Et mylder af ny musik i Aarhus Festuge

Igen i år fylder festugen Aarhus med musik og liv. Fra den 26. august til 4. september er der utallige arrangementer på programmet – selvfølgelig også masser af ny, eksperimenterende musik. SNYK guider til en uge med de nye festivaler Understrøm og Vice Versa, en ny opera af Svend Hvidtfeldt Nielsen, Lydenskabs humanity-koncert, Niels Lyhne Løkkegaards nye Tyngdebølger og meget mere

Af Mie Petri Lind

Der opstår en helt særlig stemning i Aarhus den sidste weekend i august og ti dage frem, hvor byen summer af liv: Det er Aarhus Festuge. Aarhus Festuge blev afholdt første gang i 1965 og er i dag en af Nordens største og ældste kulturfestivaler med flere end 1000 arrangementer fordelt på over 100 forskellige scener rundt om i hele byen.

Festugen underholder, overrasker og udfordrer med et omfattende program, der dækker alle tænkelige kunstneriske og kulturelle genrer. Er du til ny, eksperimenterende musik, guider SNYK her til nogle af festugens interessante arrangementer.

Åbningsgalla med virtuel opera

Festugens gallaåbning den 26. august står det japanske, animerede popstjernefænomen Hatsune Miku for. Sammen med en af Japans førende unge komponister og DJ’s, Keiichiro Shibuya, optræder hun på 3D-skærme og han på scenen med den alternative og virtuelle opera The End.

Med over 100.000 sange i kataloget, 170.000 videoer på YouTube, en stor fanskare spredt rundt i hele verden og en kæmpe USA-turné bag sig er Hatsune Miku en af tidens største popstjerner. Hun adskiller sig dog fra andre musikikoner på det ret så centrale punkt, at hun ikke er en rigtig person. Hun er en animeret 3D-figur i japansk mangastil, som normalt synger sange skrevet af hendes egne fans.

Én af hendes største fans er Keiichiro Shibuya og han har skrevet den alternative opera, hvor Hatsune Mikus syntetiske stemme blandes med klassiske elementer og elektronisk musik fremført live af Keiichiro Shibuya. Den evigt 16-årige Hatsune Miku tillægger sig menneskelige værdier og tænker over sin egen udødelighed. Det hele samles i en visuelt og lydmæssigt overvældende oplevelse. Læs mere

Flux sætter fokus på den alternative og nyskabende musikscene med Vice Versa

I Aarhus Festuges store program træder bl.a. en række mindre festivaler frem. Én af dem er den nye festival Vice Versa, som i den første weekend i festugen sætter fokus på den alternative og nyskabende musikscene, som stortrives i Aarhus. Festivalen er et samarbejde mellem Aarhus Festuge og Flux Festival og finder sted den 26. og 27. august på TAPE og alternative venues.

Programmet tager favntag med Festugens tema 'Upside Down' og præsenterer nogle af tidens tydeligste eksempler på kunstnere, der vender den musikalske forståelse på hovedet.

På programmet finder man bl.a. CTM - Cæcilie Triers alias - kendetegnet ved et nedbarberet og inderligt udtryk, der hovedsageligt er bygget op omkring klaverspil og feltoptagelser ­og ikke mindst Triers egen, umiskendelige vokal samt danske Tobias Lee, som længe har floreret med diverse mixtapes og numre på internettet, men sidste år udgav sin debutudgivelse med sit projekt Why Be. Irregulariteten og uroligheden i Why Be’s numre bevirker en intensitet, der er original indenfor den danske, elektroniske musikscene.

Vive Versa byder også på Xenia Xamanek Lopez, der debuterede som Equis sidste år med en kassetteudgivelse på det københavnske label Infinite Waves. Xenia Xamanek Lopez kaster sig som Equis ud i dragende collage­kompositioner, der arbejder med reallyde, konkretemusik og diverse elektroniske samples.

