Den nye Bent Sørensen i Huddersfield

For første gang præsenteres nu et bredt udvalg af Bent Sørensens seneste værker samlet for det britiske publikum. Gennem seks koncerter fordelt over 10 dage sætter Huddersfield Contemporary Music Festival Bent Sørensens musik som et hovedtema for hele festivalen. Musikken bliver suppleret med film, installation og performance med Sørensens værker som omdrejningspunkt.

Den nye Bent Sørensen

“I don’t want to make my music into a sound installation; I want a sound installation to be my music”, fortalte Bent Sørensen for nylig i en artikel i det britiske kunstmusiktidsskrift The Wire. Også i Storbritannien er Bent Sørensen både en kendt og højt agtet komponist, ikke mindst på grund af det store internationale gennembrudsværk, violinkoncerten Sterbende Gärten, som han vandt Nordisk Råds Musikpris med i 1996. Men nu gælder det hans nyeste værker, og her venter der briterne en hel ny verden af Bent Sørensens musik.

LÆS OGSÅ: Huddersfield 2011 stiller skarpt på Danmark

Konceptuelle kompositioner

Karakteristisk for Sørensens værker, repræsenteret på HCMF festivalen, er at de er langt mere konceptuelle med stor rummelig opmærksomhed end hans tidligere værker. Det er med andre ord en mere eksperimenterende side af komponisten, der vil folde sig ud på den britiske muld. I artiklen Space to dream, skrevet til HCMF, fortæller Sørensen, hvordan han frem til 90’erne stort set arbejdede alene med sin musik. I forbindelse med produktionen af operaen ”Under himlen” (2003), var hans arbejde for første gang et samarbejde og en direkte konfrontation med andre kunstformer. I mødet med dramaturgien, blev han bevidst om den rumlighed, der er forbundet med en opførelse, desuden at hans musik egentlig altid har haft et narrativt element i sig. Han har i de senere år intensiveret eksperimenterne rundt om opførelsespraksis af sine værker samt det at inkorporere det rumlige element i sine kompositioner.

Musikkompositioner på festivalen

På festivalen opfører norske Trondheim Soloists og accordionisten Frode Haltli værket It is pain flowing down slowly on a white wall. Det er det mest melodiske stykke Sørensen har skrevet, men undervejs i stykket viskes melodierne bort: halvvejs gennem værket forsvinder strygerne, mens orkestret starter og til sidste drukner harmonikaen. Koncertrummet bruger Sørensen blandt andet til at give værket et narrativt forløb. Frode Haltli sidder bag de andre musikere, nærmest gemt væk. I den anden ende af salen sidder en violinist. De har en dialog – en musikalsk kærlighedsfortælling opstår mellem de to adskilte instrumenter.

LÆS OGSÅ: Bent Sørensen i Norge, Holland, England og Danmark

Shadowplay, er en koncert, hvor Sørensen arbejder med trioerne Schattenlinie (2010) for bratsch, klarinet og klaver; Phantasmagoria (2007) for violin, cello og klaver og Gondole (2010) for violin, bratsch og cello. De tre værker gendanner han, til et 15 satsers værk. Cikada Ensemble, Ensemble SCENATET and Trio Aristos opfører værkerne. En trio er på scenen, en i midten af publikum og en er placeret på balkonen. De tre individuelle trioer, hver bestående af fem satser smelter han sammen og skaber en ny form og et nyt værk.

Snowbells, er en ny version af den danske installation Den hvide skov. En installation af Sørensen og Katrine Wiedemann. Den hvide skov er det første værk af Sørensen med optaget lyd, det andet værk er Saudades Inocentes. Dette værk er udviklet sammen med Anna Berit Asp Christensen, kunstnerisk leder for SPOR festivalen. Sammen har Sørensen og Asp Christensen hendes nynnen og skridt, og blandet dem med andre kvindestemmer, som de har optaget omkring I København. Disse mixede optagelser siver ud af højtaler under publikums fødder. Alt I mens der på scenen står tre generationer af mandlige sangere: en farfar, en far og hans søn, der synger tekst, der er udvundet fra optagelserne. Værker tematik drejer sig som om længsel.

Danmark er foregangsland

Med engelske briller er Danmark et foregangsland for den nye eksperimenterende musik. Med stor interesse har man fulgt Bent Sørensens arbejder og den påvirkning og inspiration han også har været for de ”unge vilde” danske komponister. Nu er døren på vid gab ind til Sørensens nye eksperimenterende, konceptuelle verden – så nu er det bare at, se hvad der venter.

Værker af Bent Sørensen på HCMF:

 18.-27. november: Snowbells (En ny version af Den Hvide Skov). Fra fredag den 18. november og hele festivalen

18. november: It is pain flowing down slowly on a white wall. Trondheim Soloist + Frode Haltli. Fredag, 18. november.

19. november: Dokumentary Koncert #1. Scenatet. Lørdag, 19. november

21. november: Improvisations on Bent Sørensen’s Funeral Processions. Cikada Point 4. Mandag, 21 november

22 november: Shadowplay. SCENATET, Cikada Ensemble, Trio Aristos

27 november: Saudades Inocentes. Gert Henning-Jensen, Oscar Henning-Jensen, Guido Paevatalu, Frederik Munk Larsen, Andreas Borregaard, Neue Vokalsolisten Stuttgart

Læs mere:

Space to Dream http://www.hcmf.co.uk/Bent-Sorensen-Space-to-dream

Reflections on Bent Sørensen http://www.hcmf.co.uk/Reflections-on-Bent-Sorensen

Composer in residence http://www.hcmf.co.uk/Bent-Sorensen-is-Composer-in-Residence-at-hcmf-201...

Find out more about Bent Sørensen http://www.hcmf.co.uk/Find-out-more-about-Bent-Sorensen

Se hele programmet for HCMF herunder:

Open publication - Free publishing - More bent sorensen