G((o))ng Tomorrow indleder samarbejde med CPH PIX med fire dages audiovisuelt program

Som noget helt nyt samarbejder festivalen G((o))ng Tomorrow i år med filmfestivalen CPH PIX om hele åbningsweekenden den 4. - 6. november. De to festivaler slår pjalterne sammen om et alsidigt program hvor film og musik mødes, udveksles og interagerer i nye formater. På programmet står bl.a. Arditti String Quartet, Jennifer Walshe, Ragnhild May, Stefan Maier, Karl Lemieux, marstal:lidell, Múm og mange flere.

Af Mie Petri Lind

CPH PIX er rykket til efteråret og det åbner op for helt nye samarbejder mellem den højprofilerede filmfestival og Københavns festival for eksperimenterende musik og lyd, G((o))ng Tomorrow. Resultatet er et tæt samarbejde om G((o))ng Tomorrows åbningsweekend såvel som et G((o))ng on Tour-arrangement under PIX-festivalen.

Åbningsbrag med filmisk hybridverden, strygere i verdensklasse og orgel-overdådighed

Den engelske strygekvartet Arditti String Quartet skyder årets G((o))ng Tomorrow i gang i KoncertKirken med tre vidt forskellige og højst spektakulære værker den 4. november. Kvartetten har med over fyrre års erfaring stadfæstet sig som en af verdens bedste strygekvartetter såvel som pionérer og bannerførere for den nyeste musik – og det lader sig afspejle i aftenens program, som for alvor rusker op i de vante forestillinger om, hvad musik og film er.


Arditti String Quartet spiller åbningskoncert på G((o))ng Tomorrow. Foto: Astrid Karger

Aftenen indledes med københavnspremieren på den unge, danske komponist Nicolai Worsaaes Squawk for strygekvartet, video og elektronik – et værk som bl.a. udmærker sig ved at musikerne sidder inde i en stor kasse på scenen – en kasse som samtidig fungerer som filmlærred!
Også ikonet John Cage er programsat ved koncerten, hvor Arditti vil opføre værket Four, som Cage skrev specifikt til kvartetten i 1989. Værket er en del af Cages sene ’number-pieces’ – en række ’tilfældighedsværker’ – navngivet efter antallet af medvirkende musikere.

Koncerten slutter med opførelsen af den irske filmskaber, komponist og performer Jennifer Walshes værk Everything is Important, hvor Walshe selv står på scenen sammen med Arditti String Quartet.
Walshe har udviklet en helt unik, kunstnerisk hybridverden, hvor film, musik og performance går op i en højere enhed og skaber en fjerde dimension. I det 40 minutter lange værk tager hun pulsen på 2016: Klimaforandringer, finansiel ulighed og mørkets eufori kommer under kærlig og munter behandling, når Walshe og Arditti i fælles improvisation, filmoptagelser fra nukleare bunkere og en stemme, der både lyder som en solstorm og en køkkenvask, tager publikum med på rejse mod fremtiden.

Anden del af aftenen byder på et spritnyt performanceværk skabt til KoncertKirkens rum med udgangspunkt i orgelet som instrument – både kirkens orgel og hjemmebyggede mikrotonale orgler i kombination med modulare synthesizere. I værket udforsker komponisterne Ragnhild May og Stefan Maier psykoakustiske fænomener som binaural beating, differenstoner og second order beats, som er toner, der perciperes som resultat af neurale processer i hjernen ved højfrekvente, rene toner.

Fiktive identiteter og livemix af lyd og billede

Også på G((o))ng Tomorrows anden aften, den 5. november, er Jennifer Walshe at finde i programmet. Her præsenteres hendes helt nye spillefilm An Gléacht, som er blevet til som en færdiggørelse af den ukendte, irske kunstner Caoimhín Breatnachs skitser til et værk, der handler om evnen til at skifte bevidsthed gennem filmoptagelser af astronomiske objekter, naturlige fænomener og irsk folklore. Eller er det Jennifer Walshes nyeste arbejde med fiktive identiteter? Til filmen improviseres et live-soundtrack, hvor bl.a. Walshe selv står på scenen.