Vice Versa præsenterer endvidere lydkunstneren Sandra Boss, Babyfather, Flourescent Heights, Helm og mange flere. Se det fulde program for Vice Versa her

Flux, som står bag Vice Versa, præsenterer desuden den Brooklyn-baserede Julianna Barwick den 28. august. Ved koncerten vil man kunne opleve det overjordisk klingende univers, Barwick er blevet kendt for, i nye gevandter og blive ført ud på en himmelstræbende færd af lydflader og ordløs, sakral sang, men denne gang ledsaget af loopede synths - skiftevis underspillede og med spidse albuer. Læs mere her

Ujazz rykker grænser for publikum og musikere

Ét andet initiativ er Ujazz, som er festugens endagsfestival for grænsesøgende musik den 2. september. Ujazz er, som navnet antyder, ikke jazz. I hvert fald ikke i traditionel forstand. På festivalen får begrebet musik helt nye værdier og programmet er fyldt med musikere, der er klar til at rykke grænser for både publikum og sig selv. Endagsfestivalen afholdes på VoxHall og Atlas og som noget nyt i år styrkes festivalstemningen med en gratis udendørsscene foran Atlas.

Line-uppet til Ujazz tæller blandt andre The Black Nothing, som i grænselandet mellem fri improvisation og ny kompositionsmusik samler alle de tråde, som et nysgerrigt, afsøgende liv i musikken udgøres af og spreder dem igen til alle sider, Mette Rasmussen Quintet, hvor nye og overraskende klange vrides ud af saxofonen i selskab med to trommeslagere og to bassister samt den prisvindende norske gruppe Ralph Myerz and the Jack Herren Band, som siden 1997 har været garant for electronica og lounge af højeste kaliber. Se hele programmet for Ujazz her.

Mølleparken byder på gratis Understrøm

I samarbejde med Studenterhus Aarhus og SPOT Festival afholder Aarhus Festuge også den nye musikfestival Understrøm den 2. og 3. september. Understrøm vil have fokus på upcoming musik og samtlige koncerter vil kunne opleves gratis af publikum. Mølleparken bliver centrum for festivalen, hvor den største scene samt festivalpladsen placeres. Derudover vil der være to mindre scener med centrale placeringer ud til åen ved Immervad samt under Skt. Clemens Bro.

I maj måned blev fem aktører udvalgt til sammen med SPOT Festival og Studenterhus Aarhus at stå for hvert deres dagsprogram på en af de fire scener. SPOT Festival og Studenterhuset Aarhus arrangerer hver deres dagsprogram på to af scenerne, mens de andre aktører er showcasefestivalen Oppenheimer, koncert­ og festarrangør Uncle Tang, festivalen Lyd+Litteratur, undergrundsfestivalen Mono Goes Metal samt koncertarrangøren Limbo Collective.

Lyd+Litteratur præsenterer tre af landets mest interessante samarbejder på tværs af musik og litteratur lige nu på Dokk1, bl.a. verdenspremieren på det helt nye samarbejde mellem Peter Laugesen, Anders Mathiasen og Bjørn Heebøll samt Skammens Vogn

På Studenterhusets scene kan man bl.a. opleve den aalborgensiske producer-duo Farveblind, som leverer tunge beats og trancestemning, der kombinerer samples og synthesizere med akustiske trommer i energiske koncertoptrædener.

På SPOT Festivals scene optræder bl.a. Katrine Stochholm, som måske er bedst kendt som medstifter af det århusianske artrock-orkester Under Byen. Nu er Katrine Stochholm klar til at optræde under eget navn og med en solodebut, der er opstået i samarbejde med producer Jonas Tranberg, på trapperne, er der god grund til at opleve Stochholms særegne mix, der bl.a. byder på strygere, elorgel og pygmæsang.
Se det fulde program for Understrøm her

Lænker – Ny opera af Svend Hvidtfelt Nielsen

Festugen byder også på Aarhus Sommeropera, som i år præsenterer en helt ny opera af Svend Hvidtfelt Nielsen i Helsingør Theater i Den Gamle By. Det musikdramatiske værk er skabt frit efter romanen Papaja-passionen af Sanne Bjerg og på scenen står Randers Kammerorkester.

