OPERAtic Actions

På lørdag d. 27. september indtager Guds forkastede engel Lucifer scenen på Teater Katapult i Aarhus. Seks internationale komponister skaber hver deres del-element over myten om Lucifers fald, og opera-eksperimentet opføres af det belgiske stjerne-ensemble Musiques Nouvelles.

Af Mie Petri Lind

På lørdag er der verdenspremiere på kammeroperaen ’Lucifer, enlighten without blinding’ - et nytænkende værk, hvor seks komponister har skrevet hver sit delelement af en stor opera over myten om Lucifers fald, hvor nærvær og sitrende følelser forvandler konkret virkelighed til magi og opera.
De seks komponister tæller danske Line Tjørnhøj, Allan Gravgaard Madsen og Louise Alenius Boserup samt Alin Ghermann (BE), Ruta Vitkauskaite (LT) og Kate Whitley (UK).

På scenen står både det belgiske ensemble Musiques Nouvelles, de tre sangere Daniel Carlsson, Annemette Pødenphandt og Camilla Løvstad samt komponisterne.  For det er ikke en klassisk koncert, men en koncert hvor komponisterne står på scenen sammen med deres værk.

OPERATIC ACTIONS
Projektet OPERATIC ACTIONS, som står bag ’Lucifer, enlighten without blinding’, er initieret af AUT - Aarhus Unge Tonekunstnere sammen med litauiske Operomanija og det belgiske ensemble Musiques Nouvelles, og er nyeste skud på stammen i udforskningen af kammeroperaen som genre og udtryksform

Tidligere har kammeroperaen været under lup i fire laboratorier under overskriften ’coOPERAtion’, hvor fire unge komponister fra henholdsvis Danmark, Sverige, England and Litauen i løbet af 2012 og 2013 eksperimenterede med den klassiske genre, for at finde et mere nutidigt format. 

Det er første gang man i Danmark eksperimenterer med nyskreven musik på denne måde, og komponister og musikere er da også gået i arbejdsrummet i disse dage for at snakke om musikken, høre hvad de enkelte har af meninger om værkerne, justere teknikken og optimere musikken.

Særligt udfordrende bliver værket af den litauiske komponist Ruta Vitkauskaite. Det tager udgangspunkt i vejrtrækning og hvordan de to medvirkende sangere trækker vejret og synger gennem næsen.
“I decided to do an experiment and use only sound that comes out of the nostrils, but especially still use narrative and operatic singing”,
siger Ruta Vitkauskaite.

Stjerne-ensemble på scenen
På scenen på lørdag står, foruden komponister og sangere, det belgiske ensemble Musiques Nouvelles. Ensemblet er vant til at eksperimentere med klassisk musik og alternative koncertformer, og deltager bl.a. i EU-projektet New:Aud, som arbejder med publikumsudvikling og undersøger fremtidens klassiske koncertform. Dette kommer publikum til gode på lørdag, da der i flere af værkerne arbejdes med video og lys for at understøtte koncerten til en mere scenisk oplevelse end en klassisk koncert.


Belgiske Musiques Nouvelles. Foto: Isabelle Francais

Ensemblet blev grundlagt i 1962 som et af de første europæiske ensembler, der udelukkende arbejdede med ny musik. I over 50 år har ensemblet således haft som ambition at præsentere den allernyeste musik – både for det lokale publikum i hjembyen Mons og i resten af verden.

Ensemblets repertoire består mestendels af værker skrevet specifikt til ensemblet i tæt samarbejde med komponisterne, hvor hele ensemblet deltager i skabelsen.
Denne tilgang afspejler sig i høj grad i lørdagens koncert, hvor det spektakulære værk bearbejdes samarbejde mellem musikere, komponister og kunstneriske ledere.

Et gesamt-kunstværk
Det er komponisten Line Tjørnhøj som har taget initiativ til arbejdet med kammeroperaen i nye formater, og hun fortæller:

"Opera er et af de mest spændende live arts media i vores tid. Opera blomstrer i en fri, og radikal nytænkning af det wagnerske ”gesamt-kunstwerk” - det er en emotionel og sanselig kunstform der beskæftiger sig med menneskelivets store spørgsmål. 

For at tviste det hele mere hen i retning af et gesamt-kunstværk, hvor flere kunstarter kommer i spil, er den prisvindende instruktør og iscenesætter Troels Primdahl sat på opgaven at binde de enkelte komponisters værker sammen ved hjælp af lys og videoprojektioner. Der skal stadig være plads til musikken, men den skal ikke stå alene.
Udgangspunktet er, at klassiske koncerter kan være svære at opleve for mange mennesker, fordi man kun sidder og lytter. Det kan være svært at koncentrere sig, hvis der ikke er noget at kigge på som underbygger og fortolker musikken. Historien om Lucifer bliver derfor fortalt i både musik og billeder, på en ny og anderledes måde.

Koncerten gentages i Mons, Belgien, den 6. juni 2015, som en del af Europæisk Kulturhovedstad 2015 og åbningen af Musiques Nouvelles’ nye koncertsal ARSONIC.

DATO OG STED:
HVAD: Operatic Actions: "Lucifer, enlighten without blinding"
HVORNÅR: 27.09.14 kl. 17.00
HVOR: Teater Katapult, Aarhus
PRIS: 70 kr. / Stud.+ unge u. 26. år: 50 kr.