Aarhus i fokus

Aarhus er inde i en rivende udvikling når det kommer til ny musik og lydkunst-området. Miljøet har blomstret de seneste år, og det afspejler sig i nytænkende arrangementer og eksperimenterende samarbejder.

”Det vigtige for Aarhus er at bevare den frække lillebrormentalitet – det kreative, frisættende og stimulerende. Vi skal turde være mærkelige og anderledes og fyre ting af, som det store, institutionelle København ikke kan. Lige nu er vi på rette spor – der sker rigtig meget i Aarhus i disse år.”
- Sådan lyder det fra komponisten Niels Rønsholdt i det interview, som Jyllands-Posten bragte den 5. januar i år. Udover at fortælle om sit eksperimenterende arbejde med musikalske roller, sin indtrædelse i Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Musik og arbejdet som kompositionslærer på Det Jyske Musikkonservatorium, peger Niels Rønsholdt på sin hjemby, Aarhus’ vigtige og enestående rolle på ny musik- og lydkunstscenen. Og der sker virkelig noget i Aarhus i disse år; masser af komponister, lydkunstnere, arrangører og foreninger sørger for at kreativiteten og engagementet i den jyske hovedstad blomstrer og det afføder et musikmiljø med plads til eksperimenter. Festivaler som SPOR og Aarhus Lydfestival, ensembler som Aarhus Sinfonietta, SCENATET og Ensemble Lydenskab, institutioner som DIEM og Kunsthal Aarhus og foreninger som AUT – Aarhus Unge Tonekunstnere, vidner alle om, at Aarhus rummer nogle helt unikke forudsætninger for, at musik og lyd kan bevæge sig i nye, hidtil usete retninger.

Niels Rønsholdt. Photo: Lars Svankjær

Niels Rønsholdt bevarer Aarhus som sin base, fordi han netop ser byen som et center for det kreative og frisættende, og fremhæver nogle af de mange institutioner som byen byder på, herunder DIEM og SPOR-festivalen, som eksempler på den grøde, der er i musikmiljøet. Læs hele interviewet her

Nogle af de aarhusianske aktører!
DIEM er Danmarks center for elektronisk musik under Det Jyske Musikkonservatorium, hvor 30-40 komponister boltrer sig og inspirerer hinanden og folk fra andre kreative fag. DIEMs kunstneriske grundidé har siden åbningen i 1987 været meget bredt funderet; dørene har været åbne for komponister af alle genrer inden for den elektroniske musik, fra computer-jazz til båndmusik-komposition, fra interaktive installationer til electronica. I 2003 blev DIEM en del af Det Jyske Musikkonservatorium og konservatoriet fik status som kompetencecenter for elektronisk musik med Danmarks første professor i elektronisk musik, Wayne Siegel.

Udover undervisning og forskning driver DIEM også en omfattende virksomhed som koncertarrangør og har stået bag flere betydningsfulde internationale festivaler. Vil du følge med i koncertaktiviteterne, også kaldet ”DIEM ElekTro”, kan du læse mere her.

I Kunsthal Aarhus er der også rig mulighed for at slå ørerne ud og møde den eksperimenterende lydkunst.
Kunsthallen blev grundlagt i 1917 med missionen at "inspirere og promovere et generelt kendskab til de skønne kunster" og udstillingsstedet blev modtaget med stor entusiasme af offentligheden. Lige siden har Kunsthal Aarhus spillet en central rolle i forhold til at udvikle og præsentere international samtidskunst i Danmark, og i det seneste år har kunsthallen i højere og højere grad budt lydkunsten indenfor og afholdt både udstillinger og seminarer i lydens tegn.

Kunsthal Aarhus deltager også i Aarhus’ årlige SPOR-festival for ny musik, som har tårnhøj international bevågenhed og i de seneste år har vokset sig rigtig stor.

SPOR er en festival for nutidig lyd- og tonekunst, som fandt sted første gang i 2005 under komponist Thomas Agerfeldt Olesens ledelse og med Niels Rønsholt som årets kurator. Siden juni 2007 har Anne Marqvardsen og Anna Berit Asp Christensen fungeret som SPOR festivalens ledere.
Festivalen har to grundSPOR: et etableret, internationalt ”SPOR” som præsenterer komponister/værker/musikere, der endnu ikke har været opført i DK og et mere risikobetonet ”SPOR” med bestillinger af unge talenter, som vi gør en dyd ud af at etablere en producerende platform for.

SPOR-festivalens gæstekurator for 2014 er den internationalt anerkendte komponist og performer Jennifer Walshe (f. 1974, IR). Festivalen finder sted over fire dage, fra d. 8. til 11. maj, på en række forskellige lokaliteter i Aarhus, og programmet byder på koncerter, lydinstallationer, performances, artist talks og meget andet fra unge såvel som anerkendte internationale og danske kunstnere. SNYK vender selvfølgelig tilbage med mere nyt om årets festival, når programmet offentliggøres i løbet af de næste par måneder.
Sidste år lavede SNYKradio et mix-tape med årets SPOR-kurator, Juliana Hodkinson – tag et lyt eller genlyt her:

En anden spændende festival er Aarhus Lydfestival, som så dagens lys i 2012, og som sætter fokus på lyd som materiale og fænomen. Festivalen tager udgangspunkt i den stigende interesse for lyd inden for flere felter: I den akademiske verden er der en øget interesse for lyd og i kunstverdenen har lydkunsten indfundet sig på museer og gallerier verden over, ligesom lyd er blevet en del af brugeroplevelsen inden for design. Festivalen formår således at samle et bredt, aarhusiansk lydmiljø og præsentere det i varierede programmer.

