Nye spor og klassiske elementer på Aarhus Jazz Festival 2016

Fra den 9. – 16. juli er det Aarhus, der står i jazzens tegn. Aarhus Jazz Festival byder bl.a. på et samarbejde med AUT og Århus Sinfonietta, morgenkoncerter med klassiske elementer, impro- og eksperimentaljazz på Spanien 19C og instrumentmageri for de yngste.

Af Mie Petri Lind 

Siden 1989 har sommeren budt på Aarhus Jazz Festival og år for år, har festivalen vokset sig større. Der er tyngde i toppen og samtidig stor bredde i årets program. Med 320 koncerter spillet af 240 bands på de mange scener rundt om i hele byen, skulle der være noget for enhver smag! SNYK dykker her ned i nogle af de mere eksperimenterende koncerter og tiltag.

Nye Spor med møder mellem klassisk og jazz

De sidste to år har Aarhus Jazz Festival ladet jazz og klassisk musik mødes til gensidig inspiration ved koncertrækken Nye Spor. Initiativet kulminerer i 2017 og er et samarbejde mellem jazzfestivalen, AUT - Aarhus Unge Tonekunstnere og nu også Århus Sinfonietta. Nye Spor indtager i år Dansestudiet Aarhus med et varieret firedages program.

Første aften er den 12. juli, hvor der er dobbeltkoncert med fokus på forskellige facetter af improvisation. Duoen Antidotum Tarantulae har (gen)opdaget tidligere tiders tilgang til klassisk musik og improviserer over toner fra 16-1700-tallet.

Aftenen fortsætter med en blanding af jazzsaxofon og lyde fra ombyggede køkkenmaskiner i Jacob D’s Maskinpark. Jacob D's Maskinpark er et musikalsk show bygget op omkring musikeren i samspil med en række ombyggede husholdningsapparater. De ombyggede maskiner er nu blevet til instrumenter eller loopstationer og danner grundlag for musikerens intuitive udfoldelser på saxofoner, klarinetter, slagtøj og stemme i samspil med maskinerne. I det nu, der opstår, når musikeren møder publikum og de muligheder, maskinparken tilbyder, formes de musikalske skulpturer spontant.

Dagen efter, den 13. juli, byder en af den aarhusianske musikscenes mest eksperimenterende klassiske ensembler, Århus Sinfonietta, på musik og dans i grænselandet mellem kunstmusik og jazz. Ved denne lejlighed består Århus Sinfonietta af fire musikere – trombone, guitar, klaver og slagtøj – en lille jazzcombo, men brugt helt og aldeles utraditionelt.
Der spilles musik af bl.a. George Crumb, Einar Trærup Sark og Bent Sørensen samt et nyt værk af crossover-komponisten Gorm Askjær.

Den 14. og 15. juli præsenterer AUT over to aftener den franske gruppe SPAT' Sonore. SPAT er en forkortelse for det franske ord ’spatialisé’, der kan oversættes til rumliggjort på dansk, og publikum bliver omringet af specialbyggede Storm P.-instrumenter.
Opfinderen Nicolas Chedmail vil med disse instrumenter give publikum en rumlig oplevelse af lyd og musik. Publikum er placeret i midten omringet af instrumenterne, der er sammensat af ventiler og klangstykker fra tubaer, trompeter og horn. Det er ’surround-sound’ i en udvidet version, og så er det LIVE.
Til denne koncert spiller SPAT Sonore musik, som er skabt i samarbejde med lokale komponister, bl.a. Frederik Sakham Lomborg.  

Flere klassiske elementer

De klassiske elementer er også at finde ved flere andre koncerter.
Den 11. juli på Atlas tager Stefan Pasborgs nye trio, The Firebirds, værker af bl.a. Igor Stravinsky og Carl Nielsen under kærlig behandling. The Firebirds er opkaldt efter Stravinskys suite af samme navn, og fortolker ikoniske klassiske værker, som hentes ind i jazzuniverset. 

Dagen efter, den 12. juli, i Piano Værkstedet markeres begyndelsen på et nyt samarbejde mellem den klassiske cellist Samira Dayyani og jazzpianisten Pojken Flensborg – et samarbejde, der senere på året vil udmønte sig i en pladeindspilning. Med udgangspunkt i Pojken Flensborgs kompositioner og arrangementer af kendte klassiske værker vil duoen udforske de mange krydsfelter mellem klassisk musik og jazz.
Oplev lyrisk, rørende og nyskabende musik blandt klavererne og flyglerne i den intime klaverbutik i Grønnegade, og oplev hvordan de to musikere er i stand til at kommunikere med hinanden og publikum – på tværs af genrerne. 

