Messerkvartetten på Medicinsk Museion

Messerkvartetten spiller 27. marts to koncerter for elektrisk strygekvartet og kvadrofonisk høttaleropsætning i auditoriet på Medicinsk Museion i København. Musikken er dels nye værker af MBD73 a.k.a. Carsten Bo Eriksen og Jacob Kirkegaard, dels tre remix af Ejnar Kandings første strygekvartet, skabt af Runar Magnusson, Morten Riis og Rune Søchting.

Strygekvartet med nye elektroniske klangmuligheder

Messerkvartetten består af nogle af Danmarks fineste klassiske musikere. Deres mål er at skabe en bro mellem de forskellige musikalske verdener fra den moderne klassiske kompositionsmusik til elektronica. De udforsker nye klangmuligheder ved brug af effektpedaler, computere, sampling, beats og teknologiske virkemidler.

Gemte og Glemte lyde

Første koncert, der begynder kl. 16, har temaet Gemte og Glemte lyde, og bringer hukommelsen og øret helt i fokus. MBD73 aka Carsten Bo Eriksens værk “Memory Pieces” består af 3 satser, Fragile, Drifting og Touch. I meditationen og tomhedens åbenhed for berøring med noget genkendeligt ligger tabet og sorgen over det, vi har mistet og længes efter.

Menneskets spejling i klangens urkraft

I vores hukommelse og drømme forsøger vi at genfinde den tabte tid eller mulighed for at rejse tilbage til det vi havde. Måske er det spejlingen af os selv mod klangens urkraft, der skaber medfølelse og dybde, og derfor er så utrolig vigtig for os som mennesker. Hukommelsen er vores ledetråd ind i vores egen og andres historie. En historie om os selv som menneske, vores sårbarhed og natur.

Tartinis tone

I 2007 inviterede Medicinsk Museion i København Jacob Kirkegaard til at skabe et nyt lydværk, som fokuserede på problemstillinger som blev diskuteret på konferencen “Art and Biomedicine: Beyond the Body”. Dette blev til det elektroakustiske prisbelønnede værk Labyrinthitis. Nu vender han tilbage med variationer over samme værk, denne gang for elektrisk strygekvartet. I samarbejde med Messerkvartetten har han skabt en kanon over de samme principper, som han brugte i Labyrinthitis. I Variationer over Labyrinthitis benytter han den berømte “Tartini’s tone”, opkaldt efter den italienske komponist Guiseppe Tartini (1692-1770). Tartini fandt ud af, at hvis man på en violin spiller to toner med et bestemt frekvensforhold samtidigt, opstår der som følge deraf en tredje tone (“Terzo Suono”).

Tre remix af en strygekvartet

Efter en kort pause, hvor der vil være mulighed for et glas vin eller en sodavand, begynder den anden koncert kl. 18. Denne koncert har temaet: Kontur. Hvad sker der når forskellige kunstner fortolker en anden kunstners værk? De tre lydkunstnere og elektroakustiske komponister Runar Magnusson, Morten Riis og Rune Søchting er blevet bestilt til at lave nye elektroniske bearbejdninger af strygekvartetten Kontur des Fühles af komponisten Ejnar Kanding.

Udgangspunktet har været at værket vil lyse i sin “kontur” fra forskellige retninger, selvom de så at sige er det samme værk. Til sidst på koncerten vil værket Sich Hingab blive spillet som en slags coda, da dette stykke også har materiale slægtskab med Kontur des Fühlens. Sich Hingab blev bestilt af Messerkvartetten i forbindelse med åbningen af Bob Dylan udstillingen på Statens Museum for Kunst.

Koncerterne finder sted søndag den 27. marts kl.16.00 og 18.00 i Medicinsk Museion, Bredgade 62, København K

Foto: Jan Sonnergaard