Aarhusiansk festival markerer hundredeåret for DADA-bevægelsens begyndelse

Den 10. - 11. juni kan du deltage i tredje runde af DADA-festivalen, der hylder startskuddet til hele DADA-projektet: grundlæggelsen af Cabaret Voltaire i 1916. Den dadaistiske ånd udfolder sig over to dage på Spanien 19C med DADA-inficeret poesi, happenings og musik.

Af Camille Roth

De kunstneriske kræfter fra Spanien 19C og PERFORMANCErum vil genaktualisere dadaismens modstand mod det strømlinede videnssamfund med en festival for alt det absurde, det meningsløse og det idiotiske. Den altid grænsesøgende eksperimenterende musiker Jørgen Teller udgør sammen med musiker og kunstner Kim Grønborg drivkraften bag tredje runde af DADA-festivalen. I løbet af de to dage festivalen varer, kan du opleve performances af både danske og internationale kunstnere, der er inspirerede af dadaismens idéer.

Grundlæggelsen af en bevægelse for det idiotiske

Den 5. februar 1916 grundlagde de to kunstnere Hugo Ball og Emmy Hennings natklubben Cabaret Voltaire i den Schweiziste by Zurich. Cabareten skulle tjene både kunstneriske og politiske formål og udgøre et samlingssted for mange af de europæiske kunstnere og alternative tænkere, der under første verdenskrig søgte tilflugt i det neutrale land.

Kunstnere som Marcel Janco, Richard Huelsenbeck, Tristan Tzara, Sophie Taeuber-Arp og Jean Arp medvirkende til at etablere stedet og skabte en række af de mange eksperimenterende happenings, som lagde et afgørende fundament til den anarkistiske bevægelse, der senere fik navnet DADA.

Billede fra Hugo Balls berømte oplæsning af lydigtet KARAWANE på Cabaret Voltaire, 1916

Dadaismen spredte sig videre til blandt andet Berlin, Paris, Køln og New York og udviklede sig siden i forskellige retninger. Men den grundlæggende tanke, der gennemsyrede bevægelsen udsprang af Tristan Tzaras formulering i Zürich allerede tilbage fra 1915: »Det intelligente menneske er nu ren standard. Det, vi mangler, er idiotiet. Dada bruger alle sine kræfter på at etablere idiotiet overalt

DADA-festivalen fastslår, at behovet for det absurde stadig er aktuelt

Kim Grønberg og Klaus Marthinus fra udstillingsstedet Spanien 19C og Søren Krag og Claus Ejner fra PERFORMANCErum fastslår, at tanken er lige så aktuel i dag som den var for 100 år siden: »Vi synes, at Tzaras anskuelser er lige så aktuelle i dag, hvor fornuften gennemsyrer skolesystemerne og viden er reduceret til noget, man tilegner sig og ikke noget man producerer. Fantasi er en guillotine, man stikker sit hoved ind, og så siger det snap.«


Performance af Kim Grønborg, Spanien19C, november 2012 

På programmet for festivalen kan du udover Jørgen Teller og Kim Grønberg selv finde en lang række danske og internationale kunstnere, der arbejder aktivt med at kritisere den altdominerende rationelle fornuft, med værker der hylder volapyk og tilfældighed og gennem lyd, musik, poesi og happenings skaber rum for alt det, der er absurd og meningsløst.

Følgende kunstnere deltager på festivalen:

Fredag:
Kim Grønborg og Joaquin Zaragoza
Paul Dorn (Schweiz)
Claus Ejner
Olga Szymula og Martyna Miller (Polen)
Christian Schmidt-Rasmussen 

Lørdag:
Axel Kretschmer (Tyskland)
Gustaf Broms (Sverige)
Jørn Teller 
Søren Krogh
Ulla Hvejsel

DADA-Festival – 3. runde
10. og 11. juni 2016 kl. 19.00
Spanien 19C, Kalkværksvej 5A, Aarhus
Gratis entré
Læs mere her eller på facebook