Aarhus 2017 lancerer program rigt på musik

Når Aarhus i 2017 indtager rollen som europæisk kulturhovedstad bliver det med masser af ny musik på programmet. Fra fire helaftensværker af Niels Marthinsen over ny lydkunst af schweiziske Andres Bosshard til en eftertænksom og spiselig opera af Line Tjørnhøj. 

Af Ditte Marie Berg

I 2017 er Aarhus, sammen med den cypriotiske by Pafos, europæisk kulturhovedstad, og for de musik- og lydkunstinteresserede er der masser af grunde til at spidse ører, for programmet inkluderer både nyskrevne værker til byens koncertsale og store lydkunstprojekter af både danske og internationale navne.

Fire helaftensforestillinger i naturvidenskabernes tegn

Origins2017 er navnet på det kæmpeprojekt, hvor komponisten Niels Marthinsen tonesætter tekster af forfatterne Ursula Andkjær Olesen, Pia Juhl, Bent Nørgaard og Susi Hyldgaard om astrofysik og evolutionsbiologi. Der er tale om fire værker: Big band-symfonien Solar Walk tager udgangspunkt i solsystemet og vores erobring af rummet, korsymfonien A Universe from Nothing kredser om universets start og slutning, Evolution! om livets begyndelse og udvikling samt operaen Darwin om den verdenskendte evolutionsbiolog. Det er ambitionen via musikkens direkte forbindelser til det menneskelige følelsesliv at give lyd til naturvidenskabens svar på nogle af de helt grundlæggende spørgsmål, som verden blot ved dens eksistens stiller os. Derfor indplaceres de fire værker også i nogle koncertformater, hvor fortællingen og visualiseringen spiller væsentligt ind i det musikalske indhold. De medvirkende ensembler til projektet er Aarhus Sommeropera, Aarhus Symfoniorkester, Aarhus Jazz Orchestra, Århus Sinfonietta og Vokalensemblet GAIA.

Ny lydkunst indkapsler byens klang

Blandt et stærkt felt på 31 ansøgere fra hele verden vandt den schweiziske lydkunstner Andres Bosshard med værket Sonic Ark konkurrencen Sound of Aarhus 2017, der er blevet til i samarbejde mellem Dansk Komponist Forening, DJBFA, DPA og Aarhus2017. Interaktivitet er et centralt begreb i Bosshards kunstneriske arbejde, der bl.a. indbefatter såkaldte lydhaver- og lydbroer, og Sonic Ark bliver da også skabt via påvirkninger fra byens borgere. På den måde spejler værket ambitionen om, at prædikatet 'kulturby' ikke blot indbefatter præsentationen af værker skabt af professionelle kunstnere, men også spejler den proces, der finder sted, når en bys indbyggere via deres engagement giver liv til kunstværket.


Andres Bosshard. Foto: Axel Schütt. 

Andres Bosshard er ikke ene om at bidrage med lydkunst til kulturåret, for både Cristian Vogel, Marie Højlund og Morten Riis er også at finde i programmet med nye projekter. Den chilensk-fødte Vogel henter i Balladen om Agnete og Havmanden et avanceret lydsystem udviklet af Sonic Emotions Wave Field Synthesis til Danmark for første gang. Værket, der trækker på den skandinaviske folkevise Agnete og Havmanden, blander og kontrasterer den højteknologiske rumliggørelse af lyd med den direkte fysiske effekt af kraftige trommer og moderne dans. Sammen med et team af internationale performere, teknikere og kunstnere – herunder Muriel Romero, Marcelo Aguirre og Sune Petersen – har Vogel således ikke blot skabt et lydrum, der indbyder til en helt ny lytteoplevelse, men Balladen om Agnete og Havmanden vil gennem symbolik og fortællekunst fra det kendte folkeeventyr også understrege det potentiale, vi har for at udvide vores forståelse, når vi selv er ude på dybt vand. Værket bliver opført fra den 15. til den 18. juni 2017 på Godsbanen i Aarhus.

I The overHEARD inviterer Marie Højlund og Morten Riis folk til at gentænke forholdene mellem lyd, musik, støj og omgivelser. Værket består af tre dele: Mekaniske og elektromekaniske udendørsinstallationer, der er opstillet forskellige steder i Region Midtjylland, en internetbrowser, der døgnet rundt transmitterer lyden fra installationerne, samt koncerter med danske bands hvori lydoptagelserne på forskellig vis indgår. Du kan læse mere om de forskellige dele her

Spillestedets muligheder udforskes

Fra januar og i løbet af år 2017 vil Aarhus desuden være med til at eksperimentere med mulighederne ved live-musik gennem konceptet 'Venuehack'. Med Venuehack bliver det muligt at opleve live musik på helt nye måder, når spillestedet Radar udforsker og gentænker idéen om et ’venue’. Gennem samarbejde med folk fra fagområder som visuel kunst, arkitektur, film, design og teknologi stiler projektet mod at skabe nye metoder for oplevelsen af live-musik. Radar har udviklet en modulopbygget scene, der gør det muligt at præsentere hvert enkelt show på hver sin særegne måde, som passer til den enkelte performance. Sammen med Center For Avanceret Visualisering og Interaktion på Aarhus Universitet har Radar udviklet et særligt lydsystem, ’Audio Canvas’, for at kunne skabe og præsentere lydbilleder, lydkunst og lyddesign, