Lyt til Ribe præsenterer samtidsmusik og lydkunst med rødder i byen

Jacob Kirkegaard, Niels Lyhne Løkkegaard, Jeppe Just Christensen og Adam Pultz Melbye fejrer deres ripensiske ophav med uropførelser til mini-festivalen Lyt til Ribe den 11. - 12. juni.

Af Camille Roth

Ny musik i Danmarks ældste by

Ribe har på trods af sin lille størrelse en lang tradition for at opdyrke et stærkt musik- og kulturliv. Nu vil domkirkebyen danne rammen om en to-dages festival for helt ny avantgarde-komposition og lydkunst, der udfordrer både hvordan man kan lytte til musik og lytte til verden i det hele taget. 

Adam Pulz Melbye, Jacob Kirkegaard, Niels Lyhne Løkkegaard og Jeppe Just Christensen er alle børn af Ribe, og har siden markeret sig som indflydelsesrige aktører indenfor samtidsmusikken og lydkunstscenen. De fire komponister er født i årene 1975 til 1981 og har alle haft deres gang i Ribe nogenlunde samtidigt. De er dog gået ad vidt forskellige veje inden for kunsten og musikken og har på den måde hver især udviklet deres unikke tilgang til samtidsmusik og lydkunst. Festivalen Lyt Til Ribe er derfor første gang at de alle fire samles om at præsentere uropførelser, der fra forskellige vinkler stiller spørgsmålstegn ved måden vi lytter til musik på. Det foregår alt sammen i Ribe Kunstmuseums idylliske rammer fra den 11. - 12. juni 2016.


Ribe Kunstmuseum

Jacob Kirkegaard komponerer med ørets egne toner

Den internationalt anerkendte lydkunstner Jacob Kirkegaard, der oprindeligt er opvokset i komponisten Rued Langgaards gamle hus i Ribe, har opført og udstillet sine lydkunstværker i det meste af verden. Hans grundlæggende interesse for verdens lyde og overhovedet det at lytte, har været en drivende kraft i hans kunstneriske virke, hvor værkerne ofte skabes af optagelser og manipulationer af de lyde, som man normalt ikke hører.

Med sine seneste værker undersøger han selve øret og de toner som øret selv genererer, nemlig fænomenet Spontane Otoakustsiske Emissioner. Under Lyt til Ribe vil man kunne opleve værket Stereocilia opført for første gang. Stereocilia er et nyt otoakustisk værk for 24 små højtalere, der er  skabt af rå, såvel som filterede, optagelser fra ører, der genererer toner af sig selv. Tonerne er optaget med en lille akustisk mikrofon indsat i øregangen. 


Katinka Fogh Vindelev & Jacob Kirkegaard

Derudover kan du også opleve værket Eustachia, der er et værk for to stemmer. Værket er skabt i samarbejde med Katinka Fogh Vindelev og forbinder øret og dets egne toner med stemmen, hvor stemmen intonerer efter øret, mens øretonerne udfoldes i stemmen.

Niels Lyhne Lykkegard komponerer for det indre øre

Den 11. juni kan du udover Jakob Kirkegaards værker også høre uropførelser af musiker og komponist Niels Lyhne Lykkegard. Niels Lyhne har en musikalsk baggrund inden for jazz og improvisationsmusik, men har siden markeret sig inden for ny kompositionsmusik. Sound X Sound har været konceptet for hans seneste værkserie, der bruger mangedoblingen af et enkelt instrument som udgangspunkt for at fordreje og fordybe sig i instrumentets særlige klanglige egenskaber og den måde man opfatter instrumentets lyd på. Og netop lytterens opfattelse af instrumenters lyde er også et tema han tager til ekstremen i nogle af sine helt nye værker, der tilmed arbejder med musik for det indre øre.

 

På Festivalen vil Esbjerg Ensemble uropføre værket Moderato - music for the inner ear samt spille endnu et nyt værk, Towards A Major Third, der har været uropført på Esbjerg Kunstmuseum to dage forinden. Komponisten vil selv deltage i uropførelsen af det tredje værk Double Couple sammen med Jacob Kirkegaard, Katinka Fogh Vindelev og  Lisa Tahara.


Jakob Kirkegaard og Niels Lyhne

Lyt til Jeppe Just Christensens nyskabende kompositioner for one-man-band

Jeppe Just Christensen, især kendt fra kvartetten Jeppe Just Instituttet, har etableret sig som en samtidskomponist med sin helt egen stil. Han arbejder med alt fra hjemmebyggede instrumenter til fundne objekter og har ofte i sine komplekse kompositioner musikalske referencer til vuggemusik, musikalsk mis-match, amatørisme, barndom og nostalgi. På Lyt til Ribe spiller han som sit eget one-man-band 12 præludier skrevet for bl.a. ukulele, guitalele, mundharpe, sang, hjemmebygget fod-klaver-strengeinstrument og andre fundne og hjemmelavede instrumenter, som han alt sammen selv kontrollerer. 

Adam Pulz Melbye dekonstruerer kontrabassens lyd gennem elektronisk forstærkning og fragmentering

Tovholder på festivalen Adam Pulz Melbye optræder også selv som den sidste i rækken af de store samtidsmusikalske navne fra Ribe. I værket Schreber udforsker han kontrabassens dybeste hemmeligheder gennem alternative spilleteknikker og klanglige dekonstruktioner. I soloværket inddrager han også liveelektronik og undersøger instrumentets resonans igennem nøje planlagt forstærkning samt hvad der sker med instrumentets rumlige og tidslige sprog, når det gradvist bryder sammen og alt der er tilbage, er fragmenter af lyd. 

Lyt til Ribe
11. juni kl. 16.00: Niels Lyhne Løkkegaard og Jacob Kirkegaard
12. juni kl. 16.00: Jeppe Just Christensen og Adam Pultz Melbye
Ribe Kunstmuseum, Sct Nicolaj Gade 10, Ribe
Entre pr. koncert: 70 kr. / Studerende 50 kr. // Begge koncerter: 100 kr. / Studerende 80 kr. // Billetter købes i indgangen

Læs mere på facebook eller hos Passive/Aggressive