelser ligger indenfor, som i løbet af godt to år allerede tæller fem albums og seks ep’er, der alle vidner om en uslukkelig kreativitet. Internazionale kan opleves lørdag aften kl. 21.00 på TAPE.

Et ondt hack i din Mac-computer

Assembler er Claus Haxholms elektroniske alias, der lyder som et ondt hack i din Mac-computer under din sidste eksamen! Med et undergrundsdystert og ildevarslende lydbillede, skaber Assembler musik der både er udfordrende og tungt i sit udtryk, men samtidig sætter ens krop i ustandselig bevægelse. Assembler kan opleves lørdag den 30. april kl. 23.00 på TAPE.

Eksperimenter med form, lyd og udtryk

Lørdag aften kan du slutte aftenen af med Efterklangs projekt Liima, hvor de optræder sammen med finske Tatu Rönkkö kl. 00.00. Da Efterklang annoncerede ‘The Last Concert’ tilbage i 2014, troede mange, at det var enden på den internationalt anerkendte gruppe. Men I virkeligheden var det starten på en nytænkningsproces fra trioen, der altid har eksperimenteret med form, lyd og udtryk. Under navnet Liima har de det seneste år turnéet fast med den finske percussionist Tatu Rönkkö.

SPOT Festival
28. april – 1. maj 2016
Aarhus
Alle dage: 495 kr. / Endagsbillet: 250 kr. / Køb Billet