Kunsthal 44 Møen åbner ny Henning Christiansen-udstilling med performance-weekend

Performancegruppen LOL beslutning og de nordiske kunstnere Linda Persson, Camille Norment, Arturas Bumšteinas og Sven-Åke Johansson åbner ny udstilling om Fluxus-kunstneren Henning Christiansen. Med musik, performance og happenings reagerer de i åbningsweekenden på nogle af hans originale idéer og værker fra udstillingen.

Af Camille Roth

Kunsthal 44 Møen er et international udstillingssted for samtidskunst med rødder i den danske del af Fluxus-bevægelsen. Siden 2008 har kunsthallen præsenteret udstillinger og festivaler, hvor tråde fra 1960’ernes eksperimenterende kunststrømninger mødes med nutidens videreudviklinger af samme.

Fra juni til september 2016 kan du udforske sommerens store udstilling ____////0/0/0,  der præsenterer værker fra det omfattende arkiv om komponisten og fluxisten Henning Christiansen, der indtil sin død i 2008 boede og arbejdede på Møen.

Og i weekenden den 25. til 26. juni danner stedet rammen for at en række højaktuelle samtidskunstnere går i performativ dialog med nogle af Henning Christiansens værker og tanker om mennesket, landskabet, sproget og kunsten.

Intermediale kunstværker fører fluxus-ånden videre

En del af ambitionen for 1960’erne Fluxus-bevægelse var at overskride kunstmediernes autonome opdeling, og fremtrædende kunstnere omtalte derfor det de lavede som 'inter-media art'. Tilgangen til kunst, som noget der skabes på tværs af eller mellem de forskellige kunstmedier som billeder, musik, skrift og performance, ser man naturligt integreret hos mange samtidskunstnere, der siden har båret idéerne videre og udfoldet dem på ny.

I Kunsthal 44 Møen kan du således lørdag eftermiddag opleve installationen The green room after Henning: All the cage is the stage af den svenske lyd- og multimediekunstner Linda Persson. I sin kunstneriske praksis kombinerer Linda Persson forskellige medier og tilgange som lyd, koreografi, video, rejser og mediearkæologisk forskning. Hun er især optaget af mødet mellem nye og uddøde teknologier og undersøger gennem interdiciplinære værker alt det, der ellers er svært eller ligefrem umuligt at artikulere. Hun har forud for skabelsen af dette værk til udstillingen været på et reseach-residency i Henning Christiansen-arkivet på Møen og forholder sig i værket direkte til hans kunstneriske indflydelse på samtiden.

Camille Norment udforsker musik og lyde i samspil med deres kulturelle medbetydning

Den Oslo-baserede, amerikanske kunstner og musiker Camille Norment opfører i weekenden performancen Skype duet for two pianos: Oslo and Møn fra Foreign Bodies. Camille Norment arbejder med at undersøge forholdet mellem lyde, kroppe, kulturel viden og sociale strukturer. Hun har performet og udstillet på en lang række af de største og mest anerkendte kunstfestivaler i USA og Europa og blev udvalgt til en soloudstilling i den nordiske pavillion på Venedig Biennalen i 2015. Her opførte hun den stedsspecifikke lydinstallation Rupture, hvor hun, gennem lyden af kvindestemmer i tritone-intervallet, glasharmonika og knuste glasruder, udstillede lyde, der i nogle perioder har været forbudt i den vestlige kultur på grund af forestillingen om deres ødelæggende eller forførende kræfter.

Sven-Åke Johansson leverer tre eksperimenterende performances

Sven-Åke Johansson er oprindeligt fra Sverige, men har et langt, aktivt virke i tysk kulturliv bag sig. Han er komponist, musiker, poet og billedkunstner og har både udgivet, udstillet og optrådt i over fem årtier. Indenfor musikken færdes han især i det frie impro jazz-miljø og har i 1960’erne blandt andet spillet trommer og perkussion sammen med folk som Peter Kowald og Peter Brötzmann.

I løbet af performanceweekenden på Kunsthal 44 Møen kan du opleve hans tre værker: Sounds of a Tropical Rainforest in America, Klingend und Festgehalten (uddrag) og Wirbel und einzelne Schläge auf kleiner Trommel fra Drei Stücke für Zion, No. III .