Også AUT  – Aarhus Unge Tonekunstnere – præsenterer spændende koncerter og gør et stort arbejde for netværket af unge komponister og lydkunstnere i Aarhus. AUT blev grundlagt i 1966 og arbejder aktivt på at støtte lokale ensembler og initiativer, såvel som at skabe nye muligheder for den unge og nutidige lydkunst i både Aarhus og resten af Danmark.
SNYKRadio havde forleden komponisten Allan Gravgaard Madsen i studiet. Han fortalte om AUT og spillede en håndfuld musikstykker, som relaterer sig til musikmiljøet omkring konservatoriet i Århus. Lyt med her:


På udøversiden arbejder topprofessionelle ensembler som Aarhus Sinfonietta, SCENATET og Ensemble Lydenskab på hver deres måde med udviklingen af stadig nye koncertformer og projekter.
Aarhus Sinfonietta
havde på SPOR og Wundergrund festivalerne i 2013 stor succes med opførelsen af komponisten Simon Steen-Andersens Black Box Music.
SCENATET har i 2013 haft stor international aktivitet og fortsætter udviklingen i 2014 hvor de blandt andet er inviteret til Berlins største festival for ny musik, Maerzmusik.
Ensemble Lydenskab havde i 2013 premiere på performancekunstneren Lilibeth Cuenca Rasmussens nyeste performance Gaia og arbejder i 2014 videre med nye tværkunstneriske projekter.

I efteråret bragte SNYKRadio et portræt af Simon Steen-Andersen. Han er kompositionslærer på Det Jyske Musikkonservatorium sammen med Niels Rønsholdt, og har således en vigtig rolle i den aarhusianske ny musik-udvikling. Hør portrættet her:


SNYK har Aarhus-fokus!
Aarhus har nogle unikke eksperimenterende kunstmiljøer, som tiltrækker mig”, udtaler Niels Rønsholdt også til Jyllands-Posten, og det er han ikke ene om! Der er masser af grøde i det aarhusianske komponist- og lydkunstmiljø, og netop derfor indleder SNYK et særligt Aarhus-fokus i årene 2014-2016 og frem mod RETHINK – Aarhus Europæisk Kulturhovedstad 2017. I disse år vil SNYK i samarbejde med en lang række aarhusianske aktører have fokus på at styrke scenen for ny, eksperimenterende musik i Aarhus. Arbejdet vil spænde mellem det overordnede strategiske og musikpolitiske arbejde, og udvikling af det lavpraktiske arbejde med fundraising, koncertafvikling og organisationsudvikling. I denne sammenhæng vil SNYK bidrage til at etablere en netværksplatform fra hvilken der kan arbejdes for at skabe øget sammenhængskraft og synergi i musikmiljøet i Aarhus, og for i størst mulig grad at få involveret miljøet for ny, eksperimenterende musik i udviklingen af RETHINK.

SNYK hører derfor gerne fra alle i det aarhusianske ny musik- og lydkunstmiljø, som skulle ligge inde med idéer til samarbejder, projekter, arrangementer eller andet, hvor SNYK kan bidrage til at synliggøre og styrke den fantastiske udvikling, som Aarhus er midt i.

SNYKs Aarhus-fokus skydes i gang allerede på lørdag d. 18. januar, hvor vi har en stand på Musikmessen på Godsbanen, som er en del af Musik Aarhus Festival 2014. Messen arrangeres af byens regionale spillesteder (Atlas, radar, Train og VoxHall), og giver rig mulighed for at sparre med byens øvrige musik-ildsjæle og komme i dialog med byens musikinteresserede borgere.

Her inviteres alle til at komme og få en snak med SNYK; høre om hvad vi laver, fortælle om Aarhus og lade os lære Aarhus-miljøet endnu bedre at kende.

Efter messen afholder SNYK desuden en uformel reception i Folkekøkkenet på Godsbanen og vi opfordrer alle med interesse i ny musik-miljøet til at komme og få lidt godt til ganen og en god mulighed for at snakke med andre aktører inden for feltet.

 

DATOER OG STEDER:

HVAD: Musikmessen på Musik Aarhus Festival 2014
HVORNÅR: 18. januar 2014, kl. 10.00-16.00
HVOR: Godsbanen, Skovgaardsgade 3, Aarhus C
PRIS: Fri entré

HVAD: Reception
HVORNÅR: 18. januar 2014, kl. 16.00-17.30
HVOR: Folkekøkkenet på Godsbanen, Skovgaardsgade 3, Aarhus C
PRIS: Fri entré