Kom til netværksseminar om tværkunstnerisk arbejde

Bliv klogere på hvad det vil sige at arbejde på tværs af kunstarterne, når Dansk Komponistforening, DJBFA og SNYK den 28. og 29. november byder på to dagsseminarer, der sætter fokus på tværæstetiske musik- og lydkunstprojekter. Blandt oplægsholderne er Karsten Fundal og Rasmus Stolberg, Marie Højlund samt Jennifer Walshe.

Af Mads Emil Dreyer

Vær med til at sætte fokus på musik- og lydprojekter, der blander forskellige kunstarter, når Dansk Komponist Forening, DJBFA/Komponister og Sangskrivere og SNYK inviterer til to dagsseminarer i hhv. Aarhus og København under det overordnede tema tværkunstnerisk arbejde. 

Med udgangspunkt i en række workshops, plenumdiskussioner og oplæg fra bl.a. Efterklang-guitaristen Rasmus Stolberg og komponisten Karsten Fundal skal seminaret gøre os klogere på, hvordan der arbejdes tværkunstnerisk. Hvad bidrager det med af nye perspektiver på samtidsmusikken og lydkunsten, hvad er vilkårene for dem, der arbejder i dette felt, og hvad driver dem?

Musikdramatik, lydkunst og 'The New Discipline'

Til begge seminardage får du mulighed for at høre mere om samarbejdet mellem gruppen Efterklang og komponisten Karsten Fundal omkring deres opera Leaves – The Colour of Falling, der havde premiere sidste år på Copenhagen Opera Festival. Efterklang, der bestod af Mads Brauer, Casper Clausen og Rasmus Stolberg, var over en årrække en central del af indie-scenen. Efter bandets opløsning i 2014 dukkede de i 2015 igen op med dette tværkunstneriske samarbejde med Karsten Fundal i ærmet. Fundal har et mangeårigt virke som partiturkomponist bag sig, men har også skabt musik til flere film, bl.a. den Oscar-nominerede The Act of Killing af Joshua Oppenheimer.

Den irske komponist, filmskaber og performancekunster Jennifer Walshe deltager på seminaret på virtuel vis. Over Skype vil hun tale om sin kunstneriske praksis med et særligt fokus på, hvilke muligheder og udfordringer der opstår, når man både indtager rollen som komponist og performer. Hun bruger betegnelsen 'The New Discipline' som en overskrift på en kompositionsstrategi, der ikke blot opererer med klingende toner, men snarere tager afsæt i det fysiske, teatralske og visuelle. Der er ikke tale om en decideret genre, men snarere en måde at arbejde på, hvor komponister henter inspiration fra dans, teater, film, video, billedkunst, installation, litteratur eller stand-up, og hvor komponisten selv også fungerer som musiker, performer, regissør, koreograf, manuskriptforfatter eller det hele på en gang. Walshe, der anses for en af tidens mest toneangivende yngre komponister, gæstede Danmark så sent som i sidste weekend under dette års G((o))ng Tomorrow-festival.


Den irske komponist Jennifer Walshe (billedet) deltager via Skype på de to netværksseminarer.

De to komponister og lydkunstnere Morten Riis og Marie Højlund præsenterer deres projekt The Overheard, som folder sig ud i forbindelse med Aarhus 2017. The Overheard tuner ind på de overhørte lyde og inviterer alle i Region Midtjylland til at lytte nærmere på omgivelsernes levende lydmiljøer. Projektet realiseres gennem tre forbundne kunstneriske greb: et udendørs lydspor, et online-lydspor og et koncert-lydspor.

Marie Koldkjær Højlund afslutter i øjeblikket et ph.d.-projekt ved Aarhus Universitet om lydmiljøer på hospitaler. Samtidig er hun aktiv lydkunstner og har været udstillet på bl.a. SPOR-festivalen, Roskilde Museum for Samtidskunst & Kunsten Aalborg. Hun er derudover hovedkraften i Marybell Katastrophy, som har udgivet flere albums, modtaget adskillige legater og priser og spillet koncerter og festivaler rundt omkring i Europa. Hun er pt. formand for musikudvalget i Aarhus Kommune og ekstern musik- og lydkurator på Kunsthal Aarhus.

Morten Riis er ph.d i elektronisk musik og pt. ansat som postdoc i forskningsprojektet PIT ved Aarhus Universitet. Han er tidligere leder af den elektroniske komponistlinje på Det Jyske Musikkonservatorium og arbejder selv aktivt som komponist og lydkunstner. Han har modtaget adskillige legater og bestillinger, udgivet flere albums, og har spillet utallige koncerter og udstillet lydinstallationer i Danmark, Europa og Kina.

Netværksseminar om tværkunstnerisk arbejde

28. november kl. 10-16 i Kunsthallen i Aarhus
29. november kl. 10-16 i Admiral Gjeddes Gaard i København 

Deltagelse er gratis, men tilmelding er nødvendig (der vil være et "no show fee" på 250 kr.) Send en mail til ts@komponistforeningen.dk senest den 21. november (husk at skrive om du melder dig til seminaret i Aarhus eller København, og skriv også gerne hvis du er vegetar).