Musikfilosofisk cabaret og nye koncertformater

Jazzhouse er et af de mange Københavnske steder, hvor du kan nyde musik, men nok det eneste med en kunstnerisk profil, der, med jazzen som omdrejningspunkt, både medtager taktfaste genrer og formatløse artister – såsom de kommende dage, hvor Goodiepal spiller tre koncerter, og kuratorgruppen Proton har haft en finger med i kurateringen af programmet. 

Af Sandra S. Borch

Dansk rap i verdensklasse

Goodiepal er berygtet for mange ting. Han er én del af musikmusketerene, som stjal Eventide H8000FW, en supercomputer fra Århus Musikkonservatorium. Han er berømt for sine bud på den Radikale Computermusiks efterfølger, og så er han aktuel med sine seneste Audio $var der med en kombination af gritty, lofi trance og rap spreder budskabet om nye teknologiske muligheder for mennesket. 

Med andre ord er Goodiepal lidt af en autonom, auditiv avantgardist og en inspirationskilde mange har glæde af. Men hvor meget jazz er der så egentlig over Goodiepal? Det svarer Rasmus Steffensen, som er kommunikationsansvarlig på Jazzhouse, på.

”Goodiepal kan nok ikke kaldes jazzmusiker… men vi ser ham som en væsentlig musiker og tænker i samtiden, som Jazzhouse' publikum kan have stor gavn af at stifte nærmere bekendtskab med.”

Goodiepal, der ofte præsenterer koncerter baseret på allerede opførte koncerter, udfordrer koncertformatet på sin helt egen facon og skriver sig dermed ind i Jazzhouse’ filosofi om at udforske live-musikken.

”Det bliver også derfor nærmest en slags meta-koncerter, der reflekterer over, hvad en koncert eller performance er. Og derved får koncerterne alligevel en legende og uforudsigelig karakter - som en slags musikfilosofisk cabaret, som nok centrerer sig omkring en koncert, men som også byder på alskens digressioner, anekdoter,” fortæller Rasmus Steffensen.

Koncertrækken på Jazzhouse inkluderer tre dage med alle Goodiepal-interviewene fra 90'erne og slutter af med en tilbagevenden til Goodiepals nu klassiske musikform 'Music To Playback Lecture By'.

Den første koncert starter med alle Goodiepal-interviewene fra 90'erne, og senere vil der blive spillet tre sange af John Dowland og en af Henry Purcell. Derefter præsenteres lidt om den indiske musik ved Carl Bergstrøm-Nielsen. Hvorefter der er film - en sjælden screening af den kendte børnebogsillustrator John Kørners 'My Seven Best Paintings'. Aftenen slutter med samtlige T.S. Høeg-radioværker moduleret af Goodiepal.

HVEM: Goodiepal
HVOR: Jazzhouse
HVORNÅR: Mandag 15/12 kl.16:00

Anden aften starter med rumfilmen 'Brilliant Noise' af den engelske computerduo Semiconducter. Herefter 'Den modulare sandhed' med musik ved The Brazierlights In The Window, hvis de kommer... Aftenens antiklimaks handler om at bygge cykler og at møde tomheden. Hvis tiden byder sig, skal vi også et smut ud og møde jazzens væsen. BONUS: mulige stærke digte ved Pernille Abd-El Dayem

HVEM: Goodiepal
HVOR: Jazzhouse
HVORNÅR: Tirsdag 16/12 kl.20:00

Tredje og sidste aften, onsdag den 17/12, er der mekaniske fugle (Goodiepal har efter mange år bragt sine mekaniske fugle tilbage til Danmark, og det er måske en af de sidste aftener, hvor de vil kunne opleves i mange år frem) på programmet. Derudover et langt, endnu hemmeligt, DJ AUDIO $VAR med back-up fra danske Kvindebandet og muligvis meget mere... Aftenen runder afmed nye digte af Lars Skinnebach akkompagneret af et moduleret DJ AUDIO $VAR.

HVEM: Goodiepal
HVOR: Jazzhouse
HVORNÅR: Onsdag 17/12 kl.20:00

 

En hurtig anbefaling skal falde her: Læs Goodiepals egen guide til, hvad han skal foretage sig i løbet af denne forestående weekend, hvilket indbefatter lukning af alle barer i København og koncert for kartofler på Café Intime.

Læs Politikens interview med Goodiepal HER.

Sætter strøm til jazzen

Da spillestedet Jazzhouse for snart to år siden lancerede sin 'nye linje' og fik en ny klang, var det bestemt ikke, fordi jazzen blev nedprioriteret eller redefineret, men for at kaste et blik på den musikalske horisont og imødekomme de nye strømninger i jazzmiljøet.

”Hvis man undersøger jazzen som samtidsmusik, som vi gør, så må man anerkende, at jazzen har spillet en vigtig rolle for udviklingen af den elektroniske musik, som vi kender den i dag. Mange elektroniske musikere refererer til forbilleder som Sun Ra og Miles Davis, og omvendt er der også mange jazzmusikere, som lader sig inspirere af den elektroniske musiks muligheder. Derfor synes vi selvfølgelig også, at det er relevant, at et jazzspillested beskæftiger sig med den elektroniske musik,”  forklarer Rasmus Steffensen.

Da Jazzhouse åbnede op for den musik, der peger mod fremtiden, bar det en invitation til kuratorgrupper som Proton med sig, som stramt kuratererer koncerter med løse genrebetegnelser, som det hedder på Jazzhouses website:

”Et elektronisk opbud af kosmisk house, afrofuturistiske jazz-mutationer, dekonstrueret drum'n'bass og hyperkinetisk computermusik fra periferien af dansegulvet: Dansable eksperimenter, uhørte klange og bevidsthedsudvidende beats.”

Proton runder denne sæson af med labelmates Miles Whittaker og Andy Scott under pseudonymet Andrea & Millie's pulserende tunnelpassager af mærkværdige vokalsamples, grynede basgange og ambientbaserede repetitioner og M.E.S.H.' skramlede rytmer og forvrængede syntetiske melodier.

HVEM: PROTON // Andrea & Millie + M.E.S.H
HVOR: Jazzhouse

HVORNÅR: Fredag 19/12 kl. 22.00

LÆS mere HER

Mangfoldig musikhorisont

Således er der både ældre legender og nyere pioner på programmet hos Jazzhouse. Rasmus Steffensen peger på, at det yngre publikum ikke lader sig diktere af genrefetichisme, men derimod håndplukker koncerter og sammensætter ud fra en differentieret musikpræference, som orienterer sig mod det kunstneriske element og performancedelen:

"Blandt de yngre lyttere er der under alle omstændigheder en tendens til at lytte til mange forskellige typer musik, og der er ikke noget mærkeligt i at tage til jazzkoncert den ene dag og elektronisk musik den næste. Uanset om vi præsenterer jazz, akustisk folk, rock, avantgarde, pop eller elektronisk musik, søger vi altid at præsentere koncerter af stor kunstnerisk relevans og koncerter, hvor live-elementet er en vigtig del."

Vi kan derfor se frem til et nyt år med masser af ny musik på scenekanten hos Jazzhouse. Du kan læse Seismografs interview, der har indfanget Jazzhouses nye linje, som afspejler de nye toner, der er opstået omkring spillestedet på midten af Niels Hemmingsgade i midten af København.

Læs interviewet med Jazzhouses daglige leder, Bjarke Svendsen, i Seismograf.