Ny kompositionsmusik i Diamanten

Primo november fyldes Det Kongelige Bibliotek i København af ny musik, når Athelas Sinfonietta og Theatre of Voices på skift gæster Dronningesalen med værker af bl.a. amerikanske mestre og yngre komponister fra Mellemøsten.

Af Mads Emil Dreyer

Det Kongelige Bibliotek lægger over to dage i starten af november hus til både ny vokal- og instrumentalmusik. Tirsdag den 1. november introducerer Athelas Sinfonietta publikum for komponister med rødder i Mellemøsten, og torsdag den 3. november synger Theatre of Voices værker af bl.a. David Lang og Steve Reich.

Ny musik med mellemøstlige rødder

Under temaet 'Ørken, ånder og sort sol' spiller Athelas Sinfonietta musik af Lars Klit, franskmanden Tristan Murail samt ikke mindst værker af to komponister med mellemøstlig oprindelse: Saed Haddad og Bushra El-Turk. Haddad er født i Jordan i 1972 og har efter filosofi- og kompositionsstudier i bl.a. Jerusalem og London bosat sig i Tyskland, hvorfra han udforsker det dobbeltblik, der kommer af på den ene side at have adopteret den vestlige kompositionsmusiks sprog, men samtidig stadig være rodfæstet i den arabiske kultur. Haddad har et ben i hver lejr og er således på én og samme tid hjemme og på besøg i begge musikalske verdener. Ved koncerten danmarkspremierer Athelas hans værk Le Sublime fra 2007 – et viltert og virtuost stykke musik, der fik sin uropførelse ved Donaueschinger Musiktage i 2008. På programmet er også Murmurations (på dansk Sort Sol) af libanesisk-fødte Bushra El-Turk, der er uddannet i komposition fra Guildhall i London, hvor hun stadig har sin base. Som Haddad skriver El-Turk i en stil, der er præget af både europæiske og arabiske (samt i dette værk japanske) inspirationskilder. Om Murmurations skriver hun selv:

»Under et ophold i Visby på Gotland fik jeg tilsendt nogle fotos af fugle, der 'dansede' i store flokke på himlen. Det man på dansk kalder 'Sort sol' hedder på engelsk 'murmuration'. Jeg blev fascineret af den måde fuglene dansede i luften, i smuk og graciøs synkroni samtidig med at hver eneste fugl slog med vingerne på egen ubøjelige maner. Den samme ynde har betaget mig i japansk hof-musik, der ligger til grund for dette stykke. Jeg har adopteret denne rituelle musiks gestik i f.eks. piccoloen, der repræsenterer ryutekien, klarinetten, oboen og fagotten er som ’hichirikien’, den vibratoløse strygekvartet er som en ’sho’, med sine gennemtrængende og statiske klange i første del af dette stykke. Hele stykket udvikler sig i kraft af en udsmykning af tonen C, og hvor kernen i melodien er taget fra en violintransskription af en arabisk ’taqsim’ (en modal improvisation).«


Bushra El-Turks 'Murmurations' henter inspiration fra fænomenet 'sort sol', hvor store fugleflokke bevæger sig henover himlen.

På programmet er, foruden uropførelsen af danske Lars Klits Obakeyash, også den franske spektralist Tristan Murails L’esprit du Dune (på dansk: Ørkenens ånder). Et værk hvis musikalske materie er udvundet fra mongolesisk og tibetansk folklore, og som både i sin konstruktion og klangbevidsthed sender et anerkendende nik i retning af den italienske komponist Giacinto Scelsis afsøgninger af den unisone klangs righoldighed (som også er at finde i mongolsk overtonesang) og Salvador Dalis film Impressions de de haute Mongolie.

Med dette koncertprogram er vi altså på besøg i et musikalsk terræn, som for det danske publikum nok er mindre velkendt, men måske derfor også desto mere spændende. Herom udtaler Athelas:

»Vi mener, det er væsentligt at sætte et positivt lys på et område, en kultur og en befolkningsgruppe som vi, uanset hvad vi tænker og mener om verdenssituationen, gør klogt i at komme overens med og gøre os klogere på. At samarbejde om musik og lytte til hinandens kunst er ét sted, af mange, at starte. Vi ser det ikke som en politisk, men som en kulturel manifestation, især fordi vi naturligvis også har europæisk og dansk musik på programmet.«

I tråd med dette skal koncerten den 1. november heller ikke ses som et enkeltstående initiativ, men snarere som en forsmag på en kommende festival med musik af komponister, der ligesom Haddad og El-Turk, er rundet af den vestlige kompositionsmusiks tonesprog, men samtidig formulerer sig med en musikalsk dialekt, der placerer dem i et interessant kryds mellem europæisk og arabisk kultur.

Korkoncert med fokus på amerikanske komponister

To dage senere afløses Athelas’ blik mod øst af et amerikansk-præget program, hvor Theatre of Voices synger værker af en række prominente komponister fra den anden side af Atlanten. Theatre of Voices blev dannet i netop USA af briten Paul Hillier, som siden har flyttet gruppens base til Danmark. Herfra samarbejder de med en række af den ny musiks førende instrumentalister og komponister. Heriblandt David Lang og Steve Reich, der således også er at finde på programmet for koncerten. Lang med værkerne Wed. og Head, Heart og Reich med Proverbs, der tilmed er skrevet til Theatre of Voices. Derudover synger de Living Room Music af New York-skolens nestor John Cage samt Viderunt omnes af den franske middelalderkomponist Perotin, som på trods af de ca. 800 år der adskiller dem, har været en central inspirationskilde for Steve Reich. Koncerten begynder kl. 20, men fra kl. 19.00 kan du blive klogere på dette stilistiske slægtskab og andre musikalske spidsfindigheder ved den introduktion, der foregår i Café Øieblikket. Koncerten er for øvrigt den anden ud af tre i Det Kongelige Biblioteks serie om musikalsk minimalisme. Den sidste finder sted den 22. november, hvor britiske The Smith Quartet gæster biblioteket med et program bestående af værker af bl.a. Wayne Siegel, Philip Glass og Arvo Pärt.

Athelas Sinfonietta // "Ørken, ånder og sort sol"
Dronningesalen, Det Kongelige Bibliotek, København
Tirsdag 1. november kl. 20
Læs mere
Køb billet her

Theatre of Voices  // "Minimalisme i Diamanten 2/3"
Dronningesalen, Det Kongelige Bibliotek, København
Torsdag 3. november kl. 20
Læs mere
Køb billet her