Operaen AGONY - spis med og vælt patriarkatet

Festmåltidet i familiens skød er omdrejningspunkt for den spritnye opera AGONY. Komponist Line Tjørnhøj inviterer publikum med til bords og gør måltidet til en æstetisk operaoplevelse og et mødested for kulturel udveksling. Operaen er en del af Aarhus som Europæisk Kulturhovedstad 2017 og spiller på Godsbanen fra den 20. – 27. oktober.

Af Marie Blachmann og Sif Hellerup Madsen

AGONY er en ny opera af Line Tjørnhøj, kok og madstylist Michelle Appelros samt iscenesætter og scenograf Giacomo Ravicchio. Maden, musikken og iscenesættelsen fungerer side om side i operaen og alle inviteres med til bords. Det musikalske univers skabes både af lydene i køkkenet, af måltidet og af publikum selv. 

Ned med patriarkatet

AGONY er en hjerteskærende historie om vor tids brutale opgør med patriarkalske normer. Sønnen Angel kommer hjem, og faderen Il Padre vil fejre det. Publikum får undervejs fem serveringer tilberedt live på scenen af Mama (spillet af kok og mad stylist Michelle Appelros), som trods sin tavshed ikke bifalder alle Il Padres forventninger til familiesamværet. 

Publikum møder Il Padre, Angel, Rabia og resten af familien i øjenhøjde for at dele måltidet og deres forskellige syn på verden. Handlingen i AGONY bliver udviklet middagen igennem med påstanden om, at Il Padre, patriarkatet, i disse år gennemlever sine sidste krampetrækninger med voldsomme modreaktioner til følge, og at vi mennesker langsomt er ved at finde et helt nyt og humanistisk ståsted.

Operaen vil ændre verden

Line Tjørnhøjs værker kredser om menneskeskabte umulige og smertelige situationer, og hun er som komponist anerkendt for at udvide det musikalske udtryksfelt ved at udvikle inderlige ekspressive musikalske udtryk for tilspidsede moralske og sociale dilemmaer. I forbindelse med spiseoperaen AGONY har hun også udviklet et særligt socio-økonomisk produktionskoncept DUST, der betyder, at denne nyskrevne opera deler ressourcer og fortælling med kvinder fra Tal Al-Rumman i Jordan i deres bestræbelse på at blive uafhængige og selvforsørgende. Kvinderne producerer soltørret yoghurt, specialiteten Jameed, der indgår som ingrediens i den mad, som serveres for publikum.


Agony: Ying-Hsue Chen og Sara Rosendahl. Foto af Signe Vad.

Tjørnhøjs usædvanlige vej ind i musikken

Komponist Line Tjørnhøj har spændende baggrund: Hun begyndte som sømand, gik i land og arbejdede som sygeplejerske med terminalpleje. Hun var med til bl.a. at udvikle smertebehandling og morfin-pumpen i 80’erne. Hun arbejdede også en årrække i psykiatrien. Det gik op for hende, at hun huskede og opfattede verden gennem lyde. F.eks. bar hun rundt på alle de lyde, hun havde oplevet, da hun havde været hos mennesker, da de døde. Tjørnhøj gik ind i musikken, og da hun var med i en musical om egtvedpigen i koret var der en, som spurgte hende: ”Hvorfor skriver du ikke selv en opera?” Og det gjorde hun så og vandt endda en pris for det i USA. I en alder af 50 år søgte hun ind på Det kongelige danske Musikkonservatorium og kom ind i en verden, hvor der var nogen, som kunne forstå, hvordan det var at gå rundt i et konstant lydunivers.

Michelle Appelros komponerer med mad

Michelle Appelros er kok og madstylist hos KAM Photographers. Derudover er hun performer/musiker og del af udstillings- og event-platformen KRÆ syndikatet i København. I operaen blander hun disse to genrer. Som forberedelse har hun besøgt vkvinderne i Tal Al-Ruman i Jordan, hvor hun har lært helt andre smage at kende, som hun implementerer i operaen. “Det er en sindssygt sjov opgave at komponere mad der sammen med musikken skal fortælle en historie, tænke køkkenredskaber som instrumenter og mad som en del af stykkets fortælling. Både udseende og smag aktiverer sanserne, med maden forvandler vi publikum til deltagere i stykket og med madens teksturer, æstetik og smag påvirker vi dem indefra,” fortæller Appelros. Den fælles mission er at fremhæve den skønhed, naturen frembringer til vores mad og vores bord. Maden er med til at forhøje sanserne i fortællingen.

Giacomo Ravicchios bidrager med poetisk dramatik

Giacomo Ravicchio er en prisbelønnet dramatiker, instruktør, scenograf og skuespiller. Han er medstifter af Meridiano, København i 1996. Derudover har han en stor international erfaring med turné i 40 lande over hele verden, hvor hans forestillinger har været præsenteret ved de største internationale festivaler. På verdensplan er han i dag én af de mest spillede nulevende italienske dramatikere.

AGONY – an eating opera
20. – 27. oktober 2017
GODSBANEN, Skovgaardsgade 3, 8200 Aarhus C.
Spilletid: hverdage kl. 20.00, lørdag kl. 17.00.
Billetter: 200 – 320 kr, køb dem her.

Komponist, librettist og kunstnerisk leder: Line Tjørnhøj  
Instruktør, medforfatter og scenograf: Giacomo Ravicchio  
Kok, food stylist og performer: Michelle Appelros  
Sangere: Robert Koller, Daniel Carlsson & Anna Ottertun  
Cellist: Marie Louise Lind  
Violinist: Anna Jalving  
Percussionister: Ying-Hsueh Chen & Sara Rosendal  
Med flere

----------

Foto øverst: af Signe Vad.

Gem