Rønsholdt giver genklang

Der er tempo på tilværelsen hos den unge danske komponist Niels Rønsholdt. SNYK har talt med komponisten om hans engagementer både på og bag den ny musikscene, med særligt fokus på hans deltagelse i en række af forårets festivaler. 

Foto: Niels Rønsholdt (nielsroensholdt.dk)

Med lige dele viljestyrke og entusiasme og en endnu større del glødende kærlighed til den ny musik, formår Niels Rønsholdt at virke som igangsætter både på og bag den ny musiks scene. Rønsholdts stemme giver derfor genklang både i organisatoriske sammenhænge, samt på scener, spillesteder og festivaler i både ind- og udland. På forårets dagsorden er blandt andet optrædender, værkopførsler og værkbestilling ved de danske festvialer SPOT, SPOR, KLANG og ACTS Festival.

 

Niels Rønsholdts (f.1978) virke spænder bredt og afspejler på alle måder en mand, der har mange jern i ilden. Ud over at være næstformand i Dansk Komponistforening, har han siden indgangen af 2014 været en del af Projektstøtteudvalget for Musik, som ligger under Statens Kunstfond, hvor han er med til at uddele støttekroner, på tværs af genreskel, til landets bedste musikskabere. Foruden disse tillidsposter, underviser han på Det Jyske Musikkonservatorium og er altid engageret i at støtte, skabe og udvikle musikfestivaler og koncerter i det ny musikmiljø.  Rønsholdt fortæller til SNYK:

"Jeg elsker musik, især når den søger grænser og udvider vores forståelse af hvad musik er, kan være og kan udtrykke - og hvilke måder den gør det på. Så ved siden af min praksis som komponist, giver det mening for mig at arbejde for de bedst mulige vilkår for den eksperimenterende musik i alle dens former, og for musikken i det hele taget. Og det kan være på mange måder - politisk, organisatorisk, som underviser, kurator eller andet. Personligt betyder det i øvrigt at jeg lærer mange af de fantastiske mennesker i miljøet og deres projekter at kende, og det holder jeg meget af."

Rønsholdt hoved-metier er og bliver dog komponistembedet. Og hans værkliste spænder om muligt lige så bredt som hans arbejdsområde. Her er listet alt fra eksperimentelle operaer, lydinstallationer, performances og koncertmusik. I alle sammenhænge er der overraskelser, for kendetegnet ved hans musikalske sprog er, at det er enormt stilistisk varieret! Alligevel trænger en genkendelig intimitet igennem de fleste af hans værker, hvor musikkens fortrolige og intense elementer synes at have en særlig plads, både i lydbilledet og i den eksperimenterende komponistens hjerte. Rønsholdt er nemlig en også en komponist, som sætter sig selv og sin personlighed på spil. Og i spil. Hvordan han gør det, er der rig mulighed for opleve i løbet af foråret, hvor han blandt andet har plads i programmet hos både de aarhusianske festivaler SPOT og SPOR, samt under KLANG Festival i København.

SPOT: DOKUMENTARKONCERT #2 MED RØNSHOLDT OG SCENATET


Foto fra nielsroensholdt.dk

SPOT Festival, hvis formål blandt andet er at bygge bro mellem kunstneriske ambitioner og bidrage til udvikling af internationale netværk, udvidede sidste år deres repertoire med et filmprogram. Succesen gentages i år, hvor Scenatets koncertdokumentar om Niels Rønsholdt vises. Den prisvindende dokumentarfilms-instruktør Michael Madsen (Into Eternity 2009) møder 11-mandsensemblet SCENATET i et nytænkende portræt Rønsholdt. Det starter som en ren dokumentarfilm: Hovedpersonen Niels Rønsholdt bliver ringet op af filminstruktør Michael Madsen og siger ja til at filme sig selv i et antal dage med et kamera spændt fast til kroppen under sin færden rundt i forskellige storbyer. Herefter bliver lydsiden overtaget af SCENATET, der live på scenen fremfører Niels Rønsholdts egne kompositioner til de lydløse nærbilleder. Ud af denne krydsning vokser et fascinerende og originalt portræt, hvor filmen føjer ny betydning til musikken og omvendt. 
Koncertdokumentaren vises under SPOT, lørdag d.02. maj kl. 20:00.
LÆS mere om den ny musik på årets SPOT-festival HER


SPOR - ORD FOR ORD 


Foto fra nielsroensholdt.dk

Den aarhusianske festival for nutidig lyd- og tonekunst SPOR har også Rønsholdt på programmet. Med titlen DO IT ANYWAY har festivalen blandt andet fokus på at kickstarte nye samarbejdsmetoder kunstnerne imellem og Rønsholdts bidrag er blandt andet værket Ord for Ord, som er en performance-opera, hvor Rønsholdt selv synger alle roller. I et hyperintimt eksperiment undersøges det, hvor lidt der skal til før virkeligheden forvandler sig til en opera. I Ord for Ord vendes operagenren på hovedet - patos bliver til intimitet, sang bliver til hviskende nynnen, scenografi bliver til mørke, orkester og cast bliver til én person, det hurtige bliver langsomt, det fjerne kommer tæt på, det utroværdige bliver til virkelighed. Med sin ekstreme minimalisme bliver den her opera sandsynligvis både pinlig, grim og kedelig. Men den bliver sand.
Operaen opføres lørdag d.10/5 ml. kl 16:00 og 18:30 og søndag d.11/5 ml. 15:00 og 17:30. LÆS mere om SPOR HER 

