RAMA-guide!

På lørdag går Det Jyske Musikkonservatoriums årlige festival RAMA løs i både Aalborg og Aarhus. SNYK har taget et kig på programmet. 

RAMA festivalen er Det Jyske Musikkonservatoriums årlige festival, hvor et væld af mini-koncerter inden for stort set enhver tænkelig musikalsk genre præsenteres. Festivalen bygger bro mellem musikmiljøerne i Aarhus og Aalborg, og giver mulighed for et bredt indblik i, hvad der rører sig på de to afdelinger af konservatoriet. RAMA har en stilistisk spredning fra rock og jazz over klassisk til elektronisk musik og den nyeste kompositionsmusik. SNYK giver her nogle bud på, hvordan kursen skal sættes på lørdag, hvis man er til ny, eksperimenterende musik.


Nye toner i Aalborg
Starter man mod nord, indtager RAMA både Rytmisk og Klassisk Sal i det nye Musikkens Hus i Aalborg.
Kl. 13.00 skyder Duo Psallein, bestående af guitaristerne Mikkel Egelund Nielsen og Simon Wildau, festivalen i gang i Klassisk Sal med en bred vifte af musik, spændende fra Bachs klaversuiter til en guitarduo skrevet af Per Nørgård.
Duoen blev dannet i år 2009 op til en koncertrække i Bergen arrangeret af Det Jyske Musikkonservatorium. Efter et par år adskilt, grundet studieophold i udlandet, er duoen nu begyndt at spille sammen igen, og man vil fra 14.-17. april kunne høre dem i radioen under deres deltagelse ved P2′s kammermusikkonkurrence, som de kvalificerede sig til for nyligt. Duoen kan også opleves kl. 17.30 i Kammermusiksalen i Aarhus! 

Kl.14.30 er det Trio Colores tur til at byde på ny musik. Trioen, som blev dannet i 2009 i Aarhus, har bl.a. komponisten Allan Gravgaard Madsen, hvis klavertrio ”Weiss.Schwarz.Blau.” er skrevet til Trio Colore, på programmet. Også Trio Colore spiller til P2’s Kammermusikkonkurrence, der finder sted i DR Koncerthuset fra 14.-17. april 2014.

Om aftenen er det med at vende næsen mod Rytmisk Sal i Musikkens Hus. Kl. 21.00 spiller The Voyage feat. Josefine STEBYE, i en koncert hvor støj, knitrende beats, store klangflader og sfæriske vokaler går op i en højere enhed. The Voyage og Josefine STEBYE mødes i et legende og åbent elektronisk univers, hvor The Voyage’s komplekse og glitchy elektronica vil danne rammen, men ikke diktere resultatet af mødet. Der bliver højt til loftet og plads til spontanitet på scenen! 

Nyt fra Aarhus!
Længere mod syd, i smilets by, er der også rigeligt at lægge øre til på ny musik-fronten. Det foregår rundt omkring i Musikhuset, og allerede kl. 13 gælder det om at kunne være flere steder på én gang, for at få det hele med! 

I lokale 226 optræder den polske komponist og designer Marta Cwikla, som arbejder med teater- og filmmusik og tværfaglige kunstneriske projekter. Ved hendes liveoptrædender skaber hun cinematisk atmosfære, ’Diegetic Realities’, hvor publikum er omgivet af naturlige lyde fra stedet for forestillingens historie – som radioteater i gamle dage.

Samtidig i Kammermusiksalen kan man opleve I Ching (Forvandlingernes Bog), som er et værk for soloslagtøj skrevet i 1982 af den danske komponist Per Nørgård og tilegnet den danske slagtøjspiller Gert Mortensen. I Ching er den tusinde år gamle kinesiske orakelbog hvis 64 kombinationer af seks “Yang” eller “Yin” linjer(Lys eller mørk) repræsenterer de 64 forskellige værenstilstande for alle levende væsener inklusiv mennesket. De 64 værenstilstande skal tolkes som en evig skjult cyklus som gemmer sig bag alt hvad vi gør. I Ching opføres denne gang af Jonas Thygesen som er slagtøjsstuderende hos Henrik Larsen ved Det Jyske Musikkonservatorium i Aarhus. 

