Prisvinder: Hans Abrahamsens 'Let me Tell You' triumferer igen

Stort tillykke til Hans Abrahamsen der, som den første danske komponist nogensinde, modtager en af de absolut største priser for ny musik på verdensplan - den amerikanske Grawemeyer Award in Music Composition 2016.

Af Anne Dalby

Hans Abrahamsens store orkesterværk og sangcyklus Let Me Tell You går endnu en sejrsgang på den internationale scene for ny musik. Juryen bag den amerikanske Grawemeyer Award har for 2016 udvalgt Let Me Tell You som vinder af den prestigefyldte Grawemeyer Award in Music Composition, der uddeles til 'et usædvanligt godt kompositorisk værk fra en nulevende komponist’.

Prisen står ikke alene på den 62-årige komponists pragthylde. Tidligere i år modtog Abrahamsen med Let Me Tell You en pris for bedste ‘Large-Scale Composition’ ved Royal Philharmonic Society Music Awards - en af Englands største hæderspriser indenfor ny musik. Desuden modtog Abrahamsen Carl Nielsen Prisen i 1989 og Wilhelm Hansens komponistpris i 1998.

Grawemeyerprisen er blevet uddelt siden 1985 og har gennem de sidste tre årtier hyldet komponister som Pierre Boulez og György Ligeti. Selve prisoverrækkelsen finder sted i USA i april 2016 og med den følger 100.000 amerikanske dollars. Hans Abrahamsen giver i samme ombæring interviews og forelæsninger på universitetet i Louisville, Kentucky, hvor prisen blev indstiftet i 1984 af entrepreneur Charles Grawemeyer. Læs mere om Grawemeyer Awards her.   

I et interview til DR P2 fortæller en beæret Abrahamsen om prisen og om værket - lyt med her
Læs desuden et friskt interview med Hans Abrahamsen, hvor han fortæller om prisen på amerikanske Courier Journal her

Let Me Tell You...

Let Me Tell You er oprindeligt skrevet til Berliner Philharmonikerne og sopranen Barbara Hannigan og blev uropført i december 2013. I april i år havde Let Me Tell You premiere på dansk jord, da Copenhagen Phil, med dirigenten André de Ridder og Barbara Hannigan i spidsen, opførte værket.

I en anmeldelse i musiktidsskriftet Seismograf skrev Sune Anderberg om den danske førsteopførelse: 
”Jeg tror faktisk, at Abrahamsen har skrevet en halv times musik, som det er meget svært ikke at kunne lide, uanset om du er straight outta Compton eller uddannet ved den første wienerskole (…). Let Me Tell You virker så fyldt med overskud, så gennemtænkt, så elegant, at alle kan hente noget i lytningen.” 

481 ord

I det halvtimelange værk fortæller Hamlets Ophelia sin historie med brug af kun 481 ord. Ordene er skrevet af den engelske forfatter Paul Griffith, der i sit virke som musikskribent har beskæftiget sig indgående med Abrahamsens musik. Griffith arbejder med en særlig begrænset skriftlig teknik, der i sin form kan drage paralleller til den franske litterære avantgarde-gruppe Oulipos arbejde. I al sin enkelhed handler Let Me Tell You om at efter sne kommer sommer. I en snak om musik, inspiration og udvikling spørger Hjarne Fessel komponisten om naturens plads i musikken, hvortil Abrahamsen forklarer:

”I sidste sang af Let Me Tell You gør jeg det, at jeg bruger metrikken for at få det til at gå op. For at forholdet 6:6:6:6:6:6: skal virke, er jeg nødt til at skrive det 5:5:5:7:7:7. … 5:7:5:7:5:7:6. Det er i virkeligheden tempo rubato skrevet ud – spænding og afspænding. Det er røvet tid og det man røver skal man så at sige give igen. Det kan man selvfølgelig sige har noget med natur at gøre. Efter en varm sommer kommer en kold vinter. Langsom-hurtig, efter fred kommer krig, men vi er ude i de helt store banaliteter.”

Let me tell you udkommer på et nyt album til januar - en indspilning med Bayerns Symfoniorkester og dirigent Andris Nelsons - og værket skal dertil opføres i New Yorks berømte koncertsal Carnegie Hall i januar 2016.

Hans Abrahamsen - en sonisk pionér

Hans Abrahamsen (f. 1952) er født i København og underviser i dag ved Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, hvor han selv har studeret musikteori og –historie samt komposition ved Per Nørgård og senere ved Grawemeyer-prisvinderen fra 1986, György Ligeti.
Abrahamsen repræsenterer en generation af komponister, der i 1960'erne gik imod serialismen og den matematiske funderede musik. Sammen med Pelle Gudmundsen-Holmgreen og Henning Christiansen var han en sonisk pionér, der satte den ny enkelhed på nodearket og var skelsættende for den særligt danske musikhistoriske udvikling fra 1960'erne og frem. Hans Abrahamsen er på den måde et lysende eksempel på denne særlige, danske mentalitet, med dens blanding af fornuft, enkelhed og en særligt veludviklet æstetisk sans.

Abrahamsens internationale gennembrud kom i 1982, da Berliner Philharmonikerne bestilte orkesterværket Nacht und Trompeten. Efter en længere kompositionspause op gennem 90'erne, delvist udfyldt af arrangementer af andre komponisters musik, indledte Abrahamsen en ny frugtbar fase med sin Klaverkoncert fra 1999-2000.

Gennem de seneste tyve år han han arbejdet intensivt med at genkomponere og nyinstrumentere værker af store klassiske komponister: Bach, Schumann, Schönberg, Debussy, Nørgård og Carl Nielsen – samt flere af sine egne tidligere værker.
I det nye årtusind har Abrahamsen endvidere komponeret en række originale, nye værker, blandt andet det meget berømmede ensembleværk Schnee.  Fra denne periode af Abrahamsens komponistkarriere stammer også Dobbeltkoncerten.
Nu, lidt over 30 år efter sit gennembrud, er Abrahamsen aktuel som aldrig før - ikke mindst med Let me Tell You.

Læs mere om Hans Abrahamsen på Dansk Komponistforenings hjemmeside.