Genremødernes festival skifter navn!

Københavns uforudsigelige garant for de nyeste musikalske møder skifter i dag navn fra Wundergrund til G((o))ng Tomorrow. Den nye festival fejrer sin første udgave med et program, der bedyrer Beirutsk energi, New Yorker ikoner og japanske udskejelser i møder med den sprællevende københavnske musikscene. Oplev morgendagens musik, når G((o))ng Tomorrow fra den 23.-31. oktober sender spritnye vibrationer ud til det københavnske publikum. 

Af Agnete Seerup

I dag skifter festivalen Wundergrund navn til G((o))ng Tomorrow og lancerer et festligt program, som fejrer den nyeste eksperimenterende musik på tværs af genrer og kunstarter.

”Vi fik lyst til at markere den 10. udgave af Wundergrund ved at se frem mod morgendagen og fejre den nyeste eksperimenterende musik med et nyt festival-navn. Med G((o))ng Tomorrow tager vi hul på et nyt kapitel, og vi glæder os til at præsentere det københavnske publikum for de nyeste musikalske eksperimenter på tværs af genrer og i mødet med andre kunstarter,” siger Thorbjørn Tønder Hansen, kunstnerisk leder og leder af SNYK – genreorganisationen for ny musik, som står bag festivalen.

Åbningsfest: Nico, Robert Wyatt & Beirut møder København

Legendarisk rock møder klassiske instrumenter og en ekspressiv sangerinde, når KoncertKirken på Nørrebro fredag 23. oktober danner ramme om G((o))ng Tomorrows smeltedigel af en åbningsfest. Det københavnske flagskibs-ensemble Athelas åbner ballet med Jomi Massage og de fire danske komponister Henriette Groth, Peter Bruun, Regin Petersen og Morten Olsen, der har skrevet spritnye værker til festivalen baseret på de to europæiske stjerner Nico og Robert Wyatts sange. Samme aften kan du få et sjældent indblik i en af verdens mest spændende scener for eksperimenterende musik, når den højenergiske ”A” Trio fra Beirut indtager KoncertKirken med sin første koncert i Danmark nogensinde. Læs mere

Zlatko Burić i ekstrem-musik-teater

Den dansk-kroatiske performancegruppe Mao Tze går på scenen søndag 25. oktober med premieren på et helt nyt projekt og deres selvbyggede mastodont-instrument. Bag Mao Tze står markante skikkelser som skuespilleren og performancekunstneren Zlatko Burić, pianisten Søren Kjærgaard, Henning Frimann, Dragana Milutinović stærkt samspil med kunstnerne Tanja Vrvilo og Damir Bartol fra kroatiske D.B. Indoš - House of extreme music theatre. Læs mere

Vilde Gnister og Dygong fylder 10

Mandag 26. oktober åbner lydinstallationen Vilde Gnister af Hans Sydow & Ulle Bengtsson i Hofteatret. Læs mere
Og dagen efter fejrer komponistkollektivet Dygong 10 år med en jubilæumskoncert, der giver kirkerummet i Vor Frue Kirke helt nyt liv tirsdag den 27. oktober.
DYGONG er et dansk komponistkollektiv, grundlagt i 2004 af de fire komponister Regin Petersen, Nicolai Worsaae, Simon Løffler og Christian Winther Christensen. Dette specielle samarbejde har ført til udviklingen af en unik koncertform med forskellige visuelle og elektroniske medier og performativt orienteret musik og kunstværker. Læs mere

Få en sjælden indsigt i den libanesiske scene

Den libanesiske trompetist, billedkunstner og tegneserieskaber Mazen Kerbaj er en af de mest nyskabende kunstnere på den globale improvisationsscene, og G((o))ng Tomorrow bringer hans højenergiske musik til København for første gang. Kerbaj kan både opleves til åbningskoncerten 23. oktober med sin “A” Trio, og når han og guitaristen Sharif Sehnaoui indtager Literaturhaus lørdag 24. oktober med deres Wormhole Projecti, hvor Kerbaj improviserer malerier frem på en overhead projektor til tonerne af Sehhanouis grænsesprængende musik. Samme aften er der premiere på et helt projekt hvor Jakob Thorkild Overgaard og Nicolai Abrahamsen møder de fire elektroniske strygere i Messerkvartetten. Læs mere

Mayhem-folket indtager kongens fine lokaler med transparent krybdyr

CAAST tæller Cæcilie Trier, Asger Hartvig, Simon Latz, Andreas Führer og Tobias Kirstein, der er hyppige gæster på DIY spillestedet Mayhem i Københavns Nordvest-kvarter. Med premieren på et helt nyt projekt bestilt til G((o))ng Tomorrow indtager CAAST Hofteatret onsdag den 28. oktober med drømmesyner, mediesensibilitet og akavet drama: Et transparent krybdyr, der stille og roligt tjekker landskabet ud på en gloende sten. Læs mere

New Yorkeren Todd Reynolds til Danmark med lyden af Bang on a Can!

G((o))ng Tomorrow præsenterer i år både toner og markante skikkelser fra de libanesiske, japanske og amerikanske scener for den nyeste musik. New Yorker violinisten Todd Reynolds er fløjet over Atlanten med sin elektroniske violin i tasken for at præsentere et solo program med værker af Bang on a Can komponisterne David Lang og Michael Gordon i Hofteatret. Du kan også opleve Reynolds fredag den 30. oktober i KoncertKirken, når han sammen med akkordeonisten Frode Andersen, komponisten og den elektroniske performer Ejnar Kanding samt den berlinske videokunstner Lillevan uropfører et helt nyt audiovisuelt koncertprojekt. Samme aften er der releasekoncert på en ny CD når ensemble Scenatet for første gang går sammen med Jeppe Just Instituttets skramlede selvbygger instrumentbatteri og præsenterer uropførelsen af et helt nyt projekt af Jeppe Just. Læs mere

Japanske Hikashu for første gang til Danmark

G((o))ng Tomorrow runder af med fest i KoncertKirken på Nørrebro, hvor japanske Hikashu spiller sin første koncert i Danmark nogensinde. Hikashus fem krøllede hjerner planter instrumenterne på dansk jord for første gang og leverer fængende japansk spontanitet, improvisation, rock, udskejelser og jazz, der må og skal opleves live! Samme aften er der premiere på Game Pieces med musik som spil og leg, når en helt ny kvartet med Stefan Baur og Ying Hsueh-Chen præsenterer ikoner i genren med værker af John Zorn, Karlheinz Stockhausen og uropførelser af danske komponister som Toke Brorson Odin, Regin Petersen og Henrik Rasmussen. Læs mere

Patti Waters for første gang til Danmark

Efter festivalen overtagear artFREQ. og G((o))ng on Tour Jazzhouse og præsenterer Patti Waters, der giver sin første europæiske koncert nogensinde – på Jazzhouse i København! Dialogen om at få Patty Waters til København, har stået på i årevis før denne aftens koncert blev en realitet, og Jazzhouse bliver eneste stop i Europa.  Patty Waters introducerede skriget i jazzen blev et undergrunds-symbol på det pæne USA, der eksploderede i et mareridt af raceoptøjer i 60’erne. ’Enhver som har hørt Patty Waters, har skælvet ved indtrykket siden’ skrev en anmelder, mens Rolling Stones Magazine har kaldt Waters ’one of the best fucking singers alive’. Læs mere

G((o))ng Tomorrow – exploring music and sound 2015
Copenhagen 23.10 – 31.10 2015
Se hele festivalprogrammet på www.gongtomorrow.dk