Den 13. juli går det løs i Aarhus Domkirke, hvor kirkeorgelet sættes i spil med det klassiske koncertflygel. Der er lagt op til en ganske særlig oplevelse med to musikere, der hver for sig er enere på deres instrument.
Pianisten Søren Nørbo og organisten Ulrik Spang-Hanssen udfolder sig med spidsede øren og sprælsk fantasifuldhed i deres forholdsvis nye samarbejde. Sammen skaber de tidløs musik i et improvisatorisk univers med rygsækken fuld af flere århundreders toner og klange.
Duoen fejrer udgivelsen af musik optaget i Symfonisk Sal i Musikhuset Aarhus, albummet Garneret med hvidt støv. Det er da også gennem deres forsknings- og undervisningsarbejde på konservatoriet, at de to tangentspillere har fundet sammen om at udforske kompositioner af Søren Nørbo. 

Godmorgen og godnat


Agnes & Klara kan opleves ved to af morgenkoncerterne på Ambassaden

De klassiske elementer er også at finde ved Aarhus Jazz Festivals morgenkoncerter på Ambassaden. Under overskriften ’God morgen’ inviteres der til koncerter kl. 10.00 de fleste dage på festivalen.
Programmet byder bl.a. på svenske Agnes & Klara, som både den 12. og 13. juli skyder dagen i gang med en klassisk morgenkoncert. Agnes Holmberg Lundevall og Klara Skogqvist spiller på de dybeste strygeinstrumenter, kontrabas og cello, et varieret program med originale duoer for instrumenterne, skrevet af blandt andre Gioacchini Rossini, samt klassiske numre arrangeret for cello og kontrabas. 

Den 14. juli spiller Støvregn - et forholdsvis nyt ensemble, som er udsprunget af det klassiske strygermiljø ved Musikkonservatoriet i Aarhus – morgenkoncert.
Ønsket om selv at skabe musik førte den usædvanlige besætning bratsch, kontrabas og to celli sammen, og kvartetten har udfordret rammerne, som musikken udspiller sig i. Gennem improvisationer og egne kompositioner har de fire musikere udviklet et lydhørt og poetisk samspil inspireret af strygerinstrumentets potentiale, naturens skønhed, den klassiske samtidsmusik og elektronisk popmusik. 

Foruden de klassiske elementer, byder morgenkoncerterne byder også på trioen Hvis Jeg Sover, som både den 10., 11. og 15. juli spiller instrumental musik med kærlighed til den minimalistiske og fortællende komposition. Der bliver lagt titelmelodi til lytterens indre billeder og fantasi, når de tre musikere kaster sig ud i svævende klange, skygger af improvisation og universer af knitrende beats.
Trioen spiller ydermere en godnat-koncert den 14. juli. Natten bliver budt velkommen i selskab med bølger af synth-flader, lange tråde af drømmende fraser, der lister sig ind i lytterens fantasi, og får tankerne til at spire. Lad alle dagens indtryk forplante sig, når Hvis Jeg Sover spiller natten ind. 

Nye eksperimenter på Ambassaden

Ambassaden siger ikke kun godmorgen og godnat, men præsenterer også bl.a. duoen Rockguitar, hvis musik kan være svær at klassificere, men udforskning af lyd og intuitivt sammenspil er den gennemgående linje.
Stilistisk trækker duoen på mange forskellige påvirkninger, heriblandt moderne klassisk a la Stockhausen og Ligeti over europæisk freejazz til dronebaseret noise og vægtløse, drømmende ambiente lydlandskaber.
Til koncerten kan man forvente både voldsomhed og ømhed. Duoen leger og improviserer, bygger musikalske sandslotte og sparker dem i stykker øjeblikket efter den 9. juli kl. 22.00.

