Højt til loftet på CLICK 2015

Der er bogstaveligt talt højt til loftet i CLICK Festivalens musikalske program. I år er en del af de musikalske LIVE-events nemlig rykket ind i de gamle værftshaller, hvor du fra lørdag d. 16. maj kl. 12 og et døgn frem, kan glæde dig til et musikalsk sansebombardement. SNYK guider her til programmet.

Af Anne Dalby

Click er en festival med stor bredde og dybde. I dagene fra den 14.- 17. maj blandes videnskab, kunst og teknologi med lige dele omhu og skødesløshed i en smeltedigel, hvis fysiske rammer sættes af det store Kulturværft ved havnen i Helsingør. ’Embrace new territories, explore new maps’ lyder parolen fra festivalen, hvormed der på alle mulige finurlige måder, tages favntag med teknologien og menneskets fremtid sammen med den.

I år er et helt døgn dedikeret til lyd. Lyd som performance, lyd som lydkunst, lyd i mini raves, lyd i installationer og lyd som eksperimenter. Festivalens musikalske LIVE-program spænder bredt, og SNYK guider her under til et par af programmets danske og udenlandske eksperimentalister.

Ellen Fullman (US) feat. Teresa Wong (US)

 

Det er mere instrumentet end musikeren bag det, som fanger øjet, når amerikanske Ellen Fullman (1957) træder på scenen med sit skulpturelle instrument ’The Long String Instrument’. Det er ganske forståeligt, for her er tale om et 30 meter langt strenginstrument, hvis metalliske strenge er spændt ud over en bredde på ca. 5 meter. Fullmann begyndte at udvikle instrumentet i 1981, som i en nærmere beskrivelse består af snesevis af strenge, som er særligt stemt og placeret, så hun kan bevæge sige igennem strengene, bøje dem og slå dem an. Det lydlige output fremstår som orgel-lignende overtoner. Fullmann har udviklet et instrumentspecifikt notationssystem, der bliver aktiveret og via hendes fysiske interaktion med instrumentet. Systemet koreograferer hendes bevægelser og på den måde bliver enhver performance en helt ny udforskning af instrumentets lydmæssige horisont, dets indlejrede kompositionsmuligheder og dets fysiske grænser.

Det er Fullmanns evige udforskning af lyden, instrumentbygning og komposition, der kendetegner hendes virke, og som samtidig vidner om hendes baggrund som skulptør, hvor hun blandt andet har opfundet en lyd-producerende nederdel af metal! Læs mere her. 

Du kan opleve Fullman lørdag kl. 17 i Hal 17, hvor hun vil optræde sammen med den amerikanske cellist, performer og komponist Teresa Wong.

Keiji Haino (JP)

Musikvideoen herover taler på mange måder for sig selv: Manden i front er japanske Keiji Haino (1952) og ensemblet bag ham den tyske pianist og komponist Reinhooldt Friedls Zeitkratzer Ensemble. Haino har siden 1970’erne været en figur i det eksperimenterende musikliv, og han har frit bevæget sig mellem fri improvisation, noise, psykedelisk musik, percussion, minimalisme og drone musik. Hans mange forskellige samarbejder, som også tæller Faust, Stephen O'Malley, Oren Ambarchi og Fred Frith, konsoliderer hans evne til at lade forskellige æstetiske filosofier mødes. Kendetegnet for Hainos shows, som ses af koncerten med Zeitkratzer her over, er den uforglemmelige og meget korporale udlevelse af musikken. Når Haino optræder på CLICK er det i solo-format, og det bliver spændende at se, hvad Haino sætter på spil denne gang. 

Oplev Keiji Haino lørdag kl. 19.00 på Store scene.

We Like We 

We Like We har vind i sejlene. Radiostationen The Lake har for nyligt præsenteret deres moderne kompositionsmusik på Roters Salon i Berlin, koncertklubben Klub Avantgarde har netop præsenteret dem på spillestedet Stengade, mens de inden længe skal repræsentere Danmark under messen Classical:NEXT i Rotterdam. De spiller på den anerkendte tyske festival Fusion, under Aarhus Jazz Festival og Roskilde Festival præsenterer dem på scenen Gloria. Men først for står kvartettens optræden på CLICK Festival! 

We Like We består af de fire musikere Katrine Grarup Elbo, Sara Rosendal, Josefine Opsahl og Katinka Fogh Vindelev. De fire kvinders uddannelser og instrumenter (hhv. cello, slagtøj og sang ) tilhører den klassiske skole, men deres særegne lyd tilhører lydmagerne selv. Sammen formår kvartetten at skabe et unikt impro-baseret univers, der måske nok bærer præg af den klassiske skoles perfektionisme, men som i sin tilgang formår at sprænge instrumenternes og vokalens velkendte grænser.

