SOUND X SOUND

I anledningen af udgivelsen af blokfløjteværket SOUND X SOUND – MUSIC FOR 8 RECORDERS og lanceringen af 7"-vinyl serien SOUND X SOUND, har SNYK talt med komponist Niels Lyhne Løkkegaard om mangedoblinger af lyd, musik uden referencer og blokfløjtens dualisme.

Af Anne Dalby

”Jeg ser mit virke som en art grundforskning i lyd. Ligesom en geolog indsamler forskellige stenarter, mærker dem og sorterer dem, indsamler jeg lyden af instrumenter, der overskrider sig selv og sikrer den lyd for eftertiden.” 

Det er sjældent, man hører en komponist sammenligne sig selv med en geolog, men det gør Niels Lyhne Løkkegaard. Hans materiale er ikke stenarter, men lydarter.  
Det hele startede med, at Løkkegaard blev forført af en basklarinet, eller rettere, fire basklarinetter, som i et sammenspil skabte nogle interferensmønstre, særlige svævninger, som Løkkegaard følte sig kaldt til at forfølge. Mere specifikt, var dét Løkkegaard blev forført af, den måde hvorpå klarinetternes lyd overskred sig selv, når de alle spillede den samme tone. At mangedoble lyden kunne noget særligt. Herfra har "multiplikation" udviklet sig som en form for lydstrategisk dogme for komponisten.

Løkkegaard fortæller:
”Ved at arbejde med lyd på denne måde, altså den lyd, der opstår ved mangedoblinger, skabes et lydunivers, der er referenceløst i den forstand, at du som lytter ikke behøver at sætte musikken ind i en større musikalsk kontekst, der forudsætter et stort kendskab til musik. Som lytter skal du blot placere din krop i rummet og sanse lyden - ligesom du ville gøre, hvis du gik en tur ved stranden og hørte bølgerne og vinden. Der er et magtforhold, der destabiliseres, musikken åbnes op, og det kan jeg godt lide”.

For Løkkegaard er det også vigtigt at undersøge, hvorledes vi hver især sanser lyd, hvorfor lyd i hans optik kan forstås som et ”fænomenologisk væsen”. Hvis multiplikation er kunstnerens lydstrategiske dogme, kan dette fænomenologiske afsæt måske siges at stå frem som kunstneren lyttestrategiske dogme. 

SOUND X SOUND i 7"-format

Den 18. december lyder startskuddet til serien SOUND X SOUND. Her vil Løkkegaard lancere den første 7¨-vinyl i en serie, hvor han hver gang udvælger ét instrument, som udforskes, og som navnet på serien antyder, multipliceres.

Løkkegaard:
”Jeg har valgt at udgive en serie af 7¨-vinyler, først og fremmest fordi, det er et smukt format. Og fordi, jeg har en stor kærlighed til det fysisk manifesterede. Jeg kan godt lide vinylets tyngde, og det, at jeg kan forstå og se, hvordan lyden er lagret. Mere og mere information flyver rundt oppe i ”skyen”, og jeg kan godt lide at blive hevet ned på jorden og mærke, at der er tyngde i materialerne - det giver mig tryghed og en samhørighedsfølelse.”

Første skud i serien er et værk for 8 blokfløjter, som opføres i Koncertkirken på Nørrebro i København. Et for mange ganske velkendt instrument - et ganske simpelt instrument i fysisk forstand. Hvad er det så præcis, som har fået Løkkegaard til at vælge netop blokfløjten som genstand for sit første værk og udgivelse i SOUND X SOUND-serien?

Løkkegaard forklarer: 
”Blokfløjtens idiosynkratiske karakter gør den spændende. Alle kan lave en lyd på blokfløjten, og det er nok det instrument, flest mennesker stifter bekendtskab med i de danske musikskoler. Af samme grund er blokfløjten for mange mennesker også forbundet med traumer af forskellige art; man mindes, at det lød forfærdeligt, at man som barn måske slet ikke havde lyst til at spille på blokfløjte… Men blokfløjten rummer en dualisme; den kan frembringe en meget svag lyd, men kan også skabe en utrolig invasiv lyd, og netop sidstnævnte, synes jeg, er forrygende. Lyden af højfrekvente blokfløjter er simpelthen så invaderende, at dit intellektuelle lytteapparat står af, og du sidder tilbage overladt til dig selv, din krop og dennes reaktioner på lyden. Intellektets sansning er destabiliseret, og det kan jeg godt lide, da vores intellektuelle lytning kan stå i vejen for store lytteoplevelser”. 

Se flere videoer med Løkkegaard

Læs mere om SOUND X SOUND

Næste udgivelse i SOUND X SOUND serien har titlen: SOUND X SOUND - MUSIC FOR 30 CHROMATIC TUNERS og forventes udgivet i løbet af foråret 2015. Her er der ifølge Løkkegaard tale om ”hyper mikrotonal musik”, hvor han arbejder med hvorledes forskellen på 440 og 441 Hz egentlig lyder.

LÆS / HØR mere HER:
nielsloekkegaard.dk
soundcloud.com/nielslokkegaard
youtube.com/nielslokkegaard
hiatuslabel.com

Koncert 18/12 kl. 20.30. Sound X Sound. Koncertkirken, Nørrebro, KBH
Entré: 50 kr.

Koncerten præsenteres i samarbejde med Hiatus og Toneart.

Aftenens program:
SOUND X SOUND - MUSIC FOR 8 RECORDERS (Part 1)
SOUND X SOUND - MUSIC FOR 8 RECORDERS (Part 2)
(Pause)
SOUND X SOUND - MUSIC FOR 30 CHROMATIC TUNERS (Ensemble piece 410-480Hz)
SOUND X SOUND - MUSIC FOR 30 CHROMATIC TUNERS (Solo piece 410-480Hz)

Medvirkende:
Niels Lyhne Løkkegaard - komponist og dirigent
Karina Agerbo - Sopran og Alt-blokfløjte
Pernille Petersen - Sopran og Alt-blokfløjte
Lucas Seidenfaden - Sopran og Alt-blokfløjte samt Korg CA-1 kromatisk tuner 
Kirsten Aage - Sopran og Alt-blokfløjte samt Korg CA-1 kromatisk tuner 
Louise Hjorth - Sopran og Alt-blokfløjte samt Korg CA-1 kromatisk tuner 
Christina Lauridsen - Sopran og Alt-blokfløjte samt Korg CA-1 kromatisk tuner 
Camilla Bachhausen - Sopran og Alt-blokfløjte
Patricia Johansen - Sopran og Alt-blokfløjte samt Korg CA-1 kromatisk tuner