Sensommerens store ny-musik-møde

Suså Festival fylder Næstved med ny musik fra 31. august til 2. september. Suså Festival lader i år 25 nutidige komponister tegne et billede af musikken - fra Frankrig gennem otte værker, fra Danmark gennem nitten værker, og derudover syv værker af fremtrædende komponister fra andre nationaliteter.

Århus Sinfonietta åbner for herlighederne fredag eftermiddag, hvor de blandt andet spiller musik af begge årets 80-års-fødselarer, Per Nørgård og Pelle Gudmundsen-Holmgreen. Lørdag bringer japaneren Michiyo Honma barokinstrumentet cembalo frem til nutiden, og pianisten Erik Kaltoft spiller op mod digteren Thomas Boberg. Søndag kan du møde Jexper Holmen og høre fire elektrisk strygende kvinder. Endelig kommer det franske Ensemble Alternance og åbner Suså Festivals årlige internationale vindue. Dette, hint og meget mere kan du opleve på sensommerens store ny musik-festival, der i år endda kan fejre sit 20-års-jubilæum.

34 værker af 25 forskellige komponister

Der bliver i år opført værker af:  Mark Andre,  Axel Borup-Jørgensen,  Pierre Boulez, Raphaël Cendo, Geoffroy Drouin, Karsten Fundal, Gérard Grisey, Hugi Gudmundsson,  Pelle Gudmundsen-Holmgreen,  Jexper Holmen,  Ejnar Kanding, Włodzimierz Kotoński, Ernst Krenek,  György Ligeti,  Bent Lorentzen, Roderik de Man, Tristan Murail, Tage Nielsen, Hans-Henrik Nordstrøm, Per Nørgård, Ib Nørholm, Thomas Agerfeldt Olesen, Gérard Pesson, Toru Takemitsu, Li-Ying Wu. Se programmet her.

Suså Festival koncentrerer sig om den nye danske kompositionsmusik, der er så righoldig og varieret, men som er ganske vanskelig at få lejlighed til at stifte bekendtskab med. Festivalen er i år desuden udvidet med ”Vindue mod Frankrig”, hvor  elitemusikerne fra Ensemble Alternance  kommer direkte fra Paris. Fra Tokyo kommer endvidere cembalovirtuosen Michiyo Honma.

Bag festivalen står konsulent Anne Kristine Smith, guitaristen Per Dybro Sørensen, accordeonisten Marie Wärme og komponisten Hans-Henrik Nordstrøm. Siden starten i 1993 har Suså-festivalerne været en årligt tilbagevendende begivenhed, hvor man har kunnet stifte bekendtskab med ny og eksperimenterende musik, uvant for de fleste, men med en overraskende stor publikumsopbakning. Og det på trods af - eller måske på grund af - festivalens beliggenhed langt væk fra storbyer, universiteter og musikkonservatorier.