Fyr op under fyraftenen

Efterårets mørketid skriger ofte efter mere sprælskhed, mere indhold og mere musik. Men fortvivl ej, for endnu engang fyrer FIGURA Ensemble op for en række fyraftenskoncerter, der lover alt det ovenstående og mest af sidstnævnte – en masse ny musik.

Af Anne Dalby

Den Sorte Diamant og Wundergrund On Tour præsenterer i efteråret tre fyraftenskoncerter, der alle kredser om emnerne krig og fred – naturligvis i anledning af 100-året for 1. verdenskrig. Kom kl. 17 efter arbejde, og hold så ellers godt fast i Dronningesalens stolesæder - her kommer du til at opleve ’Revolution!’ d. 23. september, ’Slagmarken!’ d. 28. oktober og ’Freden!’ d. 19. november.

Revolutionen! - Ein Vorabend
Revolutionen! er temaet for den første af fyraftenskoncerterne i Diamantens Dronningesal, som har fået den tyske undertitel Ein Vorabend. Her stiller FIGURA Ensemble op i en  international udgave, nemlig med den tyske skuespiller Josef Bierbichler og den tyske komponist Timo Kreuser, der er huskomponist hos Figura i perioden 2014-17.

Ein Vorabend kommer omkring Richard Wagners og agitatoren Mikhail Bakunins deltagelse i maj-opstanden i Dresden 1849, opfindelsen af brætspillet Matador i 1903 og dets internationale lancering i 1935, krakket i Wall Street i 1929, maj-opstanden i Paris i 1968 og finanskrisen i 2008. Den røde tråd, der binder det hele sammen er selvfølgelig ’revolutionen!’ 

Komponisten Timo Kreuser  fokuserer i sit nuværende samarbejde med FIGURA på samspillet mellem komposition, improvisation og fortolkning. Timo Kreusers arbejde med musik i scenisk sammenhæng tapper således ikke kun ind i FIGURAs ånd, hvor der ofte arbejdes scenisk, men giver også et interessant bidrag til det danske performancemiljø generelt.

Koncertaftenen 'Revolution' indeholder en opsigtsvækkende ’opstand’ fra FIGURAs egen hånd, dog i klar musikalsk forstand. FIGURA har nemlig sammen med Timo Kreuser, skabt en koncertant af Richard Wagners ’Ringen’. Mere specifikt er det ’Rhinguldet’, som bliver godt og grundigt smeltet om. Det vidner et blik på besætningen om, som tæller intet mindre end fire pladespillere, en performer, en skuespiller, en bas-baryton, en violin, en paetzold kontrabas fløjte, en kontrabas, en præpareret el-bas, et præpareret flygel, et ukendt antal højttalere, video, elektronik – alt sammen iscenesat omkring et matadorspil! Men hvordan kommer FIGURA og Kreuser i denne sammensmeltning omkring så store emner som revolution, opstand og nationalstatens fødsel? Og hvorfor bliver det hele udført omkring et matador-spil? FIGURAs ensemble-leder Jesper Egelund forklarer:

"Fælles for vores fortolkning af 'revolution', 'opstand' og 'nationalstatens fødsel' er, at vi har hentet inspiration og materiale i musik og tekst forud for 1. verdenskrig og sat det sammen med musik fra vores tid. Alle tre fyraftenskoncerter er mere eller mindre iscenesatte koncerter, som man særligt vil kunne opleve under den første koncert, ['Ein Vorabend', red.], der undervejs har undergået en forvandling fra koncert med relevante Mahler-sange til en decideret komponeret time med ny komposition af Timo Kreuser"

Timo Kreuser supplerer:

"Jeg har været særligt interesseret i at arbejde med selve revolutionens fødsel. Hvad ligger egentlig til grund for et oprør? I dette arbejde har jeg været betaget af Wagner, på grund af hans involvering i propaganda. Han var jo på mange måder en ret hardcore anarkist. Det, jeg forsøger at gøre rent kompositorisk, er at bruge kontemporære midler til at grave mig ind i Wagners forståelse af det revolutionære, fremfor blot at ’fortolke’. Jeg har simpelthen spurgt, hvordan man kan bruge nutidige instrumenter, herunder også elektronik, til at komme tæt på ’revolutionen’ på en helt ny måde. På den måde håber jeg at kunne føre vores opfattelse af ’revolution’ i en helt ny retning". 

