AUT fejrer 50-års jubilæum i 2016

I år er det 50 år siden, at Aarhus Unge Tonekunstnere blev etableret. Det fejres med et år spækket med koncerter, et nyt samarbejde med Aarhus Symfoniorkester og masser af visioner for fremtiden. SNYK har talt med AUT's forkvinde, Line Tjørnhøj, som er aktuel med gadeoperaen TUSK i Aarhus den 7. maj.

Af Mie Petri Lind

AUT fejrer sit 50-års jubilæum gennem hele 2016 med en række spektakulære koncerter og samarbejder, heriblandt det nyetablerede samarbejde med Aarhus Symfoniorkester, der udmønter sig i tre store koncerter; BEINTA – en symfonisk sangcyklus af Anna Katrin Øssursdóttir Egilstrøð og Allan Gravgaard Madsen den 30. april, TUSK – en gadeopera af Line Tjørnhøj den 7. maj og en festkoncert med værker af Anna Thorvaldsdottir, Simon Steen-Andersen, Rasmus Zwicki, Lasse D. Hansen og Mathias Monrad Møller den 7. oktober.

”AUT er en aktiv og fællesskabsorienteret medskaber på feltet”

Siden etableringen i 1966 har Aarhus Unge Tonekunstnere – AUT - arbejdet for at skabe synlighed for de unge komponister, der spejler samfundet og rækker ud mod publikum. Det gør de gennem unikke koncertoplevelser, der spænder fra intime koncerter i private hjem til sidste års bemærkelsesværdige koncert midt i afgangshallen i Aarhus Lufthavn.

Forkvinden for AUT er komponisten Line Tjørnhøj, som er uddannet fra Det Jyske Musikkonservatorium i Aarhus og i de seneste år har etableret sig som en markant musikalsk profil både i Danmark og udlandet.
SNYK har i forbindelse med foreningens 50-års jubilæum spurgt Line Tjørnhøj om hendes syn på AUT's rolle i fremtiden. Hun svarer:

»I de seneste 5 år har AUT udviklet sig fra at være en forening, der arrangerer koncerter, til at være en meget aktiv og fællesskabsorienteret medskaber på feltet. Det gælder både nye måder at gribe koncertformen an på og udvikling af komponisternes kunstneriske proces. AUT arbejder med projekter, samarbejder og med et internationalt netværk. Sådan ser jeg AUT's rolle i en række år ud i fremtiden.
Komponisterne griber den kunstneriske skabelse an på helt nye måder i dag, og AUT har etableret kompetencer og ekspertise, som gør, at selv de projekter, man normalt giver op over for og siger; ”det kan ikke lade sig gøre,” dem kan vi få til at ske. I miljøet omkring AUT er der blevet etableret en tro på, at alt kan lade sig gøre, og der er blevet skabt en organisation, der rent faktisk kan håndtere de her projekter.
AUT er jo en lille organisation, men med et kæmpe netværk, og de ressourcer vi kan trække ind er afgørende. Vi er ikke genreorienterede, men går målrettet efter spændende samarbejder og de produktionsplatforme, der kan noget specielt.«


Komponisten Line Tjørnhøj. Foto: Anders Bigum

"Symfoniorkestret tør at sætte gang i gaden"

AUT har taget initiativ til samarbejdet med Aarhus Symfoniorkester, som foldes ud i tre vidt forskellige koncertoplevelser: BEINTA, TUSK og en festkoncert. Koncerterne vil hver især belyse symfoniorkestrets mange facetter fra de unge komponisters synsvinkel. Publikum vil opleve, hvad en traditionel musikalsk institution kan i dag, når den møder fronten af kompositionsmiljøet, hvor genrebegreberne for længst er overskredet og næsten glemt.
Line Tjørnhøj fortæller om samarbejdet:

»Vi har indgået samarbejdet med Aarhus Symfoniorkester, fordi vi i bund og grund tror på, at de unge komponister har noget at byde på – også i regi af et traditionsrigt symfoniorkester. Og vi synes, det er enormt vigtigt, at den slags samarbejder sker. Det er udtryk for, at den mulighed musikken har for at give samfundet værdi på – den kan og skal vi gribe sammen.«


AUT har i sit 50 års jubilæumsår indgået samarbejde med Aarhus Symfoniorkester. Foto: Nikolaj Lund

Det er med andre ord to markante aktører på den aarhusianske musikscene, der nu danner fælles front for at bygge broer og punktere myten om, at ny kompositionsmusik er en utilgængelig størrelse, der henvender sig til et snævert publikum. Det høje kvalitetsniveau, som både Aarhus Symfoniorkester og Aarhus Unge Tonekunstnere repræsenterer, bliver hermed foldet ud i nye sammenhænge og bogstaveligt talt i øjenhøjde med publikum.
Line Tjørnhøj uddyber:

