Kunsten som METROPOL

På årets PULSAR-festival kan man opleve alt fra symfoniorkester over lydkunstinstallationer til kinesiske komponister og et væld af uropførelser. SNYK guider her til 10 dages musik i grænselandet mellem ny kompositionsmusik, elektronisk musik, performancekunst og lydinstallationer, som du ikke må gå glip af.

af Tobias Linnemann Ewé

Det Kongelige Danske Musikkonservatoriums (DKDM) festival for ny musik, PULSAR, samarbejder i år med DR SymfoniOrkestret og med Kunstakademiets billedskoler. Festivalen finder sted 9.-18. marts 2016 med koncerter på musikkonservatoriet og performances samt udstilling i Kunsthal Charlottenborg. I festivalavisen for PULSAR beskrives årets vision som et billede af kunsten som METROPOL. De kunstneriske udtryksformer låner af hinanden, flyder ind over hinanden og inspirerer hinanden på tværs af fortid og nutid. En billedkunstner kan sagtens arbejde med lyd og rum, og en komponist kan lige så vel arbejde med video, spil eller performance som med musik og lyde.

Samarbejdet med kunstakademiet giver PULSAR en billedkunstnerisk dimension, hvor man kan opleve værker af de akademistuderende, som arbejder med grænserne mellem kunstarterne inden for felterne lydkunst, performance og installationskunst. Om samarbejdet med Billedkunstskolerne udtaler Bertel Krarup, rektor for DKDM:

"Et samarbejde mellem musikkonservatoriet og Billedkunstskolerne skal ses som et klart udtryk for, at de to kunstskoler kender deres besøgelsestid. For inden for den skabende kunst er det i høj grad i det tværkunstneriske felt, at nye og spændende ting sker i disse år. Ikke mindst hos de helt unge kunstnere.”

Vernissage

PULSAR 2016 - Metro åbner og byder på et fuldt program med koncerter, performances og lydopførelser i Kunsthal Charlottenborg onsdag den 9. marts fra kl. 17.00. Til ferniseringen kan man blandt andre opleve værker af Hannah AnbertFelia Gram-Hanssen, Alida Mølgaard og Hans Beck.

Felia Gram-Hanssen arbejder både med performance og installationer og afsøger et felt, der ligger i mellem disse. I sine værker har hun særligt fokus på relationen mellem kropslige bevægelser og de processer der danner baggrund for lydlige, musikalske fænomener. I værket Partitur til hukommelse, der er et samarbejde med koreograf Stine Frandsen og lydkunstner Alexander Holm, omdannes lysets rumlige afmærkninger til bevægelser, der igen oversættes til lyd. Publikum bliver budt indenfor i en skabelsesproces, hvor detaljer fra ét medie undersøges og transformeres over i et andet.

JUXtransmission from Felia Gram-Hanssen on Vimeo.

Syvende&sidst er et stemmeensemble med baggrund i forskellige kunstneriske discipliner: Billedkunst, dans, musik og skuespil. De arbejder kollektivt og står på skift for at komponere/arrangere stemmebårne værker, der veksler mellem stramt komponerede lydbilleder og sprudlende improvisation. På dette års PULSAR-festival vil Hannah Anbert og Syvende&sidst præsentere et værk, der tager udgangspunkt i pengeskabelse, gæld, arbejdsliv og arbejdsetik, i en lydlig spekulation over en tid, hvor økonomisk krise er blevet norm. Værkets titel, ...Indtil det sidste fossile brændstof er gennemglødet er et citat fra Webers Den Protestantiske Etik, skrevet før den økologiske krises konsekvenser var åbenbare, som billede på en arbejdsetik der er den virkelige forhindring for et politisk paradigmeskifte.

Hannah Anbert og Felia Gram-Hanssen taler med Kunsten.nu om lydkunst.

Hans Becks værk, Unnoticed and Unaudible, er baseret på eksperimenter med de mekaniske vibrationer og den elektromagnetiske stråling, der opstår når funktionsdygtige lagringsmedier udfører opgaver, som f.eks. at overføre filer eller at tænde og slukke. I performancen bruges elektromagnetiske pickupper og kontaktmikrofoner til at opfange vibration og stråling fra en række harddiske, som ved hjælp af et computerprogram og timerclocks er sat til at udføre forskellige handlinger med forskellige intervaller. Beck arbejder med at omsætte, forstærke og ændre konteksten for lyde og strålinger, som vi normalt ikke er bevidste om, ikke kan høre eller har tillært os selv at ignorere.