Om Matadorspillets rolle denne aften forklarer Egelund endvidere:

"Matador er er interessant spil, fordi det afspejler kapitalismens mest ubehagelige sider, vinding for egens skyld, og hvad det medfører af ulykkelige tabere. Spillet er jo først vundet, når alle andre end den sidste matador har fallitkørt resten af brætspillerne! En direkte vej til opstand!"

Tættere på - mød musikerne!
Efter fyraftenskoncerterne i efteråret åbnes for en uformel talk og dialog mellem de medvirkende musikere, ledt an af Thorbjørn Tønder Hansen fra SNYK. Talk'en vil have fokus på aftenens koncert og tema, og der er mulighed for at stille spørgsmål af enhver art.

Program
Timo Kreuser: EIN VORABEND

Medvirkende
Josef Bierbichler, sang
Jakob Bloch Jespersen, baryton
Timo Kreuser, sang og klaver
Egill Palsson, oplæsning/performance
Auymi Paul, sang og violin
Susanne Fröhlich, sang og paetzold fløjter
Jesper Egelund, sang og kontrabas
Daniel Plewe, programmering og klangregi
Guillaume Cailleau, video

HVOR: Diamanten i København, Dronningesalen
HVORNÅR: Tirsdag 23. september 2014 kl. 17:00
PRIS: Standard 75 kr., Diamantklub 60 kr., Studerende 25 kr. 
Køb billet HER
Læs mere HER og på Wundergrunds hjemmeside HER 

Slagmarken!

Slagmarken! er undertitlen på den anden af fyraftenskoncerterne, som løber af stablen d. 28. oktober. I den alvorstunge afdeling af programmet er der uddrag af Per Nørgårds opera Nuits des HommesNuits des Hommes fører publikum ind i den franske digter Apollinaires feberdrøm om krig – krig som renselse, krig som erotik, krig som destruktion. Operaen blev opført i 1996 med slagtøjsspilleren Gert Sørensen som klangregissør, og det er også denne gang ham, der med Per Nørgårds tilladelse, har arrangeret uddraget særligt til denne fyraftenskoncert – lidt af en sensation! 
Der er sangerinden Helene Gjerris, der denne aften synger med FIGURA-ensemblet i Nørgårds og Apollinaires udstillelse af krigens rædsler.
 

På programmet er også sange af amerikanske Charles Ives, inden koncerten rundes af med trioen Jeppe Just Instituttet, der i et nyt værk vil skildre skyttegravens lydunivers. Den forunderlige trio huserer på alskens hjemmebyggede instrumenter samt mundharper, sav og orgel i kærlighed til, hvad man kan kalde ”musikalsk skrammel-æstetik”. 

Denne anden fyraftenskoncert i rækken rummer således både skrammel-æstetik i skyttegraven og Per Nørgårds musikalske fortolkning af feberdrømme om krig. Set i lyset af de andre koncertafteners indhold, tegner der sig et billede af en række fyraftenskoncerter, som bevidst vipper mellem en mere tung musikalsk tilgang (de store historiske værker) og en lettere musikalsk tilgang (legende skrammelæstetik, matadorspil og kabaretter) til emnerne ’krig’ og ’fred’. Men hvad betyder det egentlig at arbejde musikalsk med sådanne modsætninger? Jesper Egelund svarer:

"Den modsætningsfyldte tilgang afspejler tiden omkring og under 1. verdenskrig, som var en tid, hvor mange kunstnere fortsatte deres liv i storbyerne og skrev værker uanfægtet af den alvor, der foregik ved fronterne. Det var overraskende svært at finde værker, der decideret var relateret til krigen. Men Ravels 'Le tombeau du Couperin' er et af dem. Hvis man også kommer til den sidste fyraftenskoncert d.18. november, vil man kunne opleve dette stykke for 4 musikere, som en kvartet fra fronten lige efter krigen. Folkemusikinstrumentet 'Hurdy Gurdy' vil indgå i besætningen, håndteret af den østrigske virtous Matthias Loibner, så Ravels musik vil få en folketone, som vi mener vil klæde den godt, som en slags ”kvartet til tidens ende” fra 1. verdenskrig."