I Lille Sal er det Sisse Lunøes Quincunx fra 2014 som opføres. Værkbeskrivelsen lyder således:
"Gruppe på 5 med 4 i hjørnerne og 1 i midten af et kvadrat.
I dette mønster plantes træer.
I dette mønster stilles højttalere.
I dette mønster tegnes musik.
I dette mønster bevæges frekvenser.
I dette mønster samles et lydbillede."

Lyd på Torvet
Er man mere til installation og lydrejser, er der masser at opleve på Torvet.
Kl. 13.00 er Mads Engells Bineurale rejser på programmet. Gennem forskellige værker præsenteres 10 unikke lydrejser for hovedtelefoner. Hvert værk viderebringer sin egen stemning og formidles gennem en tilsvarende lokation og visuel reference. Værkerne skal tilgås med telefon eller mp3-afspiller med netadgang og skal høres på hovedtelefoner for at få den bedste oplevelse. Tag på rejse gennem referencer og fantasi, og lad dig lede fra univers til univers på din vandring gennem RAMA. 

Kl. 14.00 er det Thomas Wernbergs installation Saltation som kan opleves. Wernberg, der til daglig arbejder som geolog og er ved at afslutte en master i elektronisk musik på DIEM fortæller:
”Sidst i 80′erne boede jeg i Aswan i Ægypten, og en dag drog jeg ud i ørken og fandt et godt sted i sandklitterne. Det var her jeg så hvordan sandet hoppede forbi og jeg besluttede at jeg skulle forstå dette. Et halvt år senere startede jeg på at læse Geologi. Saltation er et ord fra geologiens verden og betyder små hoppende sandkorn… Instrumentet er en serie af plader. Hver plade har egen klang. Når lyd tilsættes pladerne vil sandet på pladerne danne mønstre, som opstår som en visualisering af bølgerne. Dette hedder Kymatik (efter græsk kyma: bøgle) Installationen er sammensat af forskellige algoritmer, som styrer klange og rytmer. Herved fremstår installationen som et musikalsk værk, der aldrig når en slutning, men bliver ved og ved. På samme måde som sandet, der bliver ved med at hoppe forbi på klitterne i ørkenen.”


Oplev Thomas Wernberg flere gange på RAMA festivalen på lørdag.

Engell og Wernberg afslutter i øvrigt også RAMA, når de kl. 24.00 i Lille sal fremfører værket Mindlessness. Med titlen på dette værk henføres til at man kan afkoble vores daglige tanker og lade vores fantasi få frit løb. Vi tager en rejse ind i de binaurale rytmer. Ved at benytte forskellige frekvenser i højre og venstre kanal vil hjernen begynde og svinge med og herved kan man påvirke ens mentale tilstand til de samme, som måles under meditation, REM søvn og dyb søvn. Herved kan man opleve en forøgelse af den kreative tænkning, velbehag eller angst. Til koncerten vil der være video med inspiration i hypnoseredskaber og optiske bedrag. 

Opera for børn og uropførelser i kammermusiksalen
Kl. 14.00 er der i Kammermusiksalen impro-opera for børn i alderen 5-8 år samt barnlige sjæle. Her vil børnene blive inddraget i operaimprovisationen og måske bliver der skabt en lille operafrø, som kan spire og vokse sig stor og kvække med!