Performanceprogram:
Kl. 18.00
George Koutsouris: Music of Suspended Elements
Martin Christoffer Lund: Performance
Hans Beck: Unnoticed and Unaudible
 
Kl. 19.00
Anton Bigum Kampe: Someone’s Lifework
Kristian Rymkier: Tirer sur tout ce qui bouche 
Fridtjof Dahlgaard: Chaconne for dis-klavier
Jens Peter Møller: Vladimir von Belarus 
Matias V. Hansen: Schlafes Bruder for dis-klavier
Anton Bigum Kampe: Someone’s Lifework
 
Kl. 20.00
Felia Gram-Hansen: Partitur til hukommelse
Hannah Annah Anberg: ...Indtil det sidste ton fossile brændstof er gennemglødet

Sinfonietta spiller festivalkomponister

PULSAR har i 2016 to festivalkomponister; Christian Winther Christensen og Poul Ruders.
Christian Winther Christensen er et eksempel på en bølge af yngre komponister i Europa, der hver især har fundet deres eget musikalske sprog. Tilsammen danner de rammerne for en helt ny måde at komponere og være komponist på, som ikke læner sig op af det 20. århundredes komponister. ”Det giver en friskhed med de nye strømninger. Selvfølgelig er jeg påvirket af de gamle, for dem har jeg dyrket. Jeg kender jo alle værker af Lachenmann og Ligeti, men det jeg virkelig inspireres af, er nu meget min egen generation,” siger Winther Christensen.

Poul Ruders er uddannet organist, men som komponist hovedsageligt selvlært. Han fik sit endegyldige internationale gennembrud med værket Concerto in Pieces (1994), der blev bestilt af BBC som en introduktion til det moderne symfoniorkester som afløser for Brittens kendte The Young Person’s Guide to the Orchestra fra 1946. Poul Ruders’ fængende orkesterværk har siden premieren ved Last Night of the Proms i 1995 gået sin sejrsgang verden over.

Poul Ruders – Star Prelude – Performed by Jutlandia Saxophone Quartet from Kasper Hemmer Pihl on Vimeo.

Under dirigenten Jean Thorels sikre taktstok opfører DKDM’s Sinfonietta med Eva Steinaa som obosolist musik af festivalens to composers in residence, fredag d. 11. marts, kl. 19:30. Poul Ruders’ Obokoncert fra 1998 er overvejende kontemplativt værk; fire små tonedigte, inspireret af og opkaldt efter månens fire gådefulde kratere: Lake of Dream - Ocean of Storms - Sea of Tranquillity - Lake of Death.
Hos Christian Winther Christensen gemmer der sig ofte musik fra fortiden under musikkens overflade. Således også i værket
Sextet, hvor en chanson fra renæssancen i det skjulte giver næring til den pulserende musik af overraskende instrumentlyde.
Hertil kommer værker af de tre DKDM-komponister 
Yiqing Zhu, Esben Nordborg Møller og Arvid Hansell, som hver på sin måde er gået på opdagelse i sinfoniettaens mangefarvede klangverden i deres splinternye, virtuose kompositioner.

Den kromatiske verdensmusik

For første gang i PULSAR’s historie kan man i år også opleve et symfoniorkester. DR SymfoniOrkestret fremfører under ledelse af Brad Lubman bl.a. helt nye værker af tre studerende ved DKDM; Aya Yoshida, James Black og Martin Stauning, der hver på sin måde tager livtag med og udfordrer det helt store orkestermaskineri.
Koncerten, som går under navnet Den kromatiske verdensmusik, foregår torsdag den 10. marts kl. 19.30. De unge komponister får hermed en enestående mulighed for at arbejde med det helt store orkesterapparat. PULSAR's kunstneriske leder, professor i komposition ved DKDM Niels Rosing-Schow udtaler om orkestersamarbejdet:

"Samarbejdet med DR SymfoniOrkestret opfylder en drøm om også at indarbejde orkestermusik i festivalen. Hermed sættes trumf på præsentationen af den splinternye musik over for publikum. Samtidig er det at arbejde med et professionelt orkester kronen på værket i talentudviklingen inden for kompositionsfaget."

