G((o))ng Tomorrow klar med årets program

En once-in-a lifetime koncert med Bisse i mødet med den 65-årige japanske legende Keiji Haino, et virtuost tysk vokalensemble med syrisk og libanesisk samtidssang, 12 timers koncert på Thorvaldsens Museum, Bent Sørensen kuraterer på Glyptoteket, asiatisk lydkunst og meget mere. Fra den 3. til 11. november får du de nyeste toner fra danske og internationale frontløbere på tværs af genrer og kunstarter.

af Agnete Seerup

- Med G((o))ng Tomorrow venter en uges overflod forude for dem, der har ørerne slået ud for at fange de nyeste tendenser inden for eksperimenterende musik.
Thomas Michelsen, Musikredaktør på Politiken

Once in a lifetime koncert: Bisse & Keiji Haino

Det japanske undergrundsmusikikon Keiji Haino møder det nyeste skud på stammen af store danske sangskrivere: Bisse, som på rekordtid har taget alle med storm med sin grænsesøgende stil, tankevækkende tekster, 6 hjerter til livet og hele 7 anmelderroste albums på kun 2 år.

65-årige Haino og 29-årige Bisse bor på hver sin side af jorden. De er begge musikalske fænomener med en ekstraordinær magi i deres performances, et uforglemmeligt look og unikt udtryk. Tirsdag den 7.11 går de på scenen i Lille Vega til en vaskeægte once-in-a-lifetime koncert. Som åbning på aftenen får du en sprudlende soloperformance af percussionisten Ying-Hsueh Chen. Læs mere

Neue Vocalsolisten åbner festen

Til G((o))ng Tomorrows festivalåbning fredag 3. november i KoncertKirken får du syv sangsolister og spritnye værker af komponister fra Middelhavsregionen.

Neue Vocalsolisten Stuttgart er Europas mest virtuose vokalensemble for den nyeste musik. Til åbningen lægger de stemme til Middelhavet og bringer kompositioner fra Tyrkiet, Libanon og Syrien til København for første gang. Oplev en uropførelse af den store græske komponist Georges Aperghis, lyt til musiktraditioner, der alt for sjældent præsenteres i Europa, og kom helt tæt på komponisterne fra én af de mest sammensatte regioner i verden.

Samme aften har Jacob Anderskov sammensat en helt ny kvartet med Michael Rexen, Snöleoparden, Anders Vestergaard, som fortolker den algerisk-tyrkiske pianist og komponist Mustapha Skandrani. Indtil sin død i 2005 skabte han orkesterværker og mere end 300 moderne chaâbi – folkelige og dansable kompositioner, der bliver brugt til bryllupper og fester i Algeriet. Læs mere

Saxofonist Mette Rasmussen udstiller for første gang

Med Awake præsenterer saxofonisten Mette Rasmussen lørdag den 4. november kl. 14.00 sin første installation, et audiovisuelt portræt af hende som omrejsende musiker, en koreograferet dans mellem kamera og kunstner. Hun skildrer sin musikfilosofi gennem en række koncerter iscenesat til ære for kameraet – i sit hjem i Trondheim, i København og på fødegården i Jylland, mens hun spørger: How do we know when we’ve woken up? Det hele foregår på Peryton - Københavns nye non-profit udstillingssted og naturvinsbar. Læs mere.

Kan 88 personer spille på samme flygel - på samme tid?

Hvad sker der, når 88 pianister samles om et flygel på kun 120 centimeter? Med alt hvad det indebærer af skubben og masen, suk og pust? Vil det lykkes dem at ramme een tangent med een finger på præcis samme tid?

Kom til Statens Museum for Kunst lørdag den 4. november og find ud af det, når vi præsenterer Europapremieren på japanske Keiji Hainos store performancekoncert Miracle, dirigeret af Keiji Haino selv og med 88 frivillige performere omkring flygelet.

Keiji Haino har brugt 40 år på projektet, der er et svar på John Cages 4’33”. I 4’33” sidder pianisten helt stille og tvinger publikum til at lytte til lydene omkring sig: Alt skulle kunne være musik. Efterfølgende skrev Cage 0'00" og bad musikerne om følgende: "perform a disciplined action with maximum amplification (no feedback)".

I Miracle udføres en ekstremt disciplineret handling ved flygelet. Hos Cage rører pianisten ikke en eneste tangent. Hos Haino er der en finger på ALLE tangenter på samme tid.

