Ny lydfestival finder (ikke) sted mandag den 3. oktober

For første gang afholdes i år den imaginære festival Curatorium, der udnævner fortællingen til begivenhedens egentlige virkelighed og herigennem præsenterer en række nye, ikke-eksisterende værker af danske og internationale komponister og lydkunstnere.

Af: Mads Emil Dreyer

Med navne som Sandra Boss, Jexper Holmen og Ragnhild May på plakaten stiller Curatorium spørgsmålet om, hvorvidt en festival skal finde sted rent fysisk for at eksistere, eller om fortællingen om festivalen alene kan konstituere begivenheden. På Curatorium-festivalen ligger den kunstneriske handling i det kuratoriske frem for selve opførelsen af værker. Derfor skal navnet Curatorium også forstås helt konkret, for festivalen flytter, så at sige, fokus væk fra lærredet og over på indramningen og gør sidstnævnte til værkets sande virkelighed. På den måde flirter Curatorium med opløsningen af kunstværkets materialitet til fordel for den rene, uhindrede idé. Og netop de opsigtsvækkende idéer skorter det ikke på i den del af programmet, der indtil nu er offentliggjort på festivalens Facebook-side.

Imaginær festival, ægte fortælling

Selvom det altså ikke på nogen måde ligger i kortene, at de programsatte værker nogensinde kan eller skal opføres, giver de billedskabende værkomtaler anledning til farverige realiseringer i læserens egen fantasi. Eksempelvis Marcela Lucatellis Poeme Syntagmic for 100 performere, der hver især spiller på menneskehjerter fremskaffet til lejligheden. Eller supergruppen Graduations bestående af danske Ragnhild May og amerikanske Cammisa Buerhaus, der opfører deres nye værk for bækkener, vandfald og modular synthesizer.



Ragnhild May og Camissa Buerhaus er med på dette års Curatorium med deres værk for bækkener, vandfald og modular synthesizer.

På programmet finder man også danske Niels Lyhne Løkkegård, som vil præsentere sit nye ensemblestykke for 19 mikrotonalt stemte crotaler (små bækkener), der, når de spilles samtidigt, vil generere krystallinske interferensblokke af højfrekvent lyd. Selvsamme Løkkegård er stifter af Curatorium, og projektet lægger sig da også naturligt i forlængelse af hans symfoni for det indre øre, hvor værket ikke består af klingende toner, men et partitur med tekststykker, der beskriver et musikalsk narrativ, som "lytteren" skal forestille sig.

Frem mod den 3. oktober føjes der løbende kunstneriske bidrag til Curatorium. Du kan følge med i offentliggørelsen på Facebook.


Det er komponisten og lydkunstneren Niels Lyhne Løkkegård, der står bag Curatorium.

Curatorium
3. oktober 2016 (offentligørelsen af værker sker løbende på Facebook)
Læs mere