Kvalitet i musikkritik

Tirsdag den 1. marts inviterer SEISMOGRAF til inspirationsseminar, der henvender sig til skribenter og andre med interesse for kritik af kunst i spændingsfeltet mellem billedkunst, teater, performance, lydkunst og musik. På seminaret vil der være oplæg af toneangivende kritikere og redaktører.   

Af Mie Petri Lind

Er du interesseret i musikkritik, er det med at møde op i Dome of Visions tirsdag den 1. marts!  Musiktidsskriftet SEISMOGRAF afholder, i samarbejde med SNYK et inspirationsseminar, hvor en række toneangivende kritikere og redaktører giver deres bud på musikkritikkens relevans i det 21. århundrede.

At omdanne den klingende oplevelse til ord

Seminaret indledes af et oplæg ved musikkritiker Nathan Budzinski, der giver konkrete indspark til skribentens arbejde med at omdanne den klingende oplevelse til ord på en skærm. Nathan Budzinski er kunstner, kunstkritiker og tidligere online redaktør ved det dagsordensættende, britiske musikmagasin The Wire. Han arbejder nu som konsulent for B&O, men skriver freelance for en række publikationer heriblandt Frieze, Art Review og Sight & Sound.

Teksten som en producerende maskine i sig selv

Eftermiddagens andet oplæg kommer fra Mathias Kryger, som arbejder som kurator, kunstner og kunstkritiker. Han er fast tilknyttet anmelder på dagbladet Politiken og er en del af den danske redaktion på det skandinaviske net-tidsskrift for samtidskunst Kunstkritikk.

Kryger vil i sit oplæg forsøge at plædere for en tekst, der ikke først og fremmest skal repræsentere et "udenfor værket" og anskuer i stedet teksten som en producerende maskine i sig selv. Han vil endvidere tale om sine erfaringer med at være dybt indlejret i det felt, han skriver om, samt at man som kritiker bør bevidstgøre sig om, at skrivningen er en litterær begivenhed. 

Redaktørernes stemme

Endelig vil også redaktørernes stemme blive hørt. De vil her illustrere, hvad der for dem repræsenterer en god artikel fra det perspektiv, de sidder med. Her vil der være oplæg af Mette Garfield, Andreas Engström og Sanne Krogh Groth. 

Andreas Engström (SE) er Berlin-baseret, svensk musikvidenskabsmand, der arbejder som kritiker, redaktør og kurator. Har siden 2005 været ansvarshavende redaktør for Nutida Musik. Fra 2007-9 også ansvarshavende redaktør for World New Music Magazine (ISCM-magasinet).

Mette Garfield (DK) er ansvarshavende redaktør på scenekunstmagasinet Teater1, cand.mag. i Litteraturvidenskab og Kulturjournalistik fra Københavns Universitet, bestyrelsesmedlem i liveart.dk samt Foreningen af Danske Teaterjournalister. Hun er desuden kurator/administrator i det kunstner- og kuratordrevne udstillingssted NLHspace og freelance kunst- og kulturskribent/anmelder/moderator primært inden for tværkunstneriske praksisser og performativ kunst.

Sanne Krogh Groth (DK) er ph.d. med en afhandling om det svenske elektronmusikstudie EMS. Hun er i øjeblikket ansat som projektforsker ved Det Kongelige Bibliotek i København og er siden 2011 ansvarshavende redaktør for Seismograf.

Eftermiddagens moderator er Rasmus Holmboe, som er cand.mag. i musikvidenskab og for tiden ansat som ph.d.-stipendiat ved Københavns Universitet med et praksisbaseret kuratorisk forskningsprojekt i samarbejde med Museet for Samtidskunst. Siden 2012 har Holmboe endvidere været medredaktør for Seismograf. 

Kvalitet i Musikkritik: Musikkritikkens relevans i det 21. århundrede
Tirsdag d. 1. marts kl. 15-18
Dome of Visions, Søren Kierkegaards Plads 1, 1016 København K

Program:
15.00-16.00: Oplæg ved Nathan Budzinski og Mathias Kryger
16.10-16.45: Oplæg ved Mette Garfield, Andreas Engström og Sanne Krogh Groth
16.45-17.15: Diskussion
17.15-18: SNYK byder på en drink, en hapser og fri mingling.