Filmkunstner Karl Lemieux kan opleves live i KoncertKirken sammen med lydkunstner BJ Nilsen

Aftenen fortsætter med Montreal-baserede Karl Lemieux, som er Godspeed You! Black Emperors uofficielle 9. bandmedlem og gennem alle årene har stået for bandets ikoniske, visuelle side. Oplev en filmkunstner af format, der er stærkt inspireret af analog musik og arbejder med 16mm filmspoler, som mixes live for øjnene af publikum. Denne aften i KoncertKirken opfører han sammen med den svenske, organiske lydkunstner BJ Nilsen (Touch Music) to spritnye værker, som de har skudt on location i Kina og Rusland.

Surreel animationsfilm og Langgaard-genfortolkning

Søndag den 6. november præsenterer G((o))ng Tomorrow og CPH PIX en dobbelt film- og koncertaften i Planetariet. Her kan publikum opleve dreampop-duoen marstal:lidell med Anna Lidell og Henrik Marstal, når de genfortolker det klassiske Rued Langgaard-værk Sfærernes Musik, der er stærkt beslægtet med komponisten György Ligetis musik, som Stanley Kubrick brugte i Rumrejsen 2001. Lidell og Marstal akkompagneres denne aften af dramatiske og retrofuturistiske klip fra dansk stumfilms histories allertidligste sci-fi film.


Den mesterlige animationsfilm Fantastic Planet sættes i ny lydlig kontekst i Planetariet

Aftenen byder også på animationsfilmen Fantastic Planet (La planète sauvage), som er surreel, psykedelisk og sprællevende - også 43 år efter dens udgivelse! Trioen B/B/S, bestående af Erik Knive Skodvin, Aidan Baker og Andrea Belfi, kaster deres kærlighed over filmen, når de optræder live i Planetariets kuppelsal.
René Laloux' mesterværk er sat i en fremtid, hvor menneskeheden er endt på en fjern og fremmed planet, der styres af rumvæsener, som er yderst overlegne i både teknologisk og spirituel forstand. Den vilde og fantasifulde film, der vandt juryens pris på Cannes filmfestivalen i 1973, blev i sin samtid set som en allegori over Sovjets invasion i Øst- og Centraleuropa, men den tidløse film kan sagtens ses af både børn og voksne.

Opvarmning med stumfilmskoncert i Dagmar

Før selve G((o))ng Tomorrow skydes i gang er der ugen inden mulighed for at varme op med en stumfilmskoncert af de helt særlige den 28. oktober i Dagmar Teatret. G((o))ng on Tour går sammen med PIX om at præsentere i det islandske orkester Múm, når de sætter lyd til stumfilmen Menschen am Sonntag fra 1930.
Filmens bittersøde historie om fire unge berliner-venner, der tager en søndagsudflugt til badesøen Nikolassee, giver os et sjældent indblik i det sorgløse ungdomsliv i en by, der snart skulle indhylles i mørke. Billederne af de unge mennesker, der bader, soler sig, lytter til plader på rejsegrammofonen, sommerflirter og kastes ud i et forførende drama ledsages af det eklektiske orkesters nykomponerede livemusik.

Múm blev dannet i 1997 og er bedst kendt for deres nysgerrige, eksperimenterende tilgang til elektronisk musik. Deres legesyge koncerter og unikke blend af indie, electronica og folk har ledt til samarbejder, der spænder så vidt som Kylie Minogue og Kronos Quartet. Der er således lagt op til en af året mest originale filmkoncerter, når gruppen - i form af Örvar Smárason, Gunnar Týnes og Samuli Kosminen - fortolker Menschen am Sonntag med en saltvandsindsprøjtning fra deres drømmende lydunivers.

Billetterne til de fire film-og koncertaftener, som G((o))ng Tomorrow og CPH PIX arrangerer sammen, er allerede sat til salg:
28. oktober 2016 kl. 22.00: Stumfilmskoncert med Múm. Køb billet
4. november 2016 kl. 19.30: Arditti String Quartet + Ragnhild May/Stefan Maier. Køb billet
5. november 2016 kl. 20.00: Jennifer Walshe: An Gléacht + Karl Lemieux & BJ Nilsen. Køb billet
6. november 2016 kl. 18.00 og 20.30: Fantastic Planet + B/B/S & marstal:lidell. Køb billet

G((o))ng Tomorrow
4. - 12. november 2016
København
Læs mere