Eftermiddagen fortsætter med guitaristen Jakob Bangsø, der studerer i DJMs solistklasse. Kl. 15.00 spiller han ny musik for sit instrument, og på programmet står bl.a. to uropførelser af Loïc Destremau og franskmanden Alain Féron, begge dedikeret til Bangsø. Alain Féron, der er et af Frankrigs helt store navne på ny-musikscenen, skrev soloværket Le Charme des Ambiguités i 2011, der endnu ikke er blevet opført, og det er derfor en særlig begivenhed, at det nu vil få sin verdenspremiere i Aarhus.
På programmet er også Per Nørgårds Hjerterdametur fra 1995. Det er anden suite fra hans monumentale solosamling for guitar Lad Kortene Fortælle, hvor Nørgård i fire forskellige suiter udforsker kortspillets kulører: Spar, Hjerter, Klør og Ruder og hierarkiet mellem Es, Konge, Dronning og Knægt. I Hjerterdametur udtrykkes Dronningens blidhed, usikkerhed og en elegisk stemning.

Fløjter, eksperimenterende musik og synthesizers i Lille Sal
I Lille Sal optræder fløjtenisten Marie Sønderskov og Alex Mørch, elektronik og mekanik, med koncerten The Magnetic Flute´kl. 15.00.
Dette efterfølges kl. 16.00 af PEGASUS ENSEMBLE, som er konservatoriets nye ensemble for eksperimenterende musik. PEGASUS er et ensemble, der favner bredt og fungerer som mødested for nysgerrige og kreative musikere og komponister på tværs af linjer og genrer. Ensemblet er startet i efteråret 2013 af Jens Peter Møller (komposition) og Frederik Sakham Lomborg (kontrabas) med det formål at etablere en platform, hvor musikere kan udveksle kompositoriske ideer og videreudvikle dem i fællesskab.

Kl. 17.30 opfører Nicole C.B.P. elektroniske kompositioner på modular synthesizer og Korg Polysix analog synthesizer. Værkerne er komponeret med udgangspunkt i sidstnævnte specifikke synthesizers lydunivers, fejllyde, støj og særlige måde at agere på. Musikken bevæger sig i et tomt rum med subtile detaljer, tung bas, højfrekvendte toner, kliks, støj og fejllyde. Et til tider indelukket og aggressivt lydunivers sat op mod mere sarte og finere teksturer, og bitte små lyde. Et langs skridt væk fra computeren og et kig/lyt på et at de mere historiske og grundlæggende redskaber i den elektroniske musik, som via interaktion, intuition og tilfældighed forhåbentligt fører til noget andet, og interessant for lytteren. 

Lille Sals program fortsætter kl. 18.45 med Beneath the Blanket, som beskrives som ”Atmosfæriske særheder, langsom lækkerhed, og masser af plads. Elektronik, perkussion og projektor. Indbydende, udflydende og absolut improviseret. Man bør lægge sig ned og flyde bort.”

Beneath the Blanket består af Nikolaj de Haan på elektroniske maskiner og Yves Popov på klassisk perkussion. Musikken bliver ledsaget af finurlige visuals, hvor computeren også får lov til at improvisere med diverse videoklip og effekter som reagerer på musikken.

Beneath the Blanket kan opleves på RAMA festival i Aarhus på lørdag d. 12. april.

Rytmisk og klassisk mødes
I Rytmisk Sal kan man kl. 15.00 opleve en nykomponeret musikalsk iscenesættelse af en burhønes verdensperspektiv. Musikken er instrumental, og der er både plads til melankolske strygerkvartetter, temperamentsfuld folkemusik og skæve jazz-ballader. Musikken trækker således på mange forskellige inspirationskilder, og lytteren bliver i løbet af koncerten taget med på en rejse på tværs af følelsesregisteret og musikalske traditioner. Musikken fremføres i en smuk symbiose mellem musikere fra både den klassiske og den rytmiske afdeling på Det Jyske Musikkonservatorium!

På caféscenen er der kl. 17.30 HØVL, som blev skabt under årets turnéuge med det formål at forene klassisk kompositionsmusik med fri improvisation. Orkesteret består således af en jazzkvartet udvidet med en sektion af klassiske musikere. Musikken er primært inspireret af Ornette Coleman og Igor Stravinsky, to store musikalske personligheder, som på hver sin vis formåede at tage musikken tilbage til dens rødder. Med fokus på tydelig melodik, rytmisk fremdrift og tætte klangflader, er målet at skabe ekspressiv improvisationsmusik, som ikke virker på lytterens hjerne, men i højere grad går direkte i kroppen. Samtidig er projektet et eksempel på, hvilke store muligheder, der ligger i at have de klassiske og rytmiske uddannelser organiseret under samme tag på konservatoriet i Aarhus. 

