Fantasi og virkelighed sættes under lup på SPOR 2016

I næste uge fylder SPOR-festivalen atter Aarhus med ny musik, kunst, film og fængslende lyd. Årets festivaltema er akronymet WYSI(N)WYG!, og under den kryptiske overskrift findes et komplekst og unikt festivalprogram med masser af koncerter, udstillinger, film, workshops og meget mere.

Af Mie Petri Lind

For 11. gang åbner SPOR i næste uge og dermed omdannes Aarhus til noget nær et mekka for det ny musik- og lydkunstinteresserede publikum. Selve festivalen løber fra den 12. – 15. maj 2016, men allerede fra søndag den 8. maj tyvstartes med et varieret filmprogram.

Foruden en række koncerter med danske og internationale ensembler, der på forskellig vis udfolder årets tema WHAT YOU SEE IS (NOT) WHAT YOU GET!, byder årets festival på et rigt udstillingsprogram samt flere arrangementer, hvor det interessante spændingsfelt mellem musik og performance udforskes. Dyk ned i det fulde program her.

Åbningskoncert med uropførelser og danmarkspremierer

SPORs åbningskoncert anno 2016 byder på det danske ensemble SCENATET. SCENATET går altid gerne forrest for at præsentere publikum for unge, nytænkende, komponisters eksperimenter, og således går ensemblet på scenen på SPOR med to bemærkelsesværdige uropførelser, bestilt af SPOR, og tre danmarkspremierer på programmet.

Den amerikanske komponist Jessie Marino, som har en opsigtvækkende, kreativ og legende tilgang til iscenesættelsen af musik, har komponeret The Whale Is A Capital Fish med SCENATETs performative talenter for øje og inspireret af 1950’ernes multitaskende radioværter. Gennem fem akter udfoldes skabelsen og forvirringen af sprog, gestik og symboler gennem objekter, ord, lydeffekter, lys, film og toner.

Koncertens anden uropførelse er værket Squawk af danske Nicolai Worsaae. I værket, som er skrevet for strygekvartet, video og elektronik, udforsker han relationen mellem liveopførelse og digital afspilning. Musikerne er placeret i en boks på scenen, og fragmenterede optagelser inde fra boksen projiceres på dens yderside i en leg med tilstedeværelse og fravær, som også spejles i selve musikken.

Koncertens tre danmarkspremierer er det audiovisuelle hovedværk Hello, af den tyske komponist Alexander Schubert, dansk-britiske Kaj Duncan Davids Computer Music, som præsenteres i en nyrevideret version, der nærmer sig et helt nyt værk, og østrigske Eva Reiters værk Alle Verbindungen gelten nur jetzt (alle relationer gælder kun nu), hvor der fokuseres på instrumenternes relationer i en kompleks struktur af sammenstød og afbrydelser. 

Foruden åbningskoncerten vil SCENATET også være at finde på SPOR lørdag den 14. maj kl. 21.00, hvor festivalen danner rammen om en cd-udgivelsen af Niels Rønsholdts Me Quitte. Værket, som blev bestilt og uropført af SCENATET i 2013, er indspillet sammen med Niels Rønsholdt og Anna Katrin Øssursdóttir Egilstrøð.

Lydinstallationer spredt over byen

Flere steder i Aarhus kan man opleve SPORs visionære udstillingsprogram.
Det italienske lydkunst-koryfæ Agostino di Scipio præsenterer værket UNTITLED 2016 (Ecosystemic Sound Construction) i Kunsthal Aarhus. Værket kan opleves både som installation og i en helt speciel live-performance udført af kunstneren selv.
Det primære auditive fokus i serien af Di Scipios Untitled-lydinstallationer er baggrundsstøj og omgivelsernes lyde. UNTITLED 2016 fungerer som et selvregulerende forsinkelsessystem, som både forstærker atmosfærens støj indtil feedback-toner opstår, og som på samme tid udtømmer atmosfærens lyd ved at pulverisere den til bittesmå soniske kvanter. Med dette lægger værket op til at lytte til atmosfærens støj "i to modsatte retninger" (med modsatte ører): et lytter til kontinuitet og resonans, og er til diskontinuitet, porøsitet og sonisk støv.