På programmet ved koncerten er også Christian Winther Christensens store værk Chromatische Weltmusik, hvor Bjarke Mogensen, accordeon, og Toke Møldrup, cello, er solister. Værket blev bestilt af DR til Dansk Komponistforenings 100-års jubilæum, men den planlagte uropførelse den 5. december 2013 blev blæst væk af stormen Bodil. Værket får nu sin danske førsteopførelse på PULSAR 2016.
Christian Winther Christensen formår nænsomt at gøre orkestret let som en fjer, der kan forsvinde som en skygge ind i de to soloinstrumenter. Det hele smelter sammen til et forunderligt åndedræt. Bagved stykket ligger noget af Schuberts
Winterreise samt en tonalitet, der er med til at give stykket sin form.

DR SymfoniOrkestret opfører også Poul Ruders’ farvemættede, rugende orkesterværk Tundra, som indfanger kvintessensen af det kolde nord og blev skrevet til fejringen af Sibelius’ 125-års dag i 1990. 

Aarhusianske Eksperimenter

Studerende fra Det Jyske Musikkonservatoriums komponist- og ny musik-miljø er draget til København for at give det københavnske publikum et indblik i, hvad der rører sig i den jyske hovedstad. Koncerten kan opleves i Literaturhaus, onsdag den 16. marts, kl. 20.00.
Et stærkt aarhusiansk musikerhold på ni mand vil i løbet af koncerten opføre hele syv vidt forskellige og dugfriske værker for både øjne og ører. Oplev bl.a. comfy-chair, strygekvart, elektronik, video og bordfodbold i værker af: 
Eric Sutherland, Loïc Destremau, Lasse D. Hansen, Mette Nielsen, Allan Gravgaard Madsen, Klavs Kehlet Hansen og Óscar Escudero. De medvirkende til koncerten er: Marie Sønderskov, fløjte; Jakob Bangsø, præpareret guitar; Alexander Lang Krogh, slagtøj; Brita Reinmann, slagtøj; Jens Kjær Riemer, præpareret klaver; Iulian Turicianu, violin; Anna Jalving, violin; Daniel Tølbøll Mortensen, bratsch; Malthe Volfing Højager, cello.

Faulty Waterwork from LDestremau on Vimeo.

Borderspace(s)

The Bridge Radio er et uafhængigt radioprojekt baseret i København og skabt af mennesker med og uden statsborgerskab, der laver radio om migration, asyl og menneskelige bevægelser. Deres sigte er at støtte selvorganisering blandt mennesker, der lever uden statsborgerskab. Sammen med dokumentationskollektivet Borderspace(s) præsenterer de live-radio og performance i Kunsthal Charlottenborg torsdag den 17. marts fra kl. 16.00

I sigtet mod at forholde sig kritisk til den dominerende diskurs omkring asyl og migration i den offentlige debat, forsøger The Bridge Radio at dele og diskutere information om udviklinger relateret til asyl og migration. The Bridge Radio begyndte som en protest imod det repressive migrationsregime i EU. I dag er grænse- og migrationstemaer synlige i den offentlige debat, men sjældent præsenteret fra perspektivet af de, som tager rejsen og oplever asylsystemet på egen hånd – de egentlige eksperter. The Bridge Radio blev istandsat i Trampolinhuset i København i foråret 2015 og er uafhængigt af økonomiske, kommercielle, partipolitiske og statslige interesser.

Dokumentationskollektivet Borderspace(s) er et netværk, der dokumenterer bevægelser gennem Europa i disse dage, som en slags alternativ kortlægning og praktisk solidaritet. Gruppen arbejder med lyd, tekst, video og billeder i krydsfeltet mellem journalistiske, akademiske, kunstneriske og aktivistiske udtryk og metoder, der reflekterer gruppens forskellige baggrunde. Borderspace(s) har produceret podcasts fra deres eget lydarkiv af grænserum.

Et tværkunstnerisk samarbejde

PULSAR 2016 er et samarbejde mellem tre kunstinstitutioner: Musikkonservatoriet, Kunstakademiet på Charlottenborg og DR SymfoniOrkestret. Det er et samarbejde, som netop er muligt i en metropol, hvor der er mange uddannelses- og kulturinstitutioner, og hvor der er en stor og sammensat kunst- og ikke mindst musikscene.

PULSAR-festival går over scenen for 10. gang i 2016 og er større end nogensinde takket være det tre-årige samarbejde med DR SymfoniOrkestret og samarbejdet med Kunstakademiets Billedkunstskoler, som muliggøres af en særlig bevilling fra Kulturministeriet til tværkunstnerisk samarbejde mellem kunstuddannelserne.

Læs mere om hele PULSAR 2016 i festivalavisen her

Se mere information om de enkelte arrangementer på DKDM’s hjemmeside