RAMA FESTIVAL – i både Aalborg og Aarhus

Det Jyske Musikkonservatoriums festival RAMA løber af stablen lørdag den 2. april 2016. SNYK guider her til festivalen, som byder på masser af ny musik, lydkunst, elektroniske eksperimenter og meget mere i Aarhus og Aalborg.

Af Mie Petri Lind

RAMA-festivalen er et af højdepunkterne i årets gang på Det Jyske Musikkonservatorium.  Her kan du som publikum høre en mangfoldighed af udtryk og genrer, hvad end det er rock, jazz, klassisk, elektronisk musik eller den nyeste kompositionsmusik.
Festivalen finder sted både i Aarhus og Aalborg på lørdag den 2. april fra kl 13.00 og varer hele dagen og aftenen… SNYK guider her til festivalens mange koncerter med ny og eksperimenterende musik såvel som forskellige lydinstallationer og videoværker.

Elektronik mod nord

Vi starter mod nord, hvor tre koncerter i Musikkens Hus i Aalborg byder på elektroniske eksperimenter.
Kl. 15.30 spiller Trash Hologram i Rytmisk Sal Trash Hologram eksperimenterer med forskellige systemer og strukturer i elektronisk musik. Dystre og mystiske lydlandskaber bliver udforsket med ukonventionelle controllere og hjemmeprogrammerede værktøjer. Altomsluttende støj kolliderer med techno og spøgelser fra 80’ernes synthpop. Vær klar på en grænsesøgende og anderledes optræden.

Chill electro bliver et afslappende indslag leveret og serveret af den nye elektroniske linje på konservatoriet i Aalborg. De tre drenge vil spille en masse lækker musik, der er for øret, hvad honning er for halsen. Det bliver en excellent blanding af finurlige lydeksperimenter og edderdunsdynedisko. Så går du og har brug for et auditivt pusterum, så sving hofterne forbi Foyeren kl. 22.00, og bare vær til!

Det moderne girl band Echoes in Veil udfordrer ideen om, hvordan en musikalsk konstellation skal virke og lyde. Det er sangernes individuelle identitet, der i et samspil med elektroniske beats og live vokal-mixing skaber den unikke lyd. Echoes in Veil arbejder med at kombinere musik, der både er arrangeret til gruppens elektroniske setup og samtidig opstår i nuet som improviserede passager. Det er stemningsfyldt og nærværende populærmusik med skarpt definerede æstetiske valg. Oplev Echoes in Veil kl. 22.30 i Rytmisk Sal.

Elektroniske eksperimenter i Lille Sal

Også i Musikhuset Aarhus er den elektroniske musik stærkt repræsenteret på RAMA. Hele eftermiddagen er der masser af elektronik på spil i Lille Sal:
Kl. 13.00 kan du opleve KATROS - en elektronisk eksperimenterende duo bestående af Rosanna Lorenzen og Anna Katrin Egilstrøð. Det er en fælles forkærlighed for udforskning af lydmateriale, diverse instrumenter og stemmens potentiale, der har bragt dem sammen. Koncerten vil være en sammensmeltning af denne udforskning. Den vil bestå af nykomponeret materiale af både manipuleret reallyd og elektroniske elementer, rytmiske sekvenser, cello og vokal.

Kl. 14.00 spiller Xenia Xamanek og William Kudahl musik for altsaxofon og computer. Med fokus på instrumentets tekstur, overtoner og timbre vil de sammen forsøge at forme et ly af minimalistiske droner, der i det stille svæver mellem intensitet og ro.

Kl. 15.00 er der fremvisning af det elektroniske værk STEGANO for højttalere og skærm af Filip Arnestad. Værket gør brug af software, der gør det muligt at omsætte billeder til lyd i et koordinatsystem, hvor x-aksen er tid og y-aksen er tonehøjde. Kompositionen afspilles ved denne fremvisning både gennem højttalerne i salen samt gennem et spektrogram projekteret op på et lærred mellem højttalerne, der repræsenterer kompositionens klangindhold visuelt.

Kl. 16.00 optræder Marie Sønderskov under overskriften ’Flute and live electronics’. Sønderskov er solistklassestuderende og har de seneste år studeret i Japan, USA, Italien, Østrig og Finland. Hun har udforsket og udfordret den nye musik i forskellige kulturer gennem et intenst arbejde med komponister og musikere dedikerede til at skabe samtidsmusik.

