Sonisk angreb fra Japan

Karate, lommeregneren og Space Invader har alle Japan som ophavsland. Japan er en nation, som har haft stor indflydelse på hele verden og har været toneangivende på en lang række områder. I denne omgang skal det handle om den del af den japanske musik, der er så skamløst umulig at kategorisere, når ’Japanese New Music Festival’ på søndag leverer solo-sets, duo-sets og trio-sets på Jazzhouse i samarbejde med Jazz Club Loco.

Af Sandra S. Borch

’Japanese New Music Festival’ er en showcase-tour, hvor trioen Tatsuya Yoshida (Ruins), Atsushi Tsuyama (Acid Mothers Temple) og Makoto Kawabata (Acid Mothers Temple) spiller i flere forskellige konstellationer. Skal man forsøge at sætte en genrelabel på musikken, lyder den på et sted mellem prog-rock, proto-punk, radical-jazz, moderne kompositionsmusik og muligvis noise. Frem for at fumle rundt mellem genrebetegnelserne er det mere nærliggende at definere musikken ved en mere filosofisk tilgang. Her handler det om musikalsk konstruktion gennem eksperimenterende dekonstruktion, hvor performancepraksissen er dominereret af kunstnernes aktive deltagelse og intense nærvær.   

’Japanese New Music Festival’ er en aften, der markerer en mentaltilstand, som kan sammenlignes med en eksperimenterende musikscene, der går tilbage til de sene 80’ere og tidlige 90’ere, hvor japanske rockbands differentierede sig fra amerikanske rockbands gennem deres brug af volumen, som et helt centralt element i musikken. Her spillede bands som Acid Mother Temple og Ruins ved et ekstremt højt lydniveau, der kunne pulverisere ethvert spillested.  

Fra teenage Noise freak til AMT biskop
Kawabata Makoto ser mere sig selv som en kosmisk formidler end som musiker. Han forsøger at formidle de lyde, som han hører i sig selv og dele dem med sine omgivelser. På trods af at lydene kan være både larmende og støjende, benægter Makoto noise-titlen og afviser forbindelsen mellem noisemusik og sit band Acid Mothers Temple:

”Even though my music may be noisy, it is never ’noise music’"
– Kawabata Makoto, Baron 2006.

Acid Mothers Temple er siden deres opstart i midten af 90’erne blevet hyldet som den største og mest ekstreme trip-psykedeliske gruppe i verden.

De er berygtede for deres unikke live-performances og for at efterlade et kaos af støj, larm og lyde. Et rygte, der på trods af Makotos benægtelse, er med til at indskrive Acid Mother Temple i enhver historiebog om den japanske noisescene, som også er kendt under betegnelsen "japanoise". Ifølge Makoto selv er musikken mere en blanding af:

“Hard rock like Deep Purple with the electronic music of Stockhausen”
– Kawabata Makoto til Pitchfork i 2001.

De har udgivelser hos flere internationale selskaber blandt andet deres seneste udgivelse fra maj måned med titlen ’Astrorgasm From The Inner Space’. Og de var også aktuelle med soundtracket til Shezad Dawoods sci-fi film ’Piercing Brightness’ fra 2013.

Lyden af ruiner
”The devil from the east” - Tatsuya Yoshida - begyndte at spille trommer i 80’erne, og 35 år senere er han blevet til en sand polyrytmisk djævel. For mange er han indbegrebet af en trommeslager, der først og fremmest spiller musik frem for rytme. Og det er denne egenskab, der har gjort ham til mester i improvisationens praksis.

I 1985 skabte han duoen Ruins, som bestod af trommer og bas. Men bassisten blev jævnligt skiftet ud, og efter det sidste skift var Yoshida ude af stand til at finde en værdig afløser. I takt med musikkens kompleksitet blev elektronikken derfor hans mest kvalificerede partner. På den måde blev Ruins til Ruins Alone. Ikke desto mindre formidler Yoshida komplekse kompositioner direkte igennem sine trommestikker.

Solo, duo og trio på samme aften
Tilsammen medbringer medlemmerne en enorm og forskelligartet rigdom af musikalsk træning, viden og erfaring. Årets line-up ser sådan her ud:
Ruins Alone (Yoshida)
Acid Mothers Temple SWR (Yoshida + Tsuyama + Kawabata)
Akaten (Yoshida + Tsuyama)
Zubi Zava X (Yoshida + Tsuyama + Kawabata)
Zoffy (Tsuyama + Kawabata)
Tsuyama Atsushi (solo)
Kawabata Makoto (solo)
Psyche Bugyo (Yoshida + Tsuyama + Kawabata)

Musikken bliver lige så udtryksfuld som prog-rock, lige så fri som jazzen og lige så energisk som punken - og det bedste af det hele er, at aftenen kan nydes af både jazzsnobber såvel som noisefreaks.

DATO OG STED:
HVAD
: Japanese New Music Festival
HVOR: Jazzhouse, Niels Hemmings gade 10, 1153 København K.
HVORNÅR: Søndag d.12. oktober kl. 20:00

Mayhem Noise Convention
Er man til det, kan det også anbefales at se på spillestedet Mayhems kommende Noise Convention d. 17.-18. oktober. Her præsenterer RPT & FLOAT sit publikum for et noisey line-up med tyske, franske, belgiske og danske navne – det bliver alarmerende godt!