SNYK guider til fremtiden på CLICK Festival

Click Festival udforsker fremtidens teknologiske muligheder gennem koncerter, kunstinstallationer, workshops og talks på Kulturværftet i Helsingør den 20. -22. maj. SNYK guider dig gennem festivalens musik- og lydkunst-program, fra de store stjerner Laurie Anderson og Philip Glass, over harmoniske ekspeditioner i det ydre rum, til de mikroskopiske lyduniverser inde i planter og mennesker.

Af Camille Roth

Helsingørs Click-festival har for sjette gang sat sig for at undersøge nye teknologiske opfindelser og de videnskabelige og filosofiske indsigter de medfører, i en tre-dages festival for samtidskunst, viden og teknologi. Lyd og musik spiller som sædvanligt en central rolle, og udover et massivt elektronisk musikprogram, er festivalen rig på både lydkunstinstallationer, og eksperimenterende musik og performancekunst. SNYK guider dig gennem programmet, der kan ses i sin helhed her

Vokale fortolkninger af NASA’s ekspeditioner i rummet

Den amerikanske pionér Laurie Anderson har gennem sin lange karriere arbejdet med både teater, audiovisuelle installationer, film og eksperimenterende musik.  Hun var den første kunstner nogensinde til at have et residency hos NASA – den amerikanske rumfartsadministration, og er kendt for at inkorporere nye teknologier i udviklingen af sine værker. Hun har selv opfundet diverse mekanismer og teknologiske effekter, som ofte kombineres med hendes egen stemme og performance, når hun optræder live. Laurie Anderson kan opleves allerede nu på lørdag den 14. maj i en enkeltstående koncert-optræden, der går forud for resten af festivalen.

Valby Vokalgruppe trækker også tråde til NASAs ekspeditioner i rummet, når de hele to gange på festivalen opfører værket Harmony of the exospheres. Med tekststykker fra bl.a. Platons teorier om sammenhængen mellem musikalske harmonier og planeternes forhold til hinanden og dans koreograferet af Simon Latz, inviteres publikum med ud på en abstrakt rumrejse langt uden for vores solsystem. Ordet Exospheres refererer til NASAs nyeste opdagelser af planeter udenfor solsystemet, såkaldte exoplanets, der fungerer som inspiration for værkets tema. Oplev Harmony of the exospheres den 21. maj kl. 20.30 og den 22. maj kl. 15.30.

Fremtiden er nu: Hologram-koncerter og live-kodnings-performance

Årets Click Festival byder traditionen tro på nye måder at bruge især lyd- og lysteknologi på live i koncerter og performances. Under navnet Silicium er den elektroniske musiker Bjørn Svin og den visuelle kunstner Carl Emil Carlsen gået sammen om at skabe den rent syntetiske audiovisuelle 3D-performance It’s propably you. I samarbejde med koreografen Tina Tarpgaard integreres lyd og performance med dynamiske, bevægelsesfølsomme grafiske mønstre i en ny hybrid kunstform, der opføres to gange i løbet af festivalens søndag: kl. 00.30 og kl. 18.15.

 

Holografisk projektion i samspil med eksperimenterende lyd og performance kan du også opleve i Taipei-Copenhagen - et tværmedialt og tværkulturelt performanceværk udviklet af kunstnere fra Taiwan og København over idéen om lykke. I det, der betegnes som en digital 4D box, udfoldes en fortælling der tager udgangspunkt i historien om den lille havfrue. Performancen kan opleves tre gange i løbet af CLICK: lørdag kl. 16.45 og 20.30 samt søndag kl. 14.00.

Spredning af computervirus i cyperpunk-verdenen er temaet i Shu Lea Cheangs kultfilm I.K.U. fra 2000. På Click Festival fortolkes filmen i performance projektet UKI - Viral Performance LIVE CODE LIVE SPAM, hvor over 20 kunstnere fra den danske eksperimenterende lyd- og noise-scene er inviteret til at deltage i en live hyper-jam session, hvor der live-kodes og spredes lyd og billeder uafbrudt i 70 minutter lørdag den 21. maj fra kl. 22.45.

Biologiske processer bliver til lyd når de nærstuderes under Clicks mikroskop

Mikroperformativitet er et gennemgående tema på årets festival. Det bruges som samlet betegnelse for måden DNA og biologiske processer udforskes i installationer og performances, der udspiller sig i feltet mellem kunst og videnskab. At bruge kunsten til at gøre de usynlige mikroskopiske processer inden i og omkring os hørbare og sansbare, diskuteres fra flere vinkler i en paneldebat, der samler de mange kunstnere, der gør netop dette på festivalen. Oplev talken med overskriften 'Bodies that matter today' søndag den 22. maj kl. 14.00

De mange kunstneriske udfoldelser indenfor dette felt tæller blandt andet Bleu Remix, hvor lyde taget fra performancekunstneren Yann Marussich's egen krop, remixes live under hans stilstående time-lange performance om kroppens kemiske processer lørdag kl. 21.45. Efterfølgende kan installationen opleves frem til kl. 4.30.

