Kunsthal Aarhus lancerer ny arrangementsserie om film, lyd og musik

Fra den 25. august kan du i Kunsthal Aarhus' bygninger opleve en række unikke samspil mellem lydkunst, livemusik og film. Peter Ole Pedersen og Marie Koldkjær Højlund kuraterer arrangementsrækken med titlen THE EXTRA-ORDINARY // We Are Watching You.

Af Camille Roth

Hvordan oplever vi virkeligheden, når den dokumenteres gennem medierne lyd, musik og film? Det er noget af det, kurator og adjunk ved Aarhus Universitet, Peter Ole Pedersen, er ved at undersøge sammen med musiker, lydkunstner og ph.d.-studerende Marie Koldkjær Højlund. Som en del af den undersøgelse præsenterer de et spændende koncert- og filmprogram i Kunsthal Aarhus. I løbet af fem månedlige arrangementer vil medierne film, lyd, dokumentar og musik udfolde sig og spille sammen på nye måder under temaet THE EXTRA-ORDINARY // We Are Watching You.

Rækken af arrangementer udforsker forholdet mellem den måde vi oplever, opfatter og dokumenterer virkeligheden på. Og en række danske musikere, lydkunstnere og tonemestre forholder sig til både klassikere og eksperimenterende film. Lyden binder dokumentariske filmfragmenter sammen og iscenesætter det ekstra-ordinære ved virkeligheden. Og fiktionsfilm behandler temaet overvågning under den Orwell’ske henvisning 'We Are Watching You'.

Unge musikere og lydkunstnere akkompagnerer det ekstra-ordinære dokumentarfilmprogram

Den 25. august bliver temaet skudt i gang med et brag af et koncert- og filmarrangement. Disorder er en dokumentarfilm fra 2009 om den pludselige transformation af hverdagslivet - instrueret af den kinesiske instruktør Weikai Huang. Komponist og lydkusntner Xenia Xamanek Lopez spiller live til et udvalg af de poetiske og forstyrrende filmoptagelser fra filmen, som du kan opleve i et helt unikt setup denne aften. Xenia Xamanek Lopez er en ung komponist og lydkunstner, der udfolder sig på saxofon, elektronik og samples af analoge lydeffekter. Hun er saxofonist i punkjazzkvartetten Boujeloud og komponerer sine egne mørke elektronik- og sampleværker under aliaserne C.cell og Equis, som du kan læse mere om i dette passiveagressive-interview.

Derefter kan du opleve den aarhusianske punkkvartet Yung med Mikkel Holm Silkjær i front, der spiller et live-soundtrack til filmen Echoes of Silence - en dokumentarklassiker fra 1967 af den amerikanske instruktør Peter Emmanuel Goldmans.

Filmlyd af Philip Glass møder eksperimenterende virkelighedsfremstilling

Hvad betyder soundtracket for dokumentarfilmens fremstilling af virkeligheden? Det spørgsmål diskuterer den danske tonemester Peter Albrechtsen i forlængelse af dokumentarfilmen Koyaanisqatsi den 28. september. Koyaanisqatsi fra 1985 er instrueret af Godfrey Reggio og er en del af hans Qatsi-trilogi, der både i indhold og filmsprog forsøger at gøre op med vores vante opfattelser af menneskets dagligdagsforhold til natur og teknologi. Filmen er skabt i samarbejde med den amerikanske komponist Philip Glass, der også har komponeret soundtracket. Peter Albrechtsen fortæller efter filmvisningen om netop musikkens betydning for denne lyd- og dokumentarklassiker.

Oplæg og remakes af Andy Warhols otte timer lange film uden lyd

Den længste film der nogensinde er skabt, er Andy Warholds avantgardefilm Empire fra 1964, der består af slowmotionoptagelser af Empire State Building i New York. I de otte timer, som filmen varer, er der ikke en eneste lyd eller handling. Den 13. oktober kan du i Kunsthal Aarhus deltage i et heltaftensarrangement og seminar, der gennem visninger af uddrag, remakes og kunstneroplæg behandler filmen og dens betydning fra alle vinkler. Lars Movin, Peter Brix Søndergaard, Mads Mygind og mange flere vil komme hele vejen rundt om, hvorfor denne kultklassiker, der næsten er umulig at se i sin fulde længde, er så vigtigt et værk for avantgardefilmhistorien.

Eksperimenterende improvisationsduo transformerer filmsoundtrack live

Kolonihaven Unikum består af de to musikere Anders Ørbæk og Christian Windfeld, der tilsammen skaber minimalistisk, improvisatorisk tonekunst i en kombination af præpareret flygel og trommer og elektroniske, ambiente lydflader. Den 30. november 2016 vil de tage filmen The Conversation’s markante soundtrack under kærlig behandling gennem en live-tranformation af originalmusikken, der indleder en screening af den originale filmperle. Filmen er instrueret af Francis Ford Coppolas i 1974 og handler om rystende skildring af overvågningens påvirkning af enkeltindivider, vores psyke og dermed også vores samfund.

Duoen har en baggrund i jazz, men bevæger sig nu mere imellem klassisk kompositionsmusik og ny, eksperimenterende, elektronisk musik. De udgav i januar 2013 - i samarbejde med kunsttidsskriftet ARK - deres anmelderroste debutalbum SALTÖ - en tværæstetisk udgivelse med musik, lyrik og billedkunst.


Kolonihaven Unikum Live 2011

Arrangementsrækken THE EXTRA-ORDINARY // We Are Watching You fokuserer overordnet på hvordan billede, lyd og musik spiller sammen i dokumentation og overvågning af virkeligheden samt hvilke forståelser af virkeligheden, det giver os.  Den 26. januar 2017 afrunder Kunsthal Aarhus derfor arrangementsrækken med en visning David Finchers Panic Room fra 2002 i sammenhæng med en bogrelease og debat om emnet overvågning, sikkerhed og overvågningsteknologier.

THE EXTRA-ORDINARY // We Are Watching You
25. august 2016 kl. 20-23 Echoes of Silence + Xenia Xamanek Lopez & Disorder + Yung.
28. september 2016 kl. 18-20:30 Koyaanisqatsi +  Peter Albrechtsen
13. oktober 2016 The Empire Strikes Back! Helaftensarrangmenet og seminar
30. november 2016 The Conversation + Kolonihaven Unikum
26. januar 2017 Panic Room + Debat og bogrelease
Kunsthal Aarhus, J. M. Mørks Gade 13, Aarhus C
Entré: 50 kr.
Læs mere