Den nye duo Kasper Tom/Jacob Anderskov er klar til at erobre verden med ny og opfindsom musik skrevet af trommeslager og komponist Kaper Tom
Gennem de seneste år har Kasper Tom skabt sig et navn på den europæiske impro- og avantgardescene. Hans musik henter inspiration fra moderne kompositionsmusik, men rummer også megen melankoli og en unik fornemmelse for det melodiske.
Jacob Anderskov har udgivet henved 20 album som bandleder og sideman siden sin debut i 2001. Han har modtaget mange priser og er blevet fremhævet af den internationale presse som en stor profil inden for moderne musik. Hans arbejde spænder fra improvisationer i små grupper til komponerede værker for større ensembler. Sammen kan de opleves den 11. juli kl. 20.00 på Ambassaden. 

Abekejser er et nyt skud på stammen fra toppen af det aarhusianske musikmiljø. - En flok musikere med fælles bagland i både jazz og world music samt en stærk profil på den elektroniske scene, Rasmus Fisker, er gået sammen og har dannet et kompromisløst projekt, der sparker benene væk under lytteren.
Med udgangspunkt i stærke beats akkompagneret af både trommer og elektronisk trommemaskine overbygges der med en stor sound af synth-bas, synthesizers og effektrige guitarlyde.
Med stærke beats, lyriske akkorder og betagende melodier skaber Abekejser associationer til kunstnere som Jaga Jazzist, Steve Reich og Flying Lotus den 13. juli kl. 22.00. 

Spanien 19C indtages af Phonognom

Jazzklubben Phonognom har sammensat et stærkt koncertprogram til Udstillingsstedet Spanien 19C.
Også her kan man opleve Jacob Anderskov, som sammen med Adam Pultz Melbye og Anders Vestergaard præsenterer projektet og albummet Kinetics den 12. juli kl. 20.00.
Titlen Kinetics (kinetikken) refererer til det område af fysikken, der beskriver legemer i bevægelse – fodbolde, droner, trommestikker, planeter osv. Undertitlen The Path åbner for en mere åndelig vinkel på bevægelsestemaet: at en bevægelse kan være en rejse, indre såvel som ydre. 

Spanien 19Cs mangfoldige jazzprogram byder også på en solokoncert med Olaf Rupp, som spiller improviseret musik på spansk guitar, den 10. juli kl. 21.00. Han er en ener på den europæiske improscene og har en spillestil og en tilgang til sit instrument, som ikke høres andre steder.
Hans spil udvikler sig organisk og strømmende, og han opbygger et musikalsk univers, hvor hver enkelt tone er en karakteristisk farve som en lille del af en større ’matrix’.

Senere samme aften kan du opleve en dansk-tysk alliance med afsæt i free jazz-traditionen, når Henrik Walsdorff, Adam Pultz Melbye og Kasper Tom Christiansen  går sammen med den legendariske tyske pianist Alexander von Schlippenbach, der er kendt fra sit banebrydende arbejde med især Schlippenbach Trio (med Evan Parker og Paul Lovens) og gruppen Globe Unity Orchestra, der siden 1966 har defineret fri, europæisk storbandmusik.
Kvartetten placerer sig i den stolte free jazz-tradition uden at sidde fast i fortiden. Musikken har et stærkt rytmisk og melodisk fundament, der synes at indeholde hele jazzhistorien og samtidig give et fingerpeg om fremtiden. 

Den 11. juli kl. 20.00 præsenteres et nyt band med nye idéer og ny lyd, bestående af Henrik Pultz Melbye, Rasmus Kjærgård Lund og Thomas Eiler. Med en forkærlighed for improvisation, mad, nyere kompositionsmusik, anstændig garderobe og et ufravigeligt krav om tilstedeværelse lader HANNE sparsomme skitser danne afsæt for fælles improvisation.

Aftenen fortsætter med en solokoncert med den danske saxofonist Mette Rasmussen. Med udgangspunkt i energien fra free jazz er hendes musik bl.a. blevet beskrevet som »a head full of ideas« – en mængde musikalske indfald, som hun eksekverer fuldt ud.
Mette Rasmussen udforsker til stadighed de soniske muligheder på saxofonen, bruger et væld af forskellige teknikker og er dermed med til at udvide instrumentets grundalfabet.
I de seneste år har hun været her og der og alle vegne på de europæiske jazz- og improvisationsscener og har også turneret i USA og Rusland. Hun har spillet sammen med musikere som Alan Silva, Chris Corsano, Axel Dörner, John Edwards og Craig Taborn. 