I Galleri 77m3 præsenteres Christian Skjødts nye lydinstallation EAVESDROPS, som er baseret på håndbyggede lasermikrofoner hvis teknologiske rødder går tilbage til perioden efter Anden Verdenskrig og den russiske videnskabsmand Leon Theremins (1896-1933). I dette værk peger lasermikrofonerne på vinduet for at opfange vibrationerne udefra, fra det uvidende eksterne rum, såvel som de også opfanger de interne lyde i udstillingsrummene. Lydene afspilles, hvorved et “feed back-loop” igangsættes - for nu lytter mikrofonerne også til sig selv. Dy får på denne måde muligheden for at interagere direkte ved at forstyrre laserne, når du bevæger dig gennem rummet. 

Under hele festivalen kan du også hver dag opleve Alessandro Perinis MISHEARDPEDIA på Rum46. Det webbaserede lydkunstværk er en maskinlæst og maskin-retranskriberet version af Wikipedia.
Tilfældige Wikipedia-tekster fodres til et system, som med en syntetisk stemme læser dem op; samtidig transkriberes teksten igen, hvilket ender med ganske tvivlsomme resultater. De nytranskriberede tekster ender på www.misheardpedia.com og skaber en encyklopædi af viden.

Udstillingsprogrammet byder også på to angstprovokerende og poetiske værker af den prisbelønnede kunstner Lawrence Malfstaf fra Belgien. I installationen Mirror kan du se din fysiske krop forsvinde og i den opsigtsvækkende performance Shrink vakuumpakkes levende kroppe og spændes op i transparente lærreder. 

Performative elementer

SPOR-programmet i 2016 kredser på forskellige måder om det performative.
Flere produktioner er lige meget teater og musik og afspejler således, hvordan de to kunstformer har en række fælles referencer, og hvordan de gennem nyskabende møder rækker ud over de mere traditionelle former. Derfor har festivalen indgået samarbejde med Den Danske Scenekunstskoles Efter- og Videreuddannelser om at præsentere et internationalt symposium og en workshop med kunstnere fra festivalens program.

Symposiet finder sted i Kunsthal Aarhus lørdag den 14. maj kl. 12.00-15.00, hvor komponisterne Michael Beil og Stefan Prins, teaterinstruktør Thierry Bruehl, kunstnereren Tom Kok og performeren Zachary Oberzan præsenteres i en åben samtale om scenekunst og komposition. Den anerkendte scenograf og kunstneriske leder af Opera Nord Louise Beck vil fungere som moderator.

Dagen efter er der workshop fra 12.00 – 16.00 med den anerkendte teater- og musikteaterinstruktør Thierry Bruehl og hans mangeårige samarbejdspartner, komponisten Michael Beil på Den Danske Scenekunstskole Aarhus. Workshoppen undersøger under overskriften ’Composed Dramaturgy’ hvad nutidigt musikteater er, og byder på forskellige øvelser og analyser. Workshoppen kræver tilmelding.

Det performative element er bl.a. at finde i Jeppe Ernsts værker, som præsenteres ved en portrætkoncert, som gentages flere gange lørdag eftermiddag og søndag morgen på Teater Refleksion.
Ernsts værker består af tre slags musik, der er kategoriseret som Social Musik - musik udført af en række kunstnere, men for kun ét publikum ad gangen, Privat Musik - musik skrevet til en læser, som ved at følge givne instruktioner udfører musikken samt Musik for forestillingsevnen - musik til læserens fantasi, hvor læserem, ved at følge et partitur, skal forestille sig de musikalske handlinger.

Musikskoleelever komponerer til SPOR

Blandt de helt særlige koncerter på SPOR er søndagens familiekoncert med værker fra SPOR New Music School (SNMS), som opføres af musikskolelever fra region Midtjylland og Århus Sinfonietta.

SNMS blev søsat sidste år med den målsætning at gøre komposition til en del af undervisningen på landets musikskoler og skabe nye, frugtbare forbindelser mellem undervisningsinstitutioner og det professionelle musikmiljø. Kompositionsskolen startede med stor succes og allerede i år udvikles og videreudvikles den, med SPOR-festivalens ambition om skabe bevægelser, der kan skabe fremgang i musiklivet - både i kønspolitisk og kvalitetsmæssigt perspektiv - for øje.

SPOR New Music School afspejler en holdning som er dybt forankret i SPOR festivalens mangeårige arbejde: nemlig et stærkt fokus på og interesse for vækstlaget og fremtidens komponister. På festivalen præsenteres hvert år spritnye værker af helt unge komponister, og med SNMS understreges SPORs vision om at det betaler sig at bruge ressourcer på fremtidens stjerner!