Late night kompositioner og obskur video
RAMAs store program af ny, eksperimenterende musik sluttes af med to vidt forskellige arrangementer.
Kl. 22 i præsenterer Det Jyske Musikkonservatoriums komponiststuderende en late night koncert med nykomponeret musik i symfonisk Sal. Det varer en times tid, og herfra kan man så bevæge sig til lille Sal, hvor Isak Nielsen vækker nysgerrigheden med denne beskrivelse af aftenens koncert:
”I december 2013 blev der fundet en VHS-kassette i kælderen på konservatoriet med teksten “WAR THEME 2014, GøRDIUPÅL SNAPÅIDIÅÅG >>>__ NXT CHPTR^^>>===========”. Ingen ved hvad denne obskure video vil vise, men måske bliver det afsløret til RAMA TO-TUSIND-OG-FJORTEN hvis den russiske algoritme videoen er krypteret med bliver knækket inden da.

God fornøejlse på RAMA 2014!

præRAMA: Mix it Up
Før festivalen skydes i gang på lørdag, afholdes der allerede på torsdag d. 10. april en ’opvarmningskoncert’ under overskriften Mix It Up! Her kan man bl.a. opleve Trio Colore, som har komponisten Allan Gravgaard Madsens Klavertrio nr. 1. Weiss. Schwarz. Blau. fra 2013 på programmet.
Trioen blev dannet i 2009 i Aarhus, hvor de tre musikere påbegyndte deres studier, og har spillet sammen siden da. Trioen har fået undervisning af professor Henrik Brendstrup, professor Anne Øland og professor Tim Frederiksen.Trio Colore har givet adskillige koncerter i Danmark, og har deltaget i flere masterclasses.For tiden er alle tre musikere studerende i udlandet, Sofie Thorsbro Pedersen på Kunstuniversität Graz, hvor hun er optaget på ”Performance Practise in Contemporary Music” hos Klangforum Wien, Benedikte Borum Poulsen hos Hans Jørgen Jensen i Chicago, og Xenia Frederiksen hos Erik Tawaststjerna i Helsinki.

Samme aften spiller også Cuerdas tango kvintet. Cuerdas tango kvintet er et ensemble, som har fundet sammen på Det Jyske Musikkonservatorium på tværs af årgange og linjer. De spiller argentinsk tango, med hovedfokus hos den berømte komponist Astor Piazzolla, der var forgangsmand for "Tango Nuevo" (den nye tango), der blandt andet inddrager jazz og klassisk musik i tangoen. Kvintetten er besat af instrumenterne Violin, Cello, Kontrabas, Klaver og Elguitar.

Aftenen afsluttes af duoen Rockguitar, som er en fremadstormende duo bestående af de to talentfulde unge improvisatorer Nikolaj De Haan og Tyge Jessen. De spiller musik af deres hjerters lyst sådan, som de synes, at det skal lyde! Inspirationerne henter de fra rocken, det 20. århundredes klassiske musik, jazz, østens mystik og den gode gamle højskole. 


DATOER OG STEDER:
HVAD:
præRAMA
HVORNÅR:
 10. april kl. 19.30
HVOR:
 Kammermusiksalen, Det Jyske Musikkonservatorium, Aarhus
PRIS:
 Fri entré

HVAD: RAMA, Aalborg
HVORNÅR:
 12. april kl. 13.00
HVOR:
 Klassisk og Rytmisk Sal, Musikkens Hus, Aalborg
PRIS:
 Fri entré

HVAD: RAMA, Aarhus
HVORNÅR:
 12. april kl. 13.00
HVOR:
 Musikhuset, Aarhus
PRIS:
 Fri entré