Formaterne udfordres

Performancegruppen LOL beslutning, der består af medlemmer fra Synd og Skam, viser i to dele deres nye værk Destina & Destine og Den otteøjede skorpion over weekendens to dage. Det er musikerne og performerne Asger Valentin, Simon Latz, Emil Elg, Lasse Latz, Bjarke Valentin, Asger Hartvig og Holger Hartvig, der i 2014 gik sammen om at skabe formatet 'kammerkonference' med powerpointæstetik, der nu har skabt et nytænkende værk til lejligheden.

Sidst men ikke mindst vil litauiske Arturas Bumšteinas, optræde med værket Insect Caroussel på performanceweekendens lørdag aften. Arturas Bumšteinas er også kendt under aliaset refusenik og skaber elektroakustiske værker, lydinstallationer og elektronisk musik.

Henning Christiansen-arkivet rummer værker fra et rigt og mangfoldigt kunstner-liv

Henning Christiansen var både komponist og billedkunstner og er nok mest kendt for sin medvirken i den danske del af Fluxus-bevægelsen. Fluxus er betegnelsen for det internationale netværk af kunstnere der startede under den første FLUXUS Festival i Wiesbaden, Tyskland i 1962, med medlemmer som George Brecht, Dick Higgins, Yoko Ono, Man Yune Paik og La Monte Young. Fluxus-medlemmerne Allen Bukoff og George Maciunas giver i denne lydfil en indføring i bevægelsen og dens betydning. FLUXUS Festivalen blev gentaget i København i november 1962, hvor Henning Christiansen var blandt de danske kunstnere, som medvirkede.

Udover at deltage i fluxus-sammenhænge var Henning Christiansen også med til at starte tidsskriftet ta’  og Den eksperimenterende Kunstskole, hvor han sammen med den danske digter Hans-Jørgen Nielsen og billedkunstneren Bjørn Nørgaard udviklede kunstneriske manifestationer, der lige som Fluxus gjorde op med den traditionelle koncertform, men dog holdt fast ved kunstværket som begreb. Og sammen med komponister som Pelle Gudmundsen-Holmgreen, Ole Buck og Ib Nørholm var han med til at udvikle 'ny enkelhed' i dansk musik, som var en modreaktion til den den kompleksitet, som udgik fra den centraleuropæiske modernisme.

Ved siden af sin aktivitet i danske sammenhænge knyttede Henning Christiansen også tætte bånd til tysk kulturliv, både gennem sit ægteskab med professor og billedkunstner Ursula Klara Reuter og sit tætte samarbejde med den tyske Fluxus-kunstner Joseph Beuys – hvilket er grunden til, at han også arbejdede og skrev på tysk.

Og det er netop Bjørn Nørgaard og Ursula Klara Reuter, der sammen med flere aktører fra Fluxus-netværket med René Block i spidsen, startede og stadig driver Kunsthal 44 Møen med det tilhørende Henning Christiansen-arkiv.

Klangen opstår i samspil mellem tanken og landskabet

____////0/0/0  - Sådan illustrerede Henning Christiansen i 2000 hvordan de nordiske landskaber former sprogenes klang. I teksten Der Mund spricht die Gedanken aus. Die Landschaft gibt Ihren Klang! beskriver og illustrerer han, hvordan dansk, norsk og svensk klangligt udspringer af landskabet: de danske flade marker og øer, de svenske skove og søer samt Norges fjelde og fjorde. Og det er denne forestilling og tekst, der danner udgangspunkt for sommerens udstillingstema.

Samtidig med åbningen af Henning Christiansen-udstillingen åbner også en ny udstilling af lyd- og konceptkunstner Ursula Nistrup. Udstillingen Encounters består af keramikobjekter, der er placeret i kunsthallens have. Med Encounters fortsætter Ursula Nistrup sin mangeårige undersøgelse af lyd i krydsfeltet mellem koncept og materiale, tanke og sansning, og det hele udspiller sig i Henning Christiansen eget Møenske landskab og natur.

Performanceweekend
Den 25. – 26. juni 2016
Entré: 100 kr. / Billetter købes i døren

Henning Christiansen-udstilling
25. juni – 18. juni 2016
Entré efter performanceweekend: 30/20 (STUD/PENS)

Kunsthal 44 Møen
Fanefjordgade 44, Askeby
Søndag d. 26.6. Fanefjord Kirke

Læs mere her  eller på facebook