Prisregn over ny dansk musik

I Tyskland bliver både Simon Steen-Andersen og Juliana Hodkinson hyldet for deres musik. Simon Steen-Andersen har lige modtaget Ernst von Siemens Musikstiftungs Komponistpris, mens et af Hodkinsons værker er blevet honoreret med Stuttgarts Kompositionspris 2017.

Af Mads Emil Dreyer

Dansk musik fejrer mange succeser på den internationale scene i disse år. Blandt de centrale komponister er Simon Steen-Andersen og Juliana Hodkinson, der i den forløbne måned begge har hjemtaget prestigiøse anerkendelser for deres værker.

Steen-Andersens synlige klangverden

En af samtidsmusikkens frontløberne er Simon Steen-Andersen, der med sine virtuost anlagte, tværmediale værker har placeret sig som en af de mest toneangivende komponister i disse år. Dette er naturligvis ikke gået Ernst von Simens Musikstiftungs næse forbi, og de har derfor tildelt ham en af deres tre komponistpriser for 2017.

Steen-Andersen får prisen for sine spektakulære værker, der ofte blander video og sceniske elementer ind i sin tonekunst - ikke bare som ekstramusikalske tilføjelser, men som grundlæggende byggeklodser i værkernes konstruktion. Simon Steen-Andersens musik får derfor et udtryk, der balancerer ubesværet mellem medierne, men hvor alle ingredienser er tænkt ud fra en udpræget musikalsk logik. Blandt de mest opsigtsvækkende eksempler herpå er Black Box Music, der vandt Nordisk Råds Musikpris i 2014, operaen Buenos Aires samt hans Piano Concerto, hvori videooptagelsen af et flygel, der smadres mod et betongulv, danner udgangspunkt for værkets instrumentation og formale struktur. Stykket vakte opsigt ved uropførelsen på Donaueschinger Musiktage i 2014, hvor det også vandt prisen for årets orkesterværk. I 2015 indbragte det ligeledes Steen-Andersen den danske Carl Prisen i kategorien "årets klassiske komponist - stort ensemble".

Med Ernst Siemens Musikstiftungs Komponistpris følger en check på 35.000 euro samt indspilning af en portræt-cd med en række af de allerbedste solister, orkestre og ensembler inden for ny musik. Læs mere om Simon Steen-Andersen og begrundelsen for tildelingen her.


Simon Steen-Andersen er en af de tre modtagere af Ernst Siemens Musikstiftungs komponistpris 2017.

Hæder til Hodkinsons modificérbare musik

Steen-Andersen er langtfra alene om at tiltrække sig opmærksomhed fra det tyske musikliv. Juliana Hodkinson er nemlig løbet med Stuttgarts Komponistpris, hvortil hører 7.000 euro samt en officiel prisoverrækkelse på den vigtige Eclat Festival i februar 2018. Hodkinson vinder prisen for sit værk CAN MODIFY COMPLETELY / IN THIS CASE / NOT THAT IT WILL MAKE ANY DIFFERENCE ..., der er skrevet til guitaristen Aart Strootman og DR UnderholdningsOrkestret.

Værket blev uropført i november 2015 ved uddelingen af Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsens Legat, hvor Hodkinson var en af prismodtagerne. Sidste år bestilte Westdeutcher Rundfunk en udvidet version af stykket, og dette fik sin uropførelse ved festivalen Wittener Tage für Neue Kammermusik i april 2016.

Værket handler i om musikkens grænser: Guitaren er stemt ned i et dybt basregister, hvorfra den udforsker mikrotonalitet og voldsom støj, ligesom det øvrige instrumentarium på forskellige måder løbende omtydes og modificeres. Og så optræder der i partituret en række avisoverskrifter fra perioden, hvor Hodkinson arbejdede med stykket. Disse overskrifter er oversat til noder ved hjælp af morsekode og andre kompositionsværktøjer. Idéen er at indarbejde en central relation mellem det konkrete musikalske materiale og de forskellige måder, hvorpå verdenspolitiske begivenheder bliver behandlet i medierne.

Læs mere om Juliana Hodkinson, værket og begrundelsen for prisen her (på tysk).

---

Foto øverst: Juliana Hodkinson. PR foto.