Uropførelser og smeltedigel-orkester

Også i Knud’s Kirosk på Nørrebrogade er der eksperimenter på programmet.
Den 15. juli kl. 17.00 forener duoen Kolonihaven Unikum galskab og stringens i et nærværende og intenst udtryk. Basisinstrumentariet er tangenter og slagtøj - Disse præpareres eller elektrificeres for at skabe et anderledes ambient lydbillede.
De to musikere Anders Ørbæk og Christian Windfeld har rødder i jazzmusikken, men i deres udtryk læner de sig her op ad ny, klassisk kompositionsmusik såvel som eksperimenterende elektronisk musik og har bl.a. komponeret musik til kunstinstallationer.  Til koncerten i Knud's Kiosk vil Kolonihaven Unikum uropføre et nyt værk komponeret specielt til lejligheden. 

Dagen efter uropfører Xenia Xamanek (electronik) og Anders Vestergaard (trommer) et værk for elektroniske og akustiske objekter.
Xenia Xamanek er mest kendt under aliasserne EQUIS og C.CELL, og har med sin guerilla-agtige stil og sine ekspressive udgivelser på det københavnske label Infinite Waves skabt sig et navn på den danske undergrundsscene for elektronisk musik.
Trommeslageren Anders Vestergaard (Yes Deer, Laser Nun) er at finde overalt på den danske undergrundsscene. Han arbejder med trommer og hjemmebygget elektronik med en særegen og skarp karate-approach og prinsesseagtig følsomhed. Desuden er han medstifter af pladeselskabet Abstract Tits. 

På Klostertorvet præsenterer Aarhus Jazz Festival den 12. juli kl. 16.00 smeltediglen Horse Orchestra. Bandet består af musikere fra Norge, Sverige, Danmark og Island, og musikken er en fusion af traditionel jazz, hiphop, noise, barok og fri improvisation – alt sammen præsenteret med fyrig rock'n'roll-attitude.
Orkesterets medlemmer mødte hinanden på Rytmisk Musikkonservatorium i København og udviklede hurtigt en særlig fandenivoldsk attitude, som er blevet kendetegnende for orkesteret siden.
Bandet er et vidnesbyrd om en ny generation i nordisk jazz, som har styr på sin musikhistorie og samtidig formår at åbne musikken for et langt bredere publikum.
Horse Orchestra er et særegent orkester, fordi det kombinerer elementer fra store dele af jazzens historie med moderne genrer og grænsesøgende eksperimenter. Klassiske kompositioner fra 20'ernes New Orleans møder hiphop-beats og freejazz – med afstikkere til rock og renæssancemusik – og skaber et originalt, humoristisk, postmoderne udtryk, som rækker langt ud over jazzens normale segment. 

JazzCamp for Piger og instrumentmageri

Også for de yngre jazzfestivalgængere er der noget at komme efter i Aarhus.

Den 9. juli kl. 16.30 præsenteres projektet JazzCamp For Piger 2016 på Bispetorvet. I vinterferien i år kastede mere end 170 piger i alderen 10-15 år sig ud i at erobre den danske musikscene ved sammen at udforske improvisation og jazzmusik.
For tredje år i træk har projektet sat sit præg på unge musikere, og nu kan du opleve to af de swingende bands, der blev dannet under JazzCampen i år, når Aarhus Jazz Festival præsenterer Sweet Power Girl Band fra Kulturskolen Syddjurs og Sommerjazz Orkester fra Aarhus Musikskole. De to bands er under ledelse af Lil Lacy og Gorm Askjær. 

På Aarhus’ nye, store bibliotek og kulturhus Dokk1 inviteres den 10. juli kl. 12.30 – 14.00 til instrumentmageri, hvor man kan smede sjove, skøre, flotte og lydlige instrumenter frem af de skatte, man kan finde i naturen, i skraldespanden, på lossepladsen, hjemme i skuffen eller andre hemmelige gemmesteder.
Kom og vær med til at undersøge, lege, hitte på og finde ud af, hvilke lyde der er i den vidunderlige, vilde verden, og byg dit helt eget instrument, så det bliver flot, klangbart og sjovt.
Æskens vidunderlige instrumentmageri er for alle børn mellem 2 og 10 år, og er en workshop, hvor børn og andre interesserede kan lave og pynte deres helt eget instrument. Man er meget velkommen til at medbringe sine egne skatte af skrald, pap, grene, papir osv., men materialer findes også i instrumentmageriet.

Aarhus Jazz Festival
9. – 16. juli 2016
Læs mere