Eftermiddag med ny musik i alverdens afskygninger

RAMA festivalen byder også på masser af ny musik, og om eftermiddagen er der bl.a. klaver, harpe og et mystisk arkiv på programmet.
Kl. 15.00 i Kammersalen bliver du som publikum til denne performance introduceret for X’s efterladte arkiv. X forsvandt for to år siden sporløst fra sin adresse i Luxemborg. Arkivet indeholder kompositioner, videoværker, lommefilosofiske tekster og div. skitser til alle typer kunstværker. Duo Sakham/Jalving er produktet af mange års samarbejde på tværs af forskellige projekter lige fra pop over klassisk og til ny musik.

Kl. 17.30 også i Kammersalen skaber Natalia Castrillón og Kamilla Haugaard en refleksiv og ekspressiv atmosfære i et mix af improviseret og minimalistiske lyde. Lydene af harpe, klaver og stemmer blandes i skabelsen af interessante kontraster.

Kl. 17.30 i Lille Sal er der ny nordiske klavermusik på programmet. Publikum præsenteres for musik af to fremtrædende komponister inden for ny musik i Norden spillet af Vibeke Bonde Persson, som i år færdiggør sin kandidat i klassisk klaver fra det Det Jyske Musikkonservatorium. I vinteren 2013/14 var hun med til at opføre A. Schönbergs berømte værk Pierrot Lunaire, og i foråret 2015 var hun solist i Griegs klaverkoncert med Aarhus Amatørsymfoniorkester. Hun er desuden initiativtager til Den Klassiske Musikguide, som beskæftiger sig med musikformidling. Programmet byder på Niels Viggo Bentzons Sonate nr. 5, op. 77 og Geirr Tveitts 50 folketoner fra Hardanger, op. 150.
Den danske komponist Niels Viggo Bentzon (1919-2000) er en af de betydeligste skikkelser inden for nyere dansk musik. Stilgrundlaget i mange af hans kompositioner er neoklassik. Oprindelig var han inspireret af Brahms og Carl Nielsen, senere også af Schönberg og Berg. Tonesproget i sonaten er fritonalt og fyldt med flotte klange, og Bentzons personlige stil skinner tydeligt igennem.
Den norske komponist Geirr Tveitt (1908-1981) er tydeligt inspireret af den norske folkemusik, som han lagde et stort arbejde i at overlevere. Således er de 50 folketoner et produkt af Tveitts indsats med at indsamle over 1000 folkemelodier fra Hardanger-området.

Late night med nye kompositioner

Lørdag aften kl. 22.00 byder Kammersalen på elektroakustiske stryger-oplevelser. I forlængelse af et seminar for anvendelse af strygekvartet i elektroakustisk sammenhæng, som fandt sted i Vilnius, Litauen i februar 2016, vil flere rytmiske kompositionsstuderende i samarbejde med en strygekvartet sammensat af konservatoriestuderende fremføre helt nye værker.

Samtidig i Symfonisk Sal er komponistklassen på spil med syv værker, syv komponister, syv musikere! Komponistklassen blæser op for én times rå ny musik kl. 22.00. Oplev vidt forskellige konstellationer og setups, der krydser alle grænser for en traditionel koncertinstallation:
Oplev strygekvartetter, som man aldrig har hørt eller set en strygekvartet før, en comfy-chair iscenesat af elektronik og video, en feedpræpareret guitar, det elektroniske blæserinstrument EWI og en trio, der kan spille lysere, svagere og tydeligere, end hvad forestillingsevner tillader. Komponistklassen repræsenterer hele fire lande. Hør musik af Loïc Destremau (DK/FR, 1992*) Óscar Escudero (ESP, 1992*) Lasse D. Hansen (DK, 1991*) Klavs Kehlet Hansen (DK, 1990*) Eric Sutherland (USA, 1986*) Mette Nielsen (DK, 1985*) Allan Gravgaard Madsen (DK, 1984*).

Aftenen i Symfonisk Sal slutter med saxofonisten Aina Helgeland Davidsens koncert kl 23.30. Sammen med Diana Bojanic (piano), Thomas Hvid (guitar) og Jacob Buur (violin) byder hun på ny musik skrevet eller valgt af musikerne og nogle værker skrevet specifikt til dem. Programmet byder bl.a. på værker af Óscar Martín Leanizbarrutia og Klavs Kehlet.

