Dansk musik indtager London

Uropførelser, lydkunst, portrætkoncert, CD-release… - London syder af ny, dansk musik i marts 2014! Ved intet mindre end fem koncerter præsenteres danske komponister i vidt forskellige omgivelser og orkestreringer.

Under overskriften ’Denmark Calling’ byder den London’ske musikscene på masser af dansk ny musik i den kommende måned. Koncerterne er kulminationen på et 4-årigt udvekslingsfokus mellem miljøerne for ny, eksperimenterende musik i England og Danmark, og den danske musik brager igennem på nogle af de mest centrale spillesteder i London. Både superligaen af ny musik-ensembler og unge, fremadstormende musikere kaster sig over en lang række danske komponister i fem vidt forskellige koncerter.

Ny musik-eliten tager livtag med Pelle Gudmundsen-Holmgreen
Allerede på søndag d. 2. marts er den første koncert programsat. Der opfører et af de fremmeste ensembler inden for ny musik, London Sinfonietta, sammen med det Grammy-vindende vokalensemble, Theatre of Voices, en portrætkoncert med den danske komponist Pelle Gudmundsen-Holmgreen.

Gudmundsen-Holmgreen er født i 1932 og debuterede som komponist i midten af 1950’erne. Siden har han undervist på Det Jyske Musikkonservatorium fra 1967-1973, og ellers lagt pen til en lang række nytænkende kompositioner, bl.a. inspireret af amerikansk billedkunst, pop-art, Cage-lyden og Varèses musik, ligesom Samuel Becketts forfatterskab har været en livslang inspirationskilde.

Musikken på programmet d. 2. marts har Gudmundsen-Holmgreen skrevet til de to ensembler, og den består bl.a. af værkerne Play, som opføres af London Sinfonietta, Song som Theatre of Voices opfører og Company, hvor de to foregående værker spilles samtidig. Song er baseret på den engelske renæssancekomponist John Dowlands fantastiske Flow My Tears. Hermed trækkes linjer tilbage til en komponist som i 1598 flyttede fra England til Danmark for at tjene den danske kong Christian IV, og som således repræsenterer det musikalske møde mellem de to lande, som marts måneds koncerter aktualiserer i nutidig kontekst.

Om værkerne siger Gudmundsen-Holmgreen i et interview i Politiken i går:

"Da jeg selv er glad for Dowland, besluttede jeg mig for at tage noget af ham som grundmateriale, og jeg valgte ’Flow my Tears’. Jeg lavede en firstemmig vokalsats, og så sagde jeg til mig selv: ’Nå, hvordan skal jeg komme i familie med den?’ Så skilte jeg den ad, så vi først gradvist når frem til sangen. Det starter med konsonanter, sådan her: ’Ffff … ffffd’ – og det er jo vidunderligt at høre, fordi hvad fanden er det for en lyd? Det er jo en underlig ting at sige, ikke. Og så temaet, hvor det siger: ’Oow, oow oow ...’, det swinger meget godt ikke?"

Læs resten af interviewet her

Pelle Gudmundsen-Holmgreen portrætteres musikalsk på søndag i London. Foto: Lars Skaaning

London Sinfonietta blev etableret i 1968 af Nicholas Snowman og David Atherton. Ensemblet har base i London og har specialiseret sig i ny musik, inden for hvilket de er blandt verdens førende udøvere. London Sinfoniettas mission er at placere den bedste ny musik i centrum for vor tids kultur ved at engagere og udfordre publikum gennem inspirerende opførelser på højeste niveau.

Theatre of Voices er bredt anerkendt som én af Europas førende vokalgrupper. Gruppen blev grundlagt i 1990 af sangeren og dirigenten Paul Hillier i USA, men er nu fast etableret i Danmark og benytter hovedsaglig danske og regionale sangere og musikere. Theatre of Voices samarbejder med nogle af verdens bedste instrumentalister, og har de seneste år turneret i bl.a. Australien, Frankrig, Storbritannien, Sverige, Tyskland, Portugal, Italien, USA, Danmark og Mexico.

Når de to ensembler mødes om den musikalske portrættering af Pelle Gudmundsen-Holmgreen er det første gang at værkerne opføres i London.

Samtidig er koncerten en fejring af udgivelsen af Dacapo-CD’en Mixed Company – en titel som netop referer til både mødet mellem London Sinfonietta og Theatre of Voices, mellem Danmark og England og mellem to musikhistoriske epoker – John Dowlands 1500-tals-kompositioner og Pelle Gudmundsen-Holmgreens musik fra det nye årtusinde. Udgivelsen er optaget live ved Pelle Gudmundsen-Holmgreens 80 års fødselsdagskoncert i Den Sorte Diamant i oktober 2012 – en koncert som Politiken gav 6 hjerter bl.a. med ordene: 

"Musikken var sig selv, ny og anderledes sammensat - og samtidig helt vildt smuk på en gammeldags klangskøn og klassisk facon. Den raslede og knirkede og bragede løs - og greb."

- Henrik Friis, Politiken, 8.10.2012

Unge komponister indtager scenen
London Sinfonietta fortsætter det danske fokus d. 12. marts, hvor de spiller et program udelukkende bestående af musik af unge, danske komponister. Ensemblet har til koncerten bestilt helt nye værker af de tre komponister Christian Winther Christensen, Rune Glerup og Nicolai Worsaae, og det vidner om en tillid til, at dansk musik er værd at råbe højt om! 