»For AUT bidrager symfoniorkestret med et kæmpe produktionsapparat, der virkelig fungerer, og med knalddygtige musikere, der stiller sig til rådighed for komponisternes kunstneriske skaben. De er risikovillige rent kunstnerisk – projekterne her ligger jo ganske langt fra, hvad de plejer at lave – og de knokler løs med den samme passion, som vi gør i AUT. Det gør de selvfølgelig, fordi de har tillid til, at vi leverer et indhold, der er helt på niveau med, hvad symfoniorkestret kan forvente.
AUT kan omvendt bidrage med en ny synlighed for symfoniorkestret og få belyst nogle af de sider af orkestret, som ellers ikke kommer til udtryk. Gennem de her tre projekter, BEINTA, TUSK og festkoncerten, viser symfoniorkestret at de godt tør sætte gang i gaden, og at de anerkender de unge komponisters høje niveau. Samtidig giver det mulighed for at manifestere, at Aarhus Symfoniorkester virkelig tilhører hele Aarhus – ikke kun dem, der jævnligt går i Musikhuset og hører Beethoven.«

BEINTA - en symfonisk sangcyklus

Det første af de tre samarbejder med Aarhus Symfoniorkester kan allerede opleves lørdag den 30. april kl 15.00 i Musikhuset Aarhus. Her uropføres værket BEINTA, som er en symfonisk sangcyklus om mørke og længsel og om at turde begive sig ud i det ukendte, skrevet af komponisterne Anna Katrin Øssursdóttir Egilstrøð og Allan Gravgaard Madsen.
Sammen har de to komponister udviklet et særegent musikalsk sprog til BEINTA, hvor de udforsker og sammensmelter klange fra ny kompositionsmusik og alternativ pop, akkompagneret af rå og atmosfæriske film-elementer fra den færøske filmduo RAMMATIK.

Værket er født ud af sindets komplekse modsætninger og henter inspiration fra den legendariske færøske femme fatale, Beinta (også kendt som Barbara). En kontrastfuld 1700-tals-kvinde, lige så utæmmelig og uberegnelig, som den barske natur omkring hende på præstegården i Viðareiði, hvor hun siges at spøge den dag i dag.
Dybdeperspektivet i lydbilledet spejler det færøske landskab, der står som en tidløs ramme om de indre landskabers kompleksitet – fra Beintas liv på Viðareiði til komponisternes ophold på samme sted. Publikum kan forvente sig en intens koncertoplevelse, der er lige så foruroligende dyster, som den er fortrøstningsfuld og smuk. Se teaseren for værket her: 

TUSK – en gadeopera

Kun en uge efter BEINTAs uropførelse kan Line Tjørnhøjs nye værk TUSK opleves den 7. maj kl. 11.30 og 13.00 i Jægergårdsgade.
TUSK er skrevet til Aarhus Symfoniorkester, Vokalgruppen Concert Clemens og Jægergårdsgade i Aarhus, og operaen vil i bogstaveligste forstand udspille sig i hele gaden. De omtrent 100 medvirkende musikere og sangere vil være placeret i gadens butiksvinduer, private lejligheder, på tagterrasser og i portåbninger. Som den stumme hovedrolle tager dirigenten plads i den ene ende af gaden.
Line Tjørnhøj fortæller om dét at skrive til og arbejde med det store orkester:

»Først og fremmest er samarbejdsprocesserne flyttet et andet sted hen, end jeg er vant til. I stedet for at arbejde tæt sammen med musikerne, er det her dirigenten og orkesterlederen, som kommunikationen går igennem. I værket her er tilfældigheden desuden en markant medspiller, og det er vigtigt, at musikerne er med på at have tilfældigheden som medspiller. I den sammenhæng er jeg nødt til at stole på, at når dem øverst i hierarkiet siger, at det er musikerne med på, så er de faktisk det. I selve opførelsesøjeblikket bliver der en fælles medskabelse for alle 100 medvirkende.«

Gennem en montage af citater der spænder fra den antikke filosofi til nutidige hverdagsscenarier, beretter operaen en grundlæggende fortælling om dét at være menneske, om livet, kærligheden og døden. Og det gør den altså midt i den aarhusianske handelsgade Jægergårdsgade.
Men hvorfor skal operaen egentlig ud i gaden?

»Det skal den, fordi den er født ud af fejringen af, at AUT hører til i Aarhus. For mig er det en personlig markering af, at jeg elsker Aarhus, jeg tror på glæden og på fællesskabet i musikken. Man kan spørge, hvad Handelsstandsforeningen Jægergårdsgade, som er medproducenter bag operaen, har med AUT at gøre? Men det viser sig jo, at hvis man er opsøgende og åben, så kan noget helt uventet give mening i et fællesskab gennem musikken.
For mig er det en stor glæde at invitere til dette møde med Aarhus Symfoniorkester på gadeplan. Og hvis der er nogen, som på baggrund af det her skulle opdage, at Aarhus faktisk har et symfoniorkester og får lyst til at gå i Musikhuset og høre en koncert, så vil det jo være en fantastisk bonus.
Selvom vi med TUSK inviterer til fest i gaden, så lægger vi i AUT også vægt på det elitære. Vi knokler for at give plads til den grundforskning, som komponisternes arbejde er, og det er jeg meget stolt af.«
fortæller Line Tjørnhøj.