Installationer med lyd og lys

Foruden de mange koncerter byder RAMA også på en række installationer rundt omkring i Musikhuset.
I Lokale 222 tager Sebastian Edins lydinstallation Residua Fields Musikhuset og RAMA Festival i brug som grundmateriale til en lydsedementeringsproces. Installationen lytter fortløbende ind til festivalens forskellige klangverdener, hvorefter en algoritme bryder de sekventielle tidsforløb op for at smelte dem sammen igen til ét langsomt, kontinuerligt foranderligt lydunivers. Gennem akkumulering af auditiv information vil Residua Fields centrale proces over tid decellerere og nærme sig en slags spektral entropi, som præsenteret gennem seks højttalere giver publikum muligheden for at træde ind og omsluttes af en vision af festivalen i nær sonisk stilstand. Spilletider: 13.00 - 14.00 15.00 - 16.00 16.30 - 17.30 18.00 - 19.30

I lokale 228 kan du opleve en lyd/lys-installation af Xenia Xamanek. Digital orakel er en lampe; Et tidløst nulpunkt, der beskæftiger sig med menneskets grundlæggende søgen efter noget ophøjet, noget større. Informationer krydses fra alverdens religioner, oldgamle tekster, der med tiden ændrer betydning. En verbal forklaring begrænset af sig selv. En søgen efter en kerne, hvor ordet ikke ændrer betydning; en betydning uden ord. Altid opdateret, alt forbundet; hvilken religion er ikke grundlæggende, men helt grundlæggende, den samme, hvilket menneske skulle nogensinde være anderledes. Du inviteres til at møde dette lys. Måske du vil finde det opløftende. Installationen er åben fra 13.00 – 24.00.

I gangen ved lokale 226 går du igennem musik, larm og talende mennesker, mens de små lyde forsvinder i et hjørne af et lokale. Lydene er i mellemtiden ikke forsvundet, men derimod sat i seriel forbindelse i takt med, at du går forbi dem. Det er Klavs Kehlet Hansens installation Forward/Past som kan opleves fra kl. 13.00-19.30.

Kl. 16.00 i Kammersalen kan udstillingen Papilio Opleves. Papilio er en levende udstilling, som tager udgangspunkt i flere sanseindtryk og med sommerfuglen som tema. Med lyd, lys og bevægelse ledes publikum igennem en performance i sommerfuglens mikrobevægelser, blæst op i makro. Udstillingen består Ingrid Idunn Mallaugs kunstværker og Oda Mathilde Holstad Dyrnes cellospil, og er et resultat af en sammensmeltning af samme tema i to forskellige medier.

Stumfilm og natbio

Også filmmediet er repræsenteret på RAMA.
Kl. 14.30 og kl. 17.30 i lokale 232 vender festivalen tilbage til filmens barndom, hvor det ikke var muligt at afspille lyd i biograferne, kun billeder. Derfor byggede man orgler i biograferne, kaldet Kinoorgler. Mange organister specialiserede sig i at improvisere orgelmusik til stumfilm, og man byggede kinoorglet til at kunne lyde næsten som et helt orkester – ofte var der indbygget klokkespil og et stort trommesæt, så man kunne lave en stor mængde forskellige lydeffekter. Til denne koncert vil Jonas Hellesøe, der studerer orgelimprovisation på konservatoriet, improvisere til Charlie Chaplins stumfilm Et Hundeliv fra 1918.

Sent på aftenen omdannes lokale 222 til DIEM Natbio, hvor der kl. 23.00 vises filmen Departure af Anna Katrin Egilstrøð. Beskrivelsen af filmen lyder således: …..I….safe….then….farewell…….. ..endless rows of departures….. …..illusions in reckless seas……. returns….. ..intertwined……..shadow....light…….

Kl. 23.30 er det Zack Christs film Banan, som vises. Dansk-Islandske Jakob Einar La Cour, Alias Zack Christ, har produceret lyddesigndrevet wonkmusik siden de tidlige teenageår. Hans musikalske virke har i mere end et halvt årti vakt stor begejstring på den danske scene, hvor han både har lavet installationer på bl.a. Carlsberggrunden og Det Kongelige Bibliotek og har taget del i prominente lineups side om side med navne som Aphex Twin, Teebs og Shigeto. Banan (Video) er et audio-visuelt værk på 27 minutter med en nøje tilrettelagt musikalsk fortælling, som går hånd i hånd med et visuelt narrativ, der starter i det animerede og munder ud i noget ganske uventet.

RAMA FESTIVAL
Lørdag d. 2. april 2016 fra kl. 13.00
Musikkens Hus, Aalborg og Musikhuset Aarhus
Gratis adgang