På programmet er også Simon Steen-Andersens Black Box Music, som blandt andet kunne opleves på SPOR festival og Wundergrund sidste år.
Værket inddrager på spektakulær vis hele koncertrummet som både instrument og scene, og består af en hjemmebygget kasse i form af en lille teaterscene med små gardiner og mini-rekvisitter, en projektor, video, 15 instrumenter og en dirigent, der også er solist i værket. 

”Udgangspunktet er den klassiske solist-dirigent, men i dette tilfælde er direktionen og solodelen én og samme ting. Settingen er en helt traditionel teaterscene med scenetæppe, rekvisitter og scenelys - men scenen er også et instrument i sig selv. Black Box Music er en dekonstruktion af direktion og dukketeater, og værket udforsker - og udnytter - de auditive/visuelle relationer mellem direktion og iscenesættelse,” siger Simon Steen-Andersen om værket.

Foto fra opførelsen af Simon Steen-Andersens Black Box Music.

Værket er en nytænkning af koncertform og -udtryk, og netop derfor bruger London Sinfonietta også Black Box Music som led i et skole-program omkring ny musik, hvor 600 skolebørn skal opleve værket live. Den danske musik får således lov at spille en væsentlig rolle i det musikalske børne- og ungearbejde i England i 2014.

Både koncerten d. 2. og d. 12. marts foregår i det berømte kunstcenter Southbank Centre, som også er omdrejningspunktet for ét af de værker, som opføres d. 12. marts, nemlig Simon Steen-Andersens Run Time Error. Det store kulturcenter ved bredden af Themsen står foran en større ombygning, og i Run Time Error tager Steen-Andersen udgangspunkt i bygningen og integrerer i højst mulig grad stedets rum og arkitektur i en lydlig videodokumentation, som opføres live ved hjælp af to joysticks. Hermed indskriver den danske komponist sig i Southbanks Centre’s lange histori med en slags moderne fuga eller tostemmig invention.

Dansk strygekvartet spiller dansk musik
Samme aften, d. 12.marts, spiller den danske strygerkvartet Nightingale String Quartet koncert i Barbican Centre. Her er, udover Shostakovich og Schubert, den danske komponist Rued Langgaard på programmet. Nightingale String Quartet blev dannet i 2007 og består af fire kvinder med baggrund på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium. Kvartetten har vundet priser ved flere nationale og internationale kammermusikkonkurrencer. I marts 2012 udkom Nightingale String Quartets første af tre CDer med Rued Langgaards samlede strygekvartetter på pladeselskabet Dacapo. Til koncerten i London opfører de Langgaards Strygekvartet Nr. 2.

Danske og engelske lydeksperimenter mødes på Englands hotteste spillested
Marts måned rundes af med en weekend med ny, eksperimenterende musik og lydkunst på Café Oto, som i magasinet Vogue er blevet kaldt “Britain's coolest venue”. Det er den 28. og 29. marts, hvor en kvartet af unge, fremadstormende komponist-kuratorer, to fra England og to fra Danmark, har sammensat et program med grænsesøgende musik og lydkunst.

Kammerstykker, hjemmelavede instrumenter, fri improvisation og udsyret elektronik kolliderer i en uregerlig og multifarvet svælgen i lyde, når danske Sandra Boss og Søren Kjærgaard sammen med deres engelske kolleger Michael Cutting og Joe Snape byder indenfor til OHNO!

Programmet byder både på opførelser af kuratorerne selv og af andre kunstnere og komponister i miljøet. Fredag kan man således bl.a. opleve den amerikanske komponist Nico Muhly’s Drones & Violin, og et solo-sæt for hjemmebyggede legetøjsfløjte-orgel og synthesizer ved Anders Lauge Meldgaard – også kendt som Frisk Frugt.
Lørdag står den bl.a. på Morton Feldmans The Viola in my Life: I, II and III og et solo-set af den unge, Californiske komponist og improvisatør Theresa Wong.

Hermed afsluttes en måneds dansk fokus i London med et brag! Har du planer om en tur til den engelske hovedstad, vil marts måned i hvert fald kunne byde på masser lydeksperimenter og ny musik!

Det store, danske program i London er blevet udformet i et samarbejde mellem Sound and Music, DACAPO, Edition Wilhelm Hansen, SNYK, Edition S, Café Oto samt de udøvende kunstnere. Projektet er støttet af Statens Kunstfond, Dansk Komponist Forening, Den Danske Ambassade og Arts Council England.

DATOER OG STEDER:
HVAD:
 London Sinfonietta, Theatre of Voices og Paul Hillier, dirigent
HVORNÅR:
 2. marts 2014 kl. 18.00
HVOR:
 Southbank Centre, Purcell Room, London
PRIS:
 £12.00

HVAD: London Sinfonietta og Håkon Stene, solo percussion
HVORNÅR:
 12. marts 2014 kl. 19.30
HVOR:
 Southbank Centre, Queen Elisabeth Hall, London
PRIS:
 £15.00

HVAD: Nightingale String Quartet
HVORNÅR:
 12. marts 2014 kl. 19.30
HVOR:
 Milton Court Concert Hall, Barbican Centre, London
PRIS: £10 – 30 

HVAD: OHNO! (Kurateret af Michael Cutting, Joe Snape, Sandra Boss og Søren Kjærgaard)
HVORNÅR:
 28. og 29. marts 2014 kl. 19.30
HVOR:
 Café Oto, 18-22 Ashwin St, Dalston, London
PRIS: £6/8 per aften eller £10/15 for et weekendpas