Jenny Hval skaber gotisk mystik på Jazzhouse

I de seneste år har norske Jenny Hval formået at slå sig fast som en af de mest toneangivende og unikke musikere i Norden. Når hun den 29. oktober vender tilbage til Jazzhouse, er det med ny gotisk inspiration og det spritnyte, bloddryppende album Blood Bitch på repertoiret.

Af Line Wium Olesen

Sidst den norske sangskriver, poet og performancekunstner Jenny Hval gæstede Jazzhouse, var det med et totalshow af film, performance og koncert. Derfor er der også grund til at forvente en koncertoplevelse ud over det sædvanlige, når hun vender tilbage til spillestedet lørdag den 29. oktober. 


Coveret til Jenny Hvals nyudkomne album Blood Bitch.   

Multikunstneren Jenny Hval

Multidisciplinær og genreoverskridende er ord, der ofte bliver brugt til at beskrive norske Jenny Hval. Da Hval udgav sine to første album i henholdsvis 1999 og 2010, var det under aliaset Rockettothesky. Siden da har hun, under eget navn og med yderligere fire udgivelser, fået etableret sig som en betydningsfuld sangskriver og musiker i hjemlandet og internationalt. Både solo og i samarbejde med vokalisten Susanna Wallumrød og Trondheim Jazz Orchestra har Hval slået fast, at hun er en af nordens væsentligste musikere lige nu - og så har hun oven i købet været nomineret til en Nordic Music Prize hele to gange.
Hvad der fanger både publikum og kritikere er, at hun på personlig vis formår at dissekere vores moderne kultur med elementer af både performancekunst, poesi, billeder og distingveret sangskrivning.

Det sidste stykke tid, og op til Hvals sjette album-udgivelse, har der været stor international bevågenhed omkring hende, og du har kunnet læse om hende i toneangivende medier som The Wire, The Guardian og Vice. Det opsigtsvækkende, roste album hedder Blood Bitch, og det udkom i starten af oktober 2016 med blandt andet førstesinglen Female Vampire på playlisten.

Bloddryppende album

De to forrige album fra Hvals hånd, Innocence is Kinky og Apocalypse Girl, var intense udforskninger af køn og krop. Det samme kan siges om Hvals seneste album Blood Bitch, som bliver præsenteret for publikum på Jazzhouse. På denne udgivelse skriver Jenny Hval en poetisk dagbog om den moderne kulturs flygtighed og transcendens med udgangspunkt i de kulturelle koder, der knytter sig til blodet. Blodet behandles på albummet som en kropslig væske, der fremprovokerer ambivalente fornemmelser. Den røde væske er en livsbetingelse for mennesket, men samtidig også et tegn på dybe sår og skader samt kvindens naturlige frugtbarhed, der flyder ud i død.

Dissektionen af blodets kulturelle koder på Blood Bitch er en konfronterende musikalsk udladning, som tegner kulisserne til et mørkt univers, der trækker på både vampyrmyter og på inspiration fra 1970’ernes horror- og exploitaitionsfilm.

Hvordan det blodstænkede album kommer til at manifestere sig i en livekoncert på Jazzhouse, kan man kun gisne om. Hendes forrige koncert samme sted vidner dog om, at du godt kan forvente et overvældende totalshow, der med stor sandsynlighed vil trække dig med dybt ind i et gotisk horror-univers og omfavne dig med et lydtæppe, der trækker tråde til blandt andet norsk black metal. Som arrangørerne selv skriver, er alting uhyre gennemført og uundgåeligt dragende, når det kommer til Jenny Hval.

Jenny Hval
Lørdag d. 29. oktober 2016 kl. 21.00
Jazzhouse, Niels Hemmingsens Gade 10
Billetpris: 140 kr. / Billetlugen