I performance-installationen Basic Transmutation / Alien-Migration bruges kontaktmikrofoner og hydrofoner til at forstærke mikrofriktioner i destillationen af plantemateriale. Multikunstnerne Aniara Rodado, Jean-Marc Chomaz og Paula Velez inviterer i værket beskueren til at bruge andre sanser end synet, til at forstå de mange biologiske processer, der foregår i planternes skala. Installationen kan opleves hele dagen og aftenen både lørdag og søndag.

 

Bakterier og små organiske processer styrer også lyden i den audiovisuelle installation Growth-mk1 af Det Digitale Atelier, som kan opleves hele weekenden. Værket består af en synthesizer, hvis kerne udgøres af blod og mikrober, der modulerer lyden over tid, så udviklinger på bakterielt niveau afgør hvordan synthesizeren kommer til at lyde i løbet af festivalen.

Fra de helt små organismer til et af de helt store navne indenfor minimalismen

Festivalens absolutte hovednavn i år er den amerikanske minimalist Philip Glass, der giver koncert fredag den 20. maj kl. 19.00. Siden 1960’erne har han med sine udforskninger af koncepter som repetition, især i sine tidligere værker, fungeret som en af hovedfigurerne indenfor minimalismen. Siden har han gennem adskillige prominente samarbejder med andre komponister, billedkunstnere og filmskabere været en gennemgående skikkelse i den moderne vestlige musikhistorie. På CLICK opfører The Philip Glass Ensemble mesterværket Music in Twelve Parts, som han skrev mellem 1971 and 1974 og som er det længste værk Glass nogensinde har skrevet til sit ensemble. Værkets tolv dele kan høres i sin over tre timer lange helhed her:

Philip Glass giver også en talk inden koncerten, kl. 14:00 - 15:15

Field-recordings og ny lydteknologi

Klara Lewis kombinerer feltoptagelser med elektroniske effekter og processer og skaber et på samme tid elektronisk og organisk lydunivers. Udover lyde og musik har den unge, men allerede meget lovende svenske musiker også arbejdet med kombinationen af lyd og visuelle elementer og er for tiden i gang med et filmmusik-projekt sammen med Simon Fisher Turner og Rainier Lericolias. På Click Festival optræder hun live med et audiovisuelt show lørdag den 21 maj kl. 21:45 - 22:45.

Pedestrian Deposit fra USA består af Shannon A. Kennedy og Jonathan Borges, der gennem forskellige konceptuelle processer har sammensat deres egen hybride from for noise-komposition. Stilen trækker på elementer fra både analoge og digitale retninger indenfor den eksperimenterende musik og der er referencer til alt fra musique concrete, til hård noise, neo-classicisme og meget mere når duoen går på scenen lørdag den 21. maj kl.16:15 - 16:55.

Hybridformer af høj kvalitet

Garanten for nye eksperimenter indenfor lyd, musik og koncertformer, Goodiepal, gæster også festivalen med sit Goodiepal Ensemble der består af Nynne Pedersen Pedersen, Sif Khalifa, Rosalinde Münster, “Brille” Bjarke Rasmussen og Daniel S. Bøtcher. Ensemblet optræder den 21. maj kl. 16.45 sammen med britiske Colin Potter, der i lang tid været en del af den britiske eksperimenterende musikscene, blandt andet med avant-gardegruppen Nurse With Wound.
For en smagsprøve på Goodiepals seneste projekter; lyt og se her.

Under titlen Singing The World Into A New & Manifold Time har Anders Lauge Meldgaard – også kendt som Frisk Frugt – komponeret et værk til de unge musikere i kammerensemblet. Her kombineres elementer fra minimalisme og romantik med elektroniske elementer og improvisation. Tempo og tidslighed udforskes og udfordres i dette værk, der kan opleves den 21. maj kl. 12:45 - 13:30.

Laurie Anderson
Lørdag d. 14. maj 2016 kl. 20.00

Click Festival
20. - 22. maj 2016 
Kulturværftet i Helsingør
Festivalpas: 215 / Studerende: 165 
Billetter til Laurie Anderson og Philip Glass sælges separat i forhold til festival passet, men der er rabat hvis man kombinerer. Billetter
Læs mere