Lænker er historien om en dreng, der lever sit liv bundet til et træ i sin bedstemors gård. Bedstemoren er ikke ond, men har bundet drengen, fordi kun således vil den profeti, der skal give landet lykke og velstand, kunne gå i opfyldelse. Naturligvis møder hendes handlemåde modstand i det omgivende lille bysamfund. Men hun forstår at tale for sig, og i sidste ende: kommer samfundets lykke ikke forud for en enkelt drengs opvækst? Læs mere om operaen, som kan opleves fra den 27. august til 3. september, her.

Rummets relativitet i orkestral udfoldelse

At rum, tid og sted i teorien kan bøjes var Albert Einstein den første til at påstå, da han i 1916 publicerede sin berømte relativitetsteori. I 2016 kunne forskere bevise teoriens sandhed. De kunne bevise de såkaldte tyngdebølger. Tyngdebølger er også navnet på Niels Lyhne Løkkegaards orkestrale værk, der er en musikalsk fortolkning af Einsteins generelle relativitetsteori, og som opføres to gange af Aarhus Jazz Orchestra i Aarhus Festuge søndag den 28. august på Dokk1.


Niels Lyhne Løkkegaards helt nye værk Tyngdebølger uropføres ved Aarhus Festuge

I det helt nye værk har Løkkegaard omsat tyngdebølgerne til orkestermusik for 13 tremolo mundharmonikaer og to hi-hats. Tyngdebølger er en fortolkning af Festugens tema ’Upside Down’ og tager altså udgangspunkt i Einsteins generelle relativitetsteori, der anno 2016 er blevet bevist af astrofysikken. Forud for koncerten vil Troels Harmark, der forsker i sorte huller, relativitetsteori og superstrengsteori, introducere til begreber som rumtid, sorte huller og tyngdebølger. Læs mere

Syriske krigshistorier

»Woke up one day and the world was such a mess. War and destruction. Our hearts were filled with hate« Sådan starter en af sangene i koncerten Humanity med det aarhusianske ensemble Lydenskab, som kan opleves den 31. august i Auktionshuset. Teksten er skrevet af Rami Ejleh; en ung syrisk mand, der nu bor i Danmark. Den dag Rami vågnede og så, at verden var brudt sammen omkring ham i Syrien, tog han en beslutning: Han nægtede at miste troen på det gode i mennesket. Han nægtede at miste håbet. Dette er et af budskaberne i denne unikke koncertoplevelse, hvor Arij Shakra, Amin Boukhatmi, Muhanad Abu Hable og Rami Ejleh - fire mennesker flygtet til Danmark fra Syrien og Libyen - formidler deres fortællinger i digte og musik sammen med Lydenskab.

Koncerten er en del af projektet Reach me! arrangeret af Lydenskab og sangene er komponeret i samarbejde med det amerikanske ensemble Decoda. Koncerten live-streames til de deltagendes familier i Syrien. Læs mere

Også i Det Turkise Telt er krigen i Syrien omdrejningspunkt for en koncert den 26. august. Siden krigen brød ud er en stor del af landets musikere flygtet til europæiske lande. Nogle af disse musikere studerede sammen på musikinstituttet i Damaskus og var en del af The Syrian National Orchestra for Arabic Music, som spillede koncerter i hele Syrien, Mellemøsten og Europa. Nu fortsætter de deres musikalske aktiviteter under nye betingelser, mens de lærer nye kulturer, sprog og musikalske stilarter.

Lederen af The Syrian National Ensemble er komponisten og oud-spilleren Maher Mahmoud. I samarbejde med den danske musiker Morten Carlsen, kendt fra blandt andet Thermænius og Dørge Becker Carlsen Trio, samlede Mahmoud gruppens øvrige fire musikere, der er bosiddende i Tyskland og Holland.

I Aarhus Festuge har man chancen for at opleve The Syrian Expat Ensemble, hvis repertoire både omfatter syrisk klassisk musik og nutidige kompositioner. Læs mere

Otte kærlighedssange på otte forskellige sprog

Med kærligheden som omdrejningspunkt skaber musiker og forfatter Per Bloch og ensemble en skræddersyet koncert i Sankt Nikolaj Kirke den 31. august, hvor oplæsning smelter sammen med klassisk, rytmisk og elektronisk musik.