Program:
Per Nørgård: uddrag fra ”Nuits des Hommes”
Charles Ives: ”In flandern fields” og ”Tom Sails away
Jeppe Just Christenen: nyt værk

Medvirkende 
FIGURA Ensemble:
Helene Gjerris, mezzopsopran
Anna Klett, klarinet
Jesper Egelund, kontrabas
Frans Hansen, slagtøj
Auymi Paul, sang og violin, 

Daniel Plewe, programmering og klangregi 
Gert Sørensen, elektronik og klangregi
Jeppe Just instituttet:
Jeppe Just Christensen, David Hildebrandt og Matias Seibæk på selvbyggede instrumenter

HVOR: Diamanten, Dronningesalen
HVORNÅR: Tirsdag 28. oktober 2014 kl. 17:00
PRIS: Standard 75 kr., Diamantklub 60 kr., Studerende 25 kr.
Køb billet HER
Læs mere HER

Freden!
Freden!
 er undertitlen på den tredje og sidste fyraftenskoncerter, hvor du blandt andet kan få svar på, hvad instrumentet ’Hurdy Gurdy’ egentlig er. (Spoiler alert: Det er et guitar-lignende strengeinstrument med tangenter på gribebrættet og håndsving!)

Koncertaftenen falder i to dele: Først tager FIGURA-ensemblet fat på Maurice Ravels Le Tombeau de Couperin. Ravel komponerede musikken i perioden 1914-1917, dels som hyldest til fransk barok, dels til minde om faldne venner i 1. verdenskrig – hver af de seks satser er tilegnet en konkret person.

Efter Ravel kaster FIGURA og sangerinden Helene Gjerris sig over kabaret-sange, nemlig sange fra komponisten Friedrich Hollaenders kabaretsted Schall und Rauch, som han var indehaver af i årene lige efter 1. verdenskrig. Repertoiret maler et billede af stemningen i et slagent Tyskland efter krigen.

Al musik til denne koncert er arrangeret specielt til FIGURA i samarbejde med Matthias Loibner, der også tidligere har spillet med ensemblet. Loibner spiller på instrumentet ’hurdy gurdy’ og præsenterer et lydunivers, som umiddelbart hører middelaldermusikken og folkemusikken til – og som derfor vil give en helt særegen vinkel på koncertprogrammet.

Ursula Andkjær Olsen, Peter Bruun, Anna Klett, Jesper Egelund, Helene Gjerris, Frans Hansen. Foto: Ditte Valente

Program:
Maurice Ravel: Le tombeau de Couperin. arr.af Matthias Loibner og FIGURA
Kaberettsange fra perioden omkring 1. verdenskrig:
Rote Melodie
Die kleine internationale
Berliner Tempo
Das Tauentzienmädel
Mélodie Perverse 
Dame in Weiss
Die Kleptomanin
Wenn ich mir was wünschen dürfte

Medvirkende 
Matthias Loibner, hurdy gurdy
Helene Gjerris, mezzopsopran
Anna Klett, klarinet
Jesper Egelund, kontrabas
Frans Hansen, slagtøj

HVOR: Diamanten, Dronningesalen
HVORNÅR: Tirsdag 18. november 2014 kl. 17:00
PRIS: Standard 75 kr., Diamantklub 60 kr., Studerende 25 kr.
Køb billet HER
Læs mere HER 

Efterårets fyraftenskoncerter er arrangeret med inspiration i Det Kongelige Biblioteks nyåbnede udstilling ”Ned med våbnene…” som du kan læse mere om HER