Et andet bidrag til festivalen er værket Americana. Et værk, som fortolker strygekvartetgenren brutalt med præpareringer af strengene og grov forstærkning, som stilles overfor delikat omsorg og spøgelseagtig melankoli. Instrumentbehandlingen er en parafrase over den legende instrumentale virtuositet man finder i amerikansk country og folk (americana), hvor en omsorgsfuld udforskning af (strenge)instrumentet er centrum og variation i en repeterende grundstruktur. Her radikaliseres og forstørres tanken om den ensomme mand med sin guitar, og kvartetten komponeres sammen til én krop - ét 16-strenget instrument, én firestrubet sanger. Americana kan opleves søndag d. 11/5. LÆS mere om SPOR HER

 

Foto: Vejledning til udførsel af 'Americana' (nielsroensholdt.dk)

Ord for Ord er desuden sambestilt af ACTS Festival -  Museet for Samtidskunsts internationale festival, som finder sted hvert andet år. ACTS ønsker at rykke kunsten ud af museets faste udstillingsrum og bruger derfor byens mange muligheder og offentlige rum som scene. ACTS 2014 fokuserer på lydkunst og performancekunst med kunstnere fra Norden, Europa og USA.  Festivalen i år finder sted i weekenden 14. og 15. juni og vil foregå på og omkring Museet for Samtidskunst, samt på spillestedet Gimle. LÆS mere HER

GENKLANG PÅ KLANG

I slutningen af maj løber KLANG - COPENHAGEN AVANTGARDE MUSIC FESTIVAL – af stablen hvor Rønsholdt endnu engang er på plakaten og endog med særlig status som en slags festivalkomponist. For som KLANG selv påpeger, sætter festivalens åbningskoncert fokus på dét navn, der kommer til at dukke op flere gange under festivalen, nemlig Niels Rønsholdt. Det er Athelas Sinfonietta Copenhagen og chefdirigent Pierre-André Valade der åbner festivalen med Rønsholdts værker Al-Aqsa (The Furthest) (2008) og Die Wanderin (2007). Derefter følger to uropførelser af komponister med meget forskelligt udtryk; en dansk af Lasse Schwanenflügel Piasecki og en fra Singapore af Diana Soh, som før har været på Athelas repertoire. Endelig opføres Danmarkspremieren på Johannes Kreidlers både visuelt og klangligt stærke værk Living in a Box. LÆS mere HER

 

ME QUITTE FOR FULD UDBLÆSNING

Med DR UnderholdningsOrkestret og SCENATET præsenterer KLANG for første gang et koncertprogram for fuldt orkester. Her opføres en helt ny og større udgave af Rønsholdts Me quitte, med Kira Skov som solist;  et ultra sart og pinagtigt sårbart stykke forførelseskunst, som til anledningen har overgået en større operation og transformeret sig til en særlig symfonisk version. Rønsholdt fortæller om transformationen af Me Quitte:

"Me Quitte er tænkt i det intime kammer-setup, men det har længe været en drøm også at placere ideen i et stort format. Især er samarbejdet med Underholdningsorkestret perfekt til det her værk på grund af forbindelsen til entertainment-traditionen." Jeg er vild med de her gamle optagelser af croonerne - Sinatra, Brel etc. - foran et orkester eller bigband, og det er den situation i al dens (foregivne?) livskraft og potens Me Quitte vender på hovedet og underminerer."

 

'Original' udgave af Me Quitte performet af Niels Rønsholdt, Anna Katrin Egilstrød & SCENATET, 2013


"Instrumentalt giver orkestret fantastiske muligheder for at arbejde med den bagvendte lyd og frasering. Vi synger jo på baglæns fransk og i ensembleversionen instrumenterer jeg 'baglæns' mange steder. Det har jeg mulighed for at arbejde endnu længere ud i orkesterversionen - selvom det også er en del af ideen at man indimellem 'glemmer' det dæmoniske og bagvendte og lader sig rive med af forsiden. Ligesom det sker i kærligheden".

DR UnderholdningsOrkestret kalder koncerten ”Avantgardistisk Afdansningsbal”. Men som KLANG annoncerer, må koncerten dog i højere grad forventes at være gribende, rørende, intim og delikat end egentlig dansebals-musik. Foruden Rønsholdts Me Quitte opføres en ny klaverkoncert af Bent Sørensen, med titlen Mignon (som på fransk betyder "sød"). LÆS mere HER

Rønsholdts musik kan desuden også opleves med ”gennemeuropæisk koncert” med DissonArt Ensemble fra Grækenland og komponister født i Danmark, Italien, Spanien, Schweiz og Østrig. Her uropføres Rønsholdts værk Fear and loath in g minor (2013). LÆS mere HER

 

BLÅ BOG
Niels Rønsholdt er uddannet dels ved private studier hos Lasse Laursen og hos Helmut Oehring i Berlin og dels på Det Jyske Musikkonservatorium hos Karl Aage Rasmussen, Bent Sørensen, Hans Gefors, Per Nørgård, Ivar Frounberg og Olav Anton Thommesen. I 2005 var Rønsholdt kurator på SPOR festival.

Han har modtaget bestillinger fra bl.a. Akademie der Künste (D), Sound Around Biennale, Edition Wilhelm Hansen, TRANSIT Festival (B) og Den Jyske Opera (DK). Hans kompositioner har været hovedindslag på festivaler, så som Happy Days 05 (N), Musikhøst 07 (DK), Transit 08 (B) og SPOR festival 09 (DK). Niels Rønsholdts musik har været opført af Kammerensemble Neue Musik Berlin (D), Ensemble Intégrales (D), NING (N), BIT20 (N), Figura (DK), Reflexion K (D), Champ d’Action (B) og andre. I perioden 2007-2009 var Niels Rønsholdt huskomponist hos Det Jyske Ensemble. Et samarbejde som vil resultere i performance-operaen Archeopteryx X i 2010. Niels Rønsholdt har modtaget legater fra Statens Kunstfond, Akademie der Künste, m.fl.