Line Tjørnhøj har komponeret musik til sin lirekasse, som orgelbyggerne har kodet ned på en ny rulle specielt til arrangementet i Jægergårdsgade.

Uanset om man målrettet opsøger opførelsen eller tilfældigt går igennem Jægergårdsgade, vil man få en unik musikalsk oplevelse med sig. Den velkendte, samlede symfoniske lyd bliver brudt op, og alle vil opleve en individuel version af værket med sin egen dynamik og vinkel, afhængigt af om man sætter sig foran tubaisten, stiller sig ved siden af dirigenten, eller vælger at spadsere op og ned ad gaden.
TUSK bringer en musikalsk oplevelse fra det højeste niveau ned på gadeplan i en tuskhandel mellem markante aktører i det aarhusianske musikliv.
At arbejde med et symfonisk værk, der opføres på denne måde, har naturligvis stor indflydelse på, hvordan Line Tjørnhøj griber kompositionsprocessen an. Hun fortæller:  

»De logistiske og tekniske ting har påvirket processen mere, end de plejer at gøre. Det har selvfølgelig været afgørende for min kunstneriske proces, at værket opføres som det gør med musikere og sangere spredt over hele gaden. Det har på sin vis gjort, at jeg har måttet arbejde mere pragmatisk, end jeg er vant til, men samtidig er der en enormt stor detaljegrad i værket.
I og med at der ikke kommer til at være en samlet symfonisk lyd, er der kommet detaljer ind, som der ikke ville være i et almindeligt symfonisk værk. Det skal jo ikke være kedeligt at høre hele værket stående ved siden af tubaisten. Der må drysses blomster ud over det hele, så der er ikke nogen, der spiller 2. violin.
Derudover er værket der jo først, når vi når til opførelsen d. 7. maj. Der er ingen, der har prøvet det her før. Vi ved jo faktisk ikke, om det fungerer, og hvem kan bagefter sige, om det gør? Det kan være, violinisten har haft en fantastisk oplevelse, men hornisten syntes, det var frygteligt, fordi han stod et sted, hvor der hele tiden var en, der startede en bil. Formen ødelægger muligheden for at have én sandhed om værket, og det synes jeg faktisk er en fed kommentar til hele miljøet.«

Jubilæumskoncert på årets SPOR-festival

I 2016 er AUT også repræsenteret, når SPOR festivalen løber af stablen i maj. Her holdes AUT's jubilæumskoncert søndag den 15. maj på Granhøj Dans. I den anledning har AUT inviteret de to ny musik-ensembler britiske Another Contemporary Music Ensemble (ACM) og østrigske Black Page Orchestra til Aarhus i deres første møde.

På programmet er fem værker:
Mirela Ivicevics The F SonG (dominosa VII) er en kæde af F’er fra en balkan-hjerne og ikke alle af dem er bandeord.
Matthias Kranebitters Dead Girl (Requiem E) er det første værk Kranebitter skrev til sit ensemble Black Page Orchestra. Som titlen måske giver udtryk for, er det en mørk og sørgelig komposition. Den består af deformerede og dekonstruerede MIDI-filer fra en optimistisk fortid - spillet i den mørke nutid.
Vitalija Glovackytes performance Virtual Love vil handle om virtuelle forhold og om, hvor lidt man har brug for virkeligheden i cyber-udvekslinger.
Michael Cuttings Waiting Room som udforsker, hvordan vi definerer et stykke musik og sætter specielt spørgsmålstegn ved, hvordan vi adskiller den musikalske performance fra forberedelserne til den.
Sidste værk på programmet ved jubilæumskoncerten er Jennifer Walshes And Jump from the Golden Gate Bridge.

.

Masser af initiativer med AUT bag roret

Udover samarbejdet med Aarhus Symfoniorkester, som også inkluderer en stor festkoncert den 7. oktober i Musikhuset, byder jubilæumsåret på en lang række initiativer med AUT bag roret.
AUT's samarbejde med Aarhus Jazz Festival udmønter sig i 2016 i to koncerter med det franske ensemble Spat’Sonore, som spiller på hjemmebyggede instrumenter.
Derudover byder jubilæumsåret på et fortsat udviklingsarbejde med initiativet coOPERAtion, som vanligt byder AUT indenfor i private hjem til flere intime concertini i årets løb, og fejringen af de 50 år rundes af med en koncert med Århus Sinfonietta, hvor den nye avantgarde møder den ’gamle’ avantgarde.

BEINTA – en symfonisk sangcyklus
Lørdag d. 30. april 2016 kl. 15.00
Symfonisk Sal, Musikhuset Aarhus
125 kr. / Køb billet 

TUSK – en gadeopera
Lørdag d. 7. maj 2016 kl. 11.30 og kl. 13.00
Jægergårdsgade, Aarhus
Fri entré 

AUT Jubilæumskoncert på SPOR
Søndag d. 15. maj kl. 17.00
Granhøj Dans, Aarhus C

Festkoncert
Fredag d. 7. oktober 2016 kl. 19.30
Symfonisk Sal, Musikhuset Aarhus
145 kr.