[OpenScores]

 

Kan badeværelsesaerobics, akvariefisk, Newtons love og Aarhus’ urbane sites nedfældes i et musikalsk værk - og i et partitur? Til AUTs årlige Open Call kan de.Det er en broget og spændende blanding lydværker, som udgør årets fem udvalgte værker blandt de mange bud til AUTs årlige Open Call. 

Af Anne Dalby


Under overskiften [OpenScores] har AUT i forbindelse med sit årlige Open Call gødet grunden til både at spørge til - men også søge svar på - hvad det betyder, når man laver et åbent værk. Hvorfor vil en komponist gå med til at overlade dele af sit stykke til ydre kræfter, frem for selv at bestemme det hele på forhånd? Det er spørgsmål, som ofte er blevet konkretiseret i avantgardens visioner om kunst med åbne former: Skal værket for eksempel opbrydes med passager af improvisation? Hvem bestemmer værkets begyndelse og sluttilstand? Er en notation statisk, eller kan et partitur læses forskelligt alt efter øjet, der ser?

At lade den åbne form være ramme for musikken har således været det fornuftstridende og ganske paradoksale dogme, som de fem vindere - Neil Luck (UK), Kristin Boussard (SE), Marcela Lucatelli (BR/DK), Vassilis Chatzimakris (GR) og Julie Myers (UK/DE) – har udfoldet i deres kunstværker. Værkerne kan opleves den 23. og 24. januar, hvor de uropføres af det internationalt anerkendte britiske ensemble Apartment House, som besøger Aarhus og København i denne anledning. Ensemblet Apartment House (Philip Thomas, klaver; Lore Lixenberg, vokal; Simon Limbrick, percussion; Anton Lukoszevieze, cello) er hentet til Danmark for at uropføre de fem værker, blandt andet fordi de igennem mange år har specialiseret sig netop i eksperimenterende og fri-form partiturer og opført musik fra nogle af de vigtigste moderne komponister på store festivaler rundt omkring i Europa.

Partituret i frit fald og form

De fem komponister har i samme omgang nedfældet partiturer til deres værker, som udstilles i Kunsthal Aarhus indtil lørdag den 31. januar. Komponisterne har således ikke kun arbejdet auditivt med deres værker, men også ladet sig udfordre i forsøget på at fremstille en visuel repræsentationsform.

Foto: Marcela Lucatellis: 'Veritas Sanitas Vanitas’

I følge AUT er der altid en overraskelse i vente, når den brasilianske komponist og performancekunstner Marcela Lucatelli er på programmet med sine intense, smukt forvirrende, psykedeliske og vilde værker.



 

Foto: Neil Luck: ’Points to self’

Om de øvrige værker skriver AUT: ”Hos britiske Neil Luck er intensiteten ligeledes høj, når der præsenteres en omgang avant-garde badeværelsesaerobics! I værket 'Listenings' lader London/Berlin-baserede billedkunstner Julie Myers sig inspirere af Aarhus selv. Ved at indsamle sanseindtryk i byens forskellige kroge skaber hun et tekst-partitur som musikerne forvandler til musik. Anderledes poetisk er svenske Kristin Boussards værk: Et stykke for kvartet, akvarium og fisk. Sir Isaac Newton – eller rettere sagt, hans tre fysiske love, er omdrejningspunktet i græske Vassilis Chatzimakris' Principa Actionum I.”


Foto: Kristin Boussard: 'Make A Fish Come True'

AARHUS
HVOR: J. M. Mørks Gade 13, 8000 Aarhus C
HVORNÅR: 23.01.15, kl. 20:00 (reception 19:00)
ENTRÉ: 70 kr. / 50 kr. / AUT-medlemmer: Gratis
Kunsthal Aarhus & AUT er værter og byder på et glas vin.

KØBENHAVN
HVOR: Blågårds Plads 6A, 2200 København N
HVORNÅR: 24.01.15, kl. 20:00 (dørene åbnes 19:30)
ENTRÉ: 70 kr. / 50 kr. / AUT-medlemmer: Gratis

LÆS og se mere på facebook

AUT er en non-profit organisation for lydkunst, etableret i 1966. AUT arrangerer særlige events, der understøtter lokale ensembler og lydkunstinitiativer, såvel som events med et internationalt perspektiv.