New York spirer i SPORs univers

Oplev den første store danske præsention af den eksperimenterende New Yorker scene gennem lyd og performances denne weekend i Aarhus. Med hjælp fra en række spændende, flagrende og eksperimenterende amerikanske kunstnere, planter SPOR Festival New Yorker-lyd rundt omkring i byen. I løbet af weekenden skyder den eksperimenterende og i Danmark endnu ret uopdagede NYC-scene op af den Aarhusianske muld.

 
Obejct Collection -Foto: Brendan Dougherty

L-SHAPED

Åbningen af SPOR finder sted torsdag d. 8. maj, med fernisering og udstillingstour. Det foregår på Spanien 19B og 19C med performance af den Brooklyn-baserede gruppe Object Collection. Hos dem, er den eksperimenterende musik, performance og teater allestedsnærværende omdrejningspunkter. Object Collection er nemlig draget af, at lade samtidighed, kompleksitet og radikalitet smelte sammen ved at kombinere tekst, nodesystem, objekter og processer. Deres værker stiller spørgsmålstegn ved vante forestillinger om tid, tempo, progression og virtuositet, hvilket kommer til udtryk både til åbningen og festivalen igennem, hvor du kan opleve lydinstallationen L-shaped, not more than 7 feet high.

L-shaped er en lydinstallation vinklet på sin helt egen New-Yorker-måde; den er nemlig baseret på interviews og lydoptagelser foretaget i Object Collections hjem i Brooklyn, New York. De interviewede er Avi Glickstein, Vanessa McDonell, Jeremy Woodruff, Frank Eickhoff og Susanne Matsché, som blev interviewet om værelser, de huskede fra deres fortid (se nedenfor). Hvert interview indeholder stilhed af varierende længde (10”, 30”, 1’, 2’) som opstår ved forudbestemte punkter. Optagelserne bliver afspillet samtidig, hver optagelse på en separat enhed.

AG: Fristedet i hans fars (rabbineren) synagoge.
VM: Soveværelset hun havde som barn.
JW: Stuen hjemme hos gamle venner af familien.
FE: Et værelse i kælderen i hans gamle hus.
SM: Lejligheden hun lejede i Moskva.

Object Collection forklarer til SPOR Festival:
“Sound has the same abilities and limitations as any other material (text, objects, duration, language, bodies etc). This is mainly because sound is permanently embedded IN these materials. Rather than presenting disparate elements as falsely equivalent however, it is better to simply line things up next to one another and let them be. The disunity and contradiction that arises from this situation is essentially constructive and radical, based as it is in instability and changeability. "I'm not doing the scattering, the scattering has already been scattered. I'm consolidating the scattering and heightening the loss of focus." - Robert Smithson.

Til åbningsaftenen kan du i øvrigt opleve lydinstallationen The Host af danske Vinyl Terror & Horror og nyde både vin og snacks.
Kl. 18:00-19:00 er der fernisering på Kunsthal Aarhus med lydinstallation Untitled V af Marianthi Papalexandri-Alexandri og Pe Lang.
 

HVAD: L-shaped, not more than 7 feet high af Object Collection
HVORNÅR: Alle dage ml. 13-17:00
HVOR: Spanien 19B
LÆS mere HER   

AARHUS MUSIC HACKATHON 

Fredag afholdes seminar under titlen Aarhus Music Hackathon. Med vejledning fra den amerikanske komponist og ingeniør Jonathan Marmor, samles et potpourri af forskellige aktører, både indenfor det ny musik-miljø, men også fra sfærer der trækker på tværs af fag- og interesseområder. Dette tæller blandt andet musikere, ingeniører, kunstnere, videnskabsfolk, komponister og alle andre, der er interesseret i at skille musik fra hinanden for at samle det på ny, mulighed for at udveksle ideer og samarbejde om at skabe ny kunst, forskning eller værktøjer. Dagen vil forløbe som en slags én-dags hackathon, altså, en begivenhed hvor udviklere mødes og samarbejder intensivt om udvikling af prototyper, konceptudvikling eller videreudvikling af eksisterende projekter. Formålet med hackathons er sjældent at producere færdige produkter, men mere at få skabt idéer og grundlag for senere egentlig produktudvikling.