Samtidig er kønsfordelingen på SNMS 50/50, hvilket i dén grad er fornyende, hvis man ser på komponistfaget traditionelt set. Med et mandsdomineret musikliv og en statistik hvor meget få kvinder har markeret sig som komponister historisk set, er SNMS opmærksomme på nødvendigheden af at også piger introduceres for komponistfaget og muligheden for selv at skabe kunstmusik.

SPOR New Music School består af tredages workshops for musikskoleelever med masterclasses, koncerter og møder med relevante danske og internationale kunstnere fra årets festival program.Som mentorer for de unge musikstuderende er en række kompositionsstuderende fra det Jyske Musikkonservatorium. I år er mentorerne Anna Katrin Øssursdóttir Egilstrøð, Klavs Kehlet Hansen, Lasse D. Hansen og Sebastian Edin.
Det hele kulminerer i koncerten søndag kl. 13.00, hvor eleverne uropfører deres nye værker som en del af det officielle festivalprogram.

Nye tilføjelser til programmet

Siden SPOR offentliggjorde årets program tilbage i marts er der blevet tilføjet flere interessante navne til programmet.

Et af de nye navne er Puce Mary, som er den danske eksperimenterende musiker og komponist Frederikke Hoffmeiers soloprojekt. Som Puce Mary kaldes Hoffmeier for en af tidens bedste danske noise-artister, og hun har ligeledes nydt meget opmærksomhed i udlandet. I sine livekoncerter opbygger hun intime atmosfærer, hvor publikum mødes af musikken og hendes intense performance som noget fysisk, højt og måske endda positivt påtrængende. Puce Mary fokuserer på at komponere uden at gå på kompromis med eksterne faktorer, og er derfor heller ikke typen, der tager hensyn til en “rimelig” tolerance for støj. Puce Mary optræder på SPOR fredag den 13. maj kl. 22.00 på Double Rainbow.   

En anden programtilføjelse er premieren på den prisbelønnede filminstruktør Michael Madsens nyeste projekt The Reviews – et projekt som udfordrer, om fantasien kan leve op til virkeligheden og omvendt. The Reviews er nemlig et forsøg på at skabe film på en helt ny måde – direkte i publikums forestillingsevne!
Med udtryksfulde live-anmeldelser foran biograflærredets store hvide tabula rasa inviterer Madsen biografpublikummet til selv at forestille sig sine fuldkomme imaginære og selvopfundne filmhistoriske hovedværker live-akkompagneret af lydkunstner Øivind Weingaardes uforlignelige lyddesign. Premieren finder sted søndag den 15. maj kl. 15.00 i Øst for Paradis. 

The Reviews udvider et allerede omfattende filmprogram, som SPOR i år præsenterer. Allerede fra den 8. – 11. maj tyvstarter festivalen nemlig i Øst for Paradis med film som Zachary Oberzans Flooding with Love for The Kid fra 2014, Charlie Kaufmans Synecdoche New York fra 2008, Abbas Kiarostamis Close Up fra 1990 og  Orson Welles’ F for Fake fra 1973.
Ydermere kan man i foyeren på Godsbanen den 13. maj opleve Nicolas Provosts Plot Point Trilogy fra 2007 bestående af kortfilmene Plot Point, Stardust og Tokyo Giants

AUT fejres også på SPOR

2016 er året, hvor Aarhus Unge Tonekunstnere – AUT – kan fejre 50 års jubilæum. Året igennem fejres det med koncerter, nye samarbejder og videreudvikling af AUT’s varierede arbejde, og også på SPOR markeres den runde fødselsdag.

Søndag kl. 17.00 er der AUT-jubilæumskoncert, hvor de to ensembler Black Page Orchestra fra Østrig og Another Contemporary Music Ensemble fra Storbritannien er inviteret til at spille deres første fælles koncert. På programmet er værker skrevet af nogle af musikerne fra de to ensembler såvel som irske Jennifer Walshes This is Why People O.D. On Pills/And Jump From The Golden Gate Bridge fra 2004.
Læs mere om AUTs jubilæum i interviewet med forkvinden for AUT Line Tjørnhøj her.

Læs i øvrigt også SEISMOGRAFs interview med AUT’s tidligere forretningsfører Jens Bruno Hansen om en betydningsfuld periode i AUT’s historie, hvor den særdeles aktive forening inviterede punkere og strubesangere indenfor, hvor spirituelle selskaber fik øjnene op for den ny kompositionsmusik, og hvor musikken begyndte at stå på andre ben - og at køre på ethjulet cykel. Interviewet findes lige her.

SPOR Festival
12. – 15. maj 2016
Aarhus
Læs mere