Miracle bliver opført lørdag den 4. november på SMK/Statens Museum for Kunst i samarbejde med Jazzhouse. Læs mere

Verdenspremieren på Miracle fandt sted i John Cages Sogetsu Hall i Tokyo

Miracle havde verdenspremiere under festivalen Sound Live Tokyo i 2015 i den kendte Sogetsu Hall, hvor 0′00″ havde verdenspremiere og blev opført af Cage selv i 1962. I 2017 får Miracle premiere i København under G((o))ng Tomorrow Festival i samarbejde med Jazzhouse og SMK.

12 timer på Thorvaldsens

We Like We og lydkunstneren Jacob Kirkegaard hylder lørdag den 4. november nuet med deres helt nye projekt Time is Local og skaber et sonisk portræt af Thorvaldsens Museum. I en 12-timers live performance har de placeret 12 højttalere i hvert andet af stueetagens 24 rum.

Du kan bevæge dig frit rundt i kort eller lang tid og mærke den lydlige rejse – fra hvid støj til knivskarpe toner fremført live, som bringer hele museet i spil med myter, statuer, rumklang og musik. Kl. 22.00 kulminerer projektet med en koncert.

Bent Sørensen kuraterer

Onsdag den 8. november i Glyptotekets Festsal har vi i inviteret den prisbelønnede danske komponist Bent Sørensen til at præsentere sin egen magiske klangverden sammen med hovedværker i den tidlige og klassiske musik af Marin Marais, Thomas Preston, Tobias Hume og Johannes Brahms.

Oplev en af Danmarks stærkeste kammermusikbesætninger, Den Danske Klavertrio med Katrine Gislinge, Lars Bjørnkjær og Toke Møldrup, når de sammen med de tre internationale stjernesolister Frode Haltli, Garth Knox og Håkon Thelin indtager Glyptotekets Festsal. Tag med på en odyssé gennem kammermusikalske hovedværker.

Helt nyt fra Julie Kjær som komponist

Årets store bestillingsværk er This Is Where You See Me af saxofonisten Julie Kjær, som vi præsenterer fredag den 10. november i Jazzhouse. Hun har samlet et internationalt stjernehold med Mandhira de Saram (violin), Alice Eldridge (cello), John Edwards (bas), Samuel Stoll (horn) og Mark Sanders (slagtøj). Musikken er baseret på komposition og fri improvisation, udforskning af instrumenternes akustiske lyde gennem extended techniques og med et strejf af folkemusik.

Oplev samme aften årets vinder af Ars Electronica prisen Golden Nica, den belgiske lyd- og støjkunstner Cedrik Fermont i et helt nyt møde med den vietnamesiske elektroniske musiker Luong Hue Trinh. Deres performance er en helt ny udgave af Fermonts projekt Not Your World Music. Noise in South East Asia. Oplev det hele i Jazzhouse fredag den 10. november. Læs mere

John Zorn/Garth Knox og Mike Sheridan til afslutningsfesten

Mød den irske bratschist Garth Knox til afslutningsfesten lørdag den 11. november i Jazzhouse, når han sammen med franske Saltorello Trio præsenterer deres fortolkning af den amerikanske legende John Zorns musikalske univers for første gang i København. I foråret udgav de det anmelderroste album Leonard: Book of Angels Volume 30 på Zorns amerikanske pladeselskab Tzadik og blev rost til skyerne for deres forfriskende og fabelagtige spil.

Samme aften går Mike Sheridan på scenen i Jazzhouse med premieren på et helt nyt soloshow. Mike Sheridan har de senere år koncentreret sig om at udvikle nye samarbejdsprojekter på tværs af genrer, komponeret teatermusik og skabt store musikproduktioner. Imens har han arbejdet i studiet på sit solo-projekt, og i aften præsenterer han helt nyt materiale, som spænder fra ambient musik til massive elektroniske klangcollager, mangefacetterede beats og raffineret støj. Læs mere

G((o))ng Tomorrow er en årlig festival i København

G((o))ng Tomorrow er en årligt tilbagevendende festival i København for ny, eksperimenterende musik og lydkunst på tværs af genrer og i mødet med andre kunstarter. 

Thorbjørn Tønder Hansen, kunstnerisk leder udtaler: "Vi er stolte over at kunne præsentere et program, der giver Københavnerne mulighed for at opleve den nyeste eksperimenterende musik og lydkunst fra Europa, Mellemøsten, Nordafrika og Asien. Musik, som sjældent finder vej til de danske koncertsale." 

 I år finder festivalen sted fra 3. - 11. november, hvor fremsynede kunstnere fra Danmark og udlandet præsenterer den sidste nye eksperimenterende musik og lydkunst i mødet med andre kunstformer på forskellige venues i hele København. G((o))ng Tomorrow arrangeres af SNYK - genreorganisationen for ny, eksperimenterende musik og lydkunst. 

------------

Foto øverst af Hideto Maezawa.