Kvindernes minimalistiske kompositioner fremstår både skrøbelige og fyrige og præsenterer en dobbelthed, der ikke kun definerer debutalbummet 'A New Age of Sensibility' som udkom i januar 2015, men som også præsenterer den stærke musikalske og performative intensitet og koncentration, som kan opleves, når de optræder live.

Se We Like We lørdag d. 16. maj kl. 13.00 i Hal 14, scene 2.  

 

Rhys Chatham (US)

 

Han er komponist, guitarist, trompetist, multi-instrumentalist - han er avantgardist. Han er manden bag det opmærksomhedsvækkende værk 'Guitar Orchestra' - og han er en mand, der startede ud med at spille i band med ingen mindre end den ikoniske musiker La Monte Young. Amerikanske Rhys Chatham slog således for længst streg under hans vigtige rolle som instrumentalist, men også som tænker og udvikler indenfor den instrumentbaserede avantgarde. Således har han været en eftertragtet samspiller for nogle af de største musikere i feltet, heriblandt Thurston Moore, Meredith Monk, Steve Reich, Robert Fripp og John Lurie, og han har haft stor indflydelse for bandet Sonic Youth. Hvis ikke man kender Chatham på forhånd, kan hans omgangskreds give et praj om hans store betydning i avantgade-miljøet.

Chatham akkompagneres af Rune Kielsgaard på trommer og Jeppe Skovbakke på bas, når han gæster Click lørdag d. 16. maj kl. 14, i Hal 14, scene 1

 

Jean-Louis Costes (FR)

En anden levende performer på programmet er den franske kunstner Jean-Louis Coste. Spørger man CLICK Festival, kan Jean-Louis Costes performances bedst beskrives som en slags grænseoverskridende totalteater med dildoer, religiøse symboler og spoken word. Når dette blandes sammen med hans synthesizerdrevne melodramatiske melodier og loopede beats, er man næsten garanteret en oplevelse, som man går hjem og fortæller andre om. Costes har tidligere samarbejdet med det eksperimenterende band Einsturzende Neubauten, kan opleves i Danmark d. 19. september 2015 når artFREQ præsenterer dem i samarbejde med DR Koncerthuset.

Oplev Costes lørdag d. 16. maj kl. 19:30 i Hal 14, scene 3

Synd og Skam

Det er dansk poesi og smadderpunk, en leg med sprog og musikalske former, udtryk og energier. Det er danske Synd og Skam, en energisk konstellation af et band, som næsten hellere skal opleves end beskrives og forklares.
 

Oplev Synd og Skam lørdag d. 16. maj kl. 19:00 i Hal 14, scene 2.


CTM

Hovedfiguren bag CTM, Cæcilie Trier, gæster CLICK Festival med sit solo-projekt CTM. Triers virke spænder bredt, og vi kender hende blandt andet fra Choir of Young Believers, Chimes & Bells, Elias Bender Rønnenfelts (Ice Age) nye projekt Marching Church, og så optrådte for nylig sammen med den legendariske Dean Blunt, da han gæstede Jazzhouse i København. Triers eklektiske univers understreges måske bedst med dette hendes solo-projekt, hvorfra hun i 2012 udgav EP'en 'Variations’. Hør Triers ’ud og samle svampe – mix, som hun har lavet til SNYKradio, hvor hun byder på alt fra etiopisk musik til avantgardepop.

Oplev CTM lørdag d. 16. maj kl. 16:00 i Hal 14, scene 1


10 timers CLICK med DIEM

CLICK Festival har desuden inviteret tolv studerende fra DIEM på Det Jyske Musikkonservatorium til at indtage den store scene i HAL 14 i hele 10 timer - fra kl. 23.59 lørdag til kl. 10.00 søndag. Her har de elektroniske talenter så 10 timers frit spil til at prøve deres nyeste værker af for festivalens publikum. De medvirkende studerende er André Falsig, Thomas Wernberg, Zack Christ, Jakob Fredson, Olga Szymula, Aske Knudsen, Kati Linek, Nicole Cecilie Bitsch Pedersen, Mads Engell, Aske Krammer, Johan de Reybekill og Alex Mørch. Læs mere

HVAD: CLICK! festival
HVORNÅR: 14.- 17. maj
HVOR: Kulturværftet, Helsingør

Læs mere på clickfestival.dk