Mayhem X Jazzhouse præsenterer minifestival

Grænsesøgende jazz og progressiv elektronisk musik lægger i dagene 13. til 15. oktober lyd til en spændende minifestival, der er sat i søen af spillestederne Jazzhouse og Mayhem. Programmet er kurateret af det enestående musikkollektiv Smegma, som har rødder i 1970'ernes freakscene i  L.A.. Ifølge arrangørerne skal du forvente det uforventelige. 

Af Line Wium Olesen

Jazzhouse og Mayhem slår sig igen sammen om en minifestival, der løber af stablen i dagene 13. til 15. oktober 2016. De to københavnske spillesteder lægger til dagligt begge scene til eksperimenterende samtidsmusik fra ind- og udland, og til denne lejlighed har de inviteret det unikke amerikanske musikkollektiv Smegma til at kuratere de tre koncertaftner. Der er blevet udarbejdet et program med en helt særlig tyngde, og du kan forvente alt fra grænsesøgende jazznavne til progressiv elektronisk musik.

En smagsprøve på L.A.’s freakscene

Det unikke kollektiv Smegma blev dannet i 1973 i et råt L.A., hvor hippiebølgen så småt var ved at dø ud, og Charles Mansons modbydeligheder stadig spøgte. Medlemmerne blev alle draget af L.A.’s freakscene, der var en subkultur i post-hippie og pre-punk perioden i starten af 70’erne. Her gik medlemmerne under mærkelige navne som Ju Suk Reet Meate, Cheez-It-Ritz, Chuck-O-Fats, Cheezbro, Dennis Duck, Rock And Rool Jackie og Amazon Bambi, og de skabte sammen musik, der skulle lyde enten fortidig eller futuristisk – alt andet end nutidigt og moderne.

Til trods for at de har en lang karriere bag sig, er Smegma stadig ekstremt produktive, og deres musik og udsyrede sfære vil præge aftenerne på minifestivalen. Med Smegma i kuratorrollen kan du forvente det uforventelige i spændingsfeltet mellem koncert, performance og improvisation. Alle aftener vil Smegma selv give en smagsprøve på L.A.’s hedengangne freakscene og musikkollektivets syrede univers - både alene, i en feature og med medlemmerne i forskellige musikalske konstellationer.

Stærk åbningsaften med danske og udenlandske navne 

Til åbningsaftenen den 13. oktober på Mayhem er det blandt andet i en feature med den danske eksperimenterende rock/ free form duo Family Underground, men også med selskab fra stærke udenlandske navne.

Den amerikanske lydkunstner, komponist og performer Lea Bertucci har blandt andet udstillet på højtprofilerede museer i USA, og nu kan du få et indblik i hendes udforskninger af forholdet mellem akustiske fænomener og biologisk resonans på Mayhem i København. Denne udforskning foregår blandt andet gennem elektrisk-akustiske præpareringer af basklarinet, gennem højtalerfeedback og hendes idiosynkratiske tilgang til forstærkning af træblæsere. Alt dette i flot forening skaber Bertuccis karakteristiske organiske, men samtidigt elektrificerede lydlige interventioner.

Åbningsaftenen rundes af med en duo bestående af norske Danielle Dahl og østrigske Daniel Lercher, som har spillet sammen siden 2012. Den norske saxofonist og østrigske elektroniske musiker har fundet sammen i en fælles begejstring for psykoakustiske fænomener og reduktionisme, hvilket folder sig ud i en eksperimenterende tilgang til musikken. Til koncerten på Mayhem vil duoen udnytte rummets akustiske karakter og skabe en særlig musikoplevelse med blandt andet circular breathing, udvidede spilleteknikker, syngeskåle og gonger, der former fyldige droner og komplekse overtonestrukturer.

Grænsesøgende jazz i saxofonens navn

Fredag den 14. oktober lægger den Trondheim-bosatte danske saxofonist Mette Rasmussen vejen forbi Mayhem. Mette Rasmussen kan siges at være en af den nordiske jazz/improv-scenes mest talentfulde unge kunstnere. Hun har særligt gjort sig bemærket med sine intense fraseringer og en grænsesøgende tilgang til sit instrument, hvormed hun dykker ned i en undersøgelse af saxofonens særlige lyde og udtryk. Dette foregår både med eller uden præparationer af instrumentet. Sidstnævnte kan blandt andet indebære, at hun lægger genstande som tomme dåser i hornet for at vride nye klange ud af det.

Denne aften vil der også lyde udsyret elektronisk musik fra belgiske Vom Grill med det borgerlige navn Dennis Tyfus. Med elektronisk musik, præget af loops, sære vokalsamples og lydlige collager, vil multikunstneren Vom Grill udfordre både ører og fødder.

Mayhems grundlæggere får også plads på aftenens program. De danske lydkunstnere Johns Lunds og TR Kirstein optræder denne fredag med et intet mindre end minimalt, fysisk, hallucinatorisk og primalt musikalsk udtryk på saxofon. Johns Lunds er en del af kollektivet yoyooyoy og har spillet med Mats Gustaffson, Peter Brötzmann m.fl..TR Kirstein har samarbejdet med blandt andre Tony Conrad, Rhys Chatham og Keith Rowe. 

En raveindbydende afslutning

På minifestivalens sidste aften rykker koncerterne til Jazzhouse i midtbyen. Her er der lagt op til en aften med medrivende elektronisk musik og et genhør med Mette Rasmussen og Dennis Tyfus.

Den spanske duo Evol beskriver selv deres elektroniske musik med ord som ’hoover’, ’slime’, ’elasticity’ og ’climax denial’. Deres aparte elektroniske musik placerer sig et sted imellem akademisk computermusik og et popkulturelt fænomen som techno. Bag Evol finder du Roc Jiménez de Cisneros og Stephen Sharp, som vil skabe en raveindbydende og humoristisk musikperformance med en håndfuld instrumenter, der spænder over alt fra computere, lasere og synthesizere til lufthorn og balloner.

Den sidste aften byder også på et gensyn med forrige afteners performere Mette Rasmussen og Dennis Tyfus, der er gået sammen under navnet Bazuinschal. De to musikeres samarbejde startede på Sejrø Festivalen i 2014, og de arbejder for tiden på deres første indspilning, som udkommer senere på året. 

Medlemmerne i Smegma kan du opleve alle aftener og denne sidste aften oven i købet i tre forskellige konstellationer under kunstnernavnene The Tenses, Guzo og Ace & Duck

Mayhem X Jazzhouse
13.-15. oktober 2016
Se programmet her
Billetter 100 kr. per aften / Partout 200 kr. / Køb billetter her