Per Bloch vil blandt andet læse op af helt nyt materiale og fremføre numre fra det kommende album Kokoro, som består af otte kærlighedssange på otte forskellige sprog. Kokoro betyder hjerte på japansk,og musikken er moderne, klassiske kompositioner, elektronisk produceret af Troels Abrahamsen. Læs mere

Den Sorte Skole blander genrer i Domkirken

Sjældent har Aarhus Domkirke lagt malm og munkesten til en så alsidig og bred samling af musikgenrer, som når Den Sorte Skole giver koncert under festugen den 2. september. Hårrejsende arabisk klagesang, indisk munkekor, støvet gospel, brutal industriel støj og elektroniske klangbilleder smelter sammen og danner i det højtidelige rum rammerne for en ganske særlig koncert.
Den Sorte Skole har gennem sine fire udgivelser cementeret sin position som et af Danmarks mest originale bidrag til den internationale musikscene. Med kompositioner, der kun består af samples fra tidligere udgivne værker, rykker duoen opfattelsen af, hvordan musik skabes.
Koncerten til Aarhus Festuge tager afsæt i deres seneste to plader, Indians & Cowboys og Lektion III, samt samarbejdet med komponisten Karsten Fundal og Copenhagen Phil. Koncerten er specielt tilpasset til at imødekomme og udnytte kirkerummets helt særlige akustiske potentiale og udfordringer.

Med sig har Den Sorte Skole desuden en gruppe af landets førende lyskunstnere. Obscura-Vertigo vil sammen med Kasper Daugberg iscenesætte Domkirkens rum i en koncert, der forener musikalske genrer, kulturer og stemninger. Læs mere

Dagen efter kan man på Dokk1 opleve samplekomponisterne introducere deres arbejdsmetode lige fra indsamlingen af lydbidder fra alverdens forskellige plader og arkivering til skabelsen af ny musik.
Følg med live via storskærm og kom bag om værket, når duoen viser eksempler på deres arbejde, hvor de også vil tale om multikulturalisme og kollektive ejerskabsformer. Er samplergenren politisk verdensmusik med et genialt udsyn eller ganske enkelt ulovlig plagiat? Læs mere

Satie fejres med maratonkoncert

I anledningen af 150-året for Erik Saties fødselsdag (1866-1925) afholdes der under Festugen en forrygende optræden af Saties Vexations lørdag den 3.september på Headquarters.

Efter komponistens instrukser skal det et minut lange værk fremføres 840 gange med uafbrudt klavermusik, hvilket giver en koncertlængde på 14 timer. Skiftende hold af musikere fra vidt forskellige genrer og udtryk vil fortolke stykket, som i løbet af de 14 timer konstant vil udvikle sig i nye og uforudsete retninger. Læs mere

Er du interesseret i at deltage i opførelsen af Saties værk, søger Festugen fortsat musikere. Læs mere om det her

Nye, nordiske sangcyklusser

Den 4. september byder Aarhus Festuge på nyskrevne sangcyklusser af Andy Pape og Michael Bojesen foruden Peter Heises værk Gudrun’s Sorg og tre sange for alt og klaver af Ib Nørholm. På scenen i Aarhus Musikskoles Koncertsal står sangerne Stina Schmidt og Thomas Storm samt pianisten Anne Mette Stæhr.


Pianisten Anne Mette Stæhr kan opleves på Aarhus festuges sidste dag ved en koncert, der sætter fokus på ny, nordisk musik.

Stina Schmidt er uddannet fra Det Jyske Musikkonservatorium samt Operaakademiet i København og bevæger sig hjemmevant i mange forskellige genrer.
Thomas Storm er uddannet fra Operaakademiet i København hos professor Kirsten Buhl og har på få år etableret sig som en af landets mest efterspurgte unge sangere.
Anne Mette Stæhr debuterede som koncertpianist i 1993 fra solistklassen ved Det Kgl. Danske Musikkonservatorium, og hun har siden da optrådt i en lang række konstellationer. Anne Mette Stæhr arbejder med professionelle symfoniorkestre og kammerensembler, både som solist, ensemblepianist og kammermusiker. Læs mere om koncerten her

Aarhus Festuge
26. august – 4. september 2016
Læs mere