Resonans – hævn over musikkens forgængelighed?

Udstillingsrummet på Esbjerg Kunstmuseum lader sig transformere til instrument, når Esbjerg Ensemble i samarbejde med Hans Peter Stubbe Teglbjærg gør lyden synlig gennem skulpturelt samspil i projektet Resonans.

Af Sandra S. Borch

Hvad er forholdet mellem musik og billedkunst? Hvordan lyder en abstrakt figur? Og hvilke forbindelser er der mellem en musikalsk komposition og en kunstudstilling? Det er blot nogle af de spørgsmål som Resonans sætter til forhandling.

Visionerne for dette møde mellem kunstarterne har dybe rødder i  både kunst- og musikhistorien. En opera eksempelvis er i sin grundform tværæstetisk, idet opera betyder værker i flertal, som betegnelse for samspillet mellem tekst, sang, musik, scenografi, koreografi, lys. I den vellykkede opsætning smelter alle elementerne sammen til ét overordnet udtryk på tværs af de bidragende kunstarter hver for sig.

Skulpturel musik

Resonans har fundet sin form i en organisk proces, hvor musikken og udvalget af værket gensidigt har inspireret og betinget hinanden, så de to kunstarter optræder ligeværdige. Komponisten Hans Peter Stubbe Teglbjærg har komponeret et nyt musikalsk værk til tre af ensemblets solister, direkte inspireret af værker i museets samling.

Undervejs forandres den elektroniske grundkomposition i kraft af livekoncerternes lydspor, så publikum tilbydes fortsat nye oplevelser i udstillingsrummet. Musikken vil på forskellige måder hele tiden være til stede i udstillingen, men vil i løbet af udstillingsperioden også blive suppleret af liveoptræden med de forskellige solister. Målet er at skabe en kobling af sanse indtryk, der samler sig til ét nyt overordnet udtryk.

Lydliggørelsen af skulpturens form synliggøre den tidslige dikotomi, der er mellem musikken og billedkunsten. Hvor musikken gør krav på et dynamisk forløb kan billedkunsten forekomme statisk, dette forhold har Katrine Ganer Skaug, leder af Esbjerg Ensemble spurgt Hans Peter Stubbe Tegelbjærg ind til:  

Katrine Ganer Skaug: "Vi der arbejder med musik har jo det nådeløse over os, at vi arbejder med øjeblikkets kunst. Man skal satse alt der og da, og fordi det er performativt betinget, kan det lykkes eller ej - og vi må leve i tillid til at det bliver mottaget og husket i fremførelsesøjeblikket. Er dette din «hævn» over musikkens forgengelighed?"

Hans peter Stubbe Teglbjærg: "Nej, jeg vil snarere sige, at det er mit ønske om at tilføre den statiske billedkunsten et temporært niveau, give det der ellers står stille mulighed til at forstærke sit bevægelsespotentiale, auditivt og oplevelsesmæssig set."

Værkets dobbelte hensigt: at gøre lyd synlig gennem skulpturelt samspil, at gøre “lydlig form” hørbar er begge fornemt symboliseret i Drumgongen og dens centrale placering i udstillingen. Skulpturenes formsprog forlænges i det musikalske sprog. Det er mit håb at man med dette kunstmusikalske eksperiment vil få en udvidet oplevelse i alle betydninger af begrebet form.

Første koncert med Christian Martinez blev modtaget med stor begejstring af publikum og anden koncert finder sted i aften, hvor fløjtenisten Kerstin Thiele vil forholde sig til udstillingens kunstværker og sætte lydspor i den eksisterende komposition, som strømmer ud fra resonansplader på vægge og gulv.

Således inviterer Resonans ikke blot til koncert, men til en overraskende og sanselig tværkunstnerisk oplevelse.

Hvad: Fyraftenskoncert i samarbejde med Esbjerg Ensemble og komponist Hans Peter Stubbe Teglbjærg.
Hvornår: Torsdag d. 26. februar 2015 kl. 16.30
Hvor: Esbjerg Kunstmuseum, Havnegade 20, 6700 Esbjerg
Pris: Deltagelse er gratis og museet byder på en forfriskning.

De øvrige koncerter finder sted:
D. 19. marts med Christian Martinez: slagtøj.
D. 16. april med Michel Camille: bratch. 
D. 7. maj med alle solister i en afslutningskoncert. 
Udstillingen kan opleves til og med d.10. maj på Esbjerg Kunstmuseum.