Tidsplan:
10.00 Velkommen og kort præsentation af udvalgte music hacks ved Jonathan Marmor.
10.15 Oplæg med Lone Kofoed Hansen - Hacking as an artistic and possibly tactical practice.
11.00 Skab kunst! (eller researche, lav software eller byg noget osv.)
12.00 Frokost på egen hånd
13.00 Genoptag dine/jeres hacks
17.00 Offentlig præsentation og performance af dagens arbejde

HVORNÅR: fredag 9/5 kl.10:00 - 18:00
HVOR: Godsbanen, Remisen
ENTRÉ: Fri entré, tilmelding nødvendig. LÆS mere og tilmeld dig HER.


NEW YORK GIRLS
(Foto: Bradley Buehring)

Lørdag slår Object Collection sig sammen med danske SCENATET, med danmarkspremieren på værket NEW YORK GIRLS.  

På trods af NEW YORK GIRLS’ musikalske karakter, kan værket beskrives med termer fra andre dele af kunstverdenen. Værket er nemlig en collage af materialer, med lån og referencer til andre værker. Værket trækker på den måde tråde til Merce Cunninghams Events og til John Cage, som i deres konceptuelle og tværkunstneriske arbejder tog koreografisk materiale fra blandt andet danseforestillinger, for derefter at anvende det i selvstændige lydværker. NEW YORK GIRLS fremstår derfor som en performance for objekter, stemmer, instrumenter og video.  

Værker der indgår i NEW YORK GIRLS:

l’Etat assassine, assassines l’Etat (Travis Just, 2012)
Paul Pierce (Travis Just, 2011)
Thing/Things (Travis Just, 2011)
Gun Sale (Travis Just, 2009)
New Names Not New Things (Kara Feely, 2011)
Still Life Series (Kara Feely, 2010)
HAVE YOU HEARD ABOUT THE FIRES OF BROOKLYN (Kara Feely, 2012)
Plagiarized Performance: Kaprow (Kara Feely, 2011)

Musik: Travis Just - Tekst og instruktion: Kara Feely

HVORNÅR: Lørdag d. 10. maj kl. 20:00
HVOR: Granhøj Dans

 

OPFINDEREN JENNIFER WALSHE

SPORs gæstekurator er i år Jennifer Walshe (1974)  - en af de måske mest toneangivende kvindelige komponister i Europa lige nu. Hun er komponist, performer og visuel kunstner og anerkendes for hendes meget personlige og originale kunstnerisk profil. I sit virke bruger hun sig selv både som som netværksdanner, komponist og performer og er blevet kaldt “The most original compositional voice to emerge from Ireland in the past 20 years” (The Irish Times). Irsk fødte Walshe har været bosat i New York, efter hun blev tildelt et legat fra the Foundation for Contemporary Arts. Her udviklede hun ikke kun sit kompositoriske virke, men udviklede også sin evne til, at opfinde ”identiteter” – som ikke findes i virkeligheden – men som hun bevidst anvender, når hun komponerer og optræder. Nysgerrig? Så lyt med her, hvor SNYKradios Jan Stricker taler med Walsche – blandt andet om de mange forskellige alter egoer, som hun benytter sig af, når hun komponerer. LYT med HER

Jennifer Walshes originale univers kan opleves, når hendes værk Marlowe S opføres af den norske strygekvartet Cikada, søndag den 11. maj. Værket, som har Danmarkspremiere, sigter imod at rykke publikums ører helt ud på kanten af hørelsen! LÆS mere HER  

(Jennifer Walshe - Foto: thedomesticsoundscapecom)
“Den lyd, jeg er interesseret i, indeholder ofte instrumentale lyde, der normalt anses for mangelfulde eller overflødige - buen der rammer træet på bratschen, performerens åndedræt, mens vedkommende presser buen hen over lydhullet. I arbejdet med lyde til et værk, synes jeg, at de ofte er tilknyttet en slags følelsesmæssig, social eller fysisk situation. Lyden af mennesker der ønsker at råbe, men må tvinge deres argumenter til en hvisken, så de ikke vækker børnene eller naboerne. Den irritable trombonists steppende ben. Mit arbejde er at fjerne så mange oplysninger som muligt om disse situationer, på samme måde som en person på et billede kan isoleres ved at afskære dele af billedet eller ved at male de andre figurer på billedet over” - Jennifer Walshe

GRØNNE LODNE OUTFITS, BRYNJER, WIRE & ET FUGLEKALD….

Jennifer Walshe optræder under SPOR sammen med den amerikanske avantgardistiske videokunstner, eksperimenterende filminstruktør, musiker og komponist, lydkunstner, underviser og forfatter -Tony Conrad (1940). Som violinist var Conrad blandt grundlæggerne af minimalistisk musik og et af de første medlemmer af the Theatre of Eternal Music med tilnavnet The Dream Syndicate, som omfattede John Cale, Angus MacLise, La Monte Young, og Marian Zazeela. Gruppen anvendte intens forstærkning og vedvarende lyd (droner) til at producere, hvad de også kaldte “dream music” (i dag kaldet dronemusik). Tony Conrads første musikalske udgivelse, Outside the Dream Syndicate, var et albumsamarbejde med den tyske “knautrock” gruppe Faust. Albummet blev udgivet i 1973 og er til stadighed hans mest kendte musikalske værk og anses for en klassiker inden for minimalistisk og dronemusik.

Når Walshe og Conrad optræder sammen er det under aliasset Ma La Pert. Og her går det hverken stille eller simpelt for sig. Instrumenteringen består nemlig af alt fra stemmer, violiner, bratsch, bas, autoharper, autotune, keyboard, skaller, knækket plastik, ord, dele af ord, historier, messen, skabeloner, skrig, råb, smadret trommeskind, klokker, grønne lodne outfits, brynjer, wire, et fuglekald og gamle damekjoler. Værkbeskrivelsen lyder som følger:

”Jennifer Walshe og Tony Conrad begyndte at arbejde sammen efter de flygtede fra tjeneste som husholdningsslaver af Kong Pepy I i slutningen af det Gamle Rige. De blev efterfølgende munke i Carolingian Gaul i perioden 820-850, derefter venetianske kurtisanere i Pave Eugenes hof i midten af det 15. århundrede. De blev senere sat i fangenskab på Reunion Island i 1738, hvor Walshe forsøgte at hjælpe Conrad med at flygte ved at bruge “remote viewing”-teknikker. Det uheldige udfald af sidstnævnte hændelse resulterede i, at Conrad begyndte at arbejde som medicinmand i Australien i det 19. århundrede. I 1834, i et forsøg på at undertrykke et kvægoprør, blev de begge ved et uheld ramt af spedalskhed og mistede efterfølgende tre ben og to arme tilsammen” .

HVONÅR: Lørdag 10. maj kl. 22:00
HVOR: Granhøj Dans
LÆS mere HER  

VIDEO WORKS af TONY CONRAD

Endnu et hjørne af den eksperimentelle New Yorker-kunstscene præsenteres søndag eftermiddag, hvor SPOR  inviterer publikum ind i Tony Conrads visuelle verden, med visning af nogle af hans tidligere videoværker. Conrads interesse for filmmediet opstod tilbage i 1960’erne, hvor han i 1966 skabte sin første film ”The Flicker” – en film, der i dag anses som en "milepæl i strukturel filmskabelse". Det essentielle for kunstneren er, at betragte forholdet mellem de subjektive psykologiske betingelser for ”the flicker” og dennes relation til narrativ og historiefortælling. Conrad vil sideløbende give en talk om tankerne bag sine værker.

HVORNÅR: Søndag 11. maj kl. 15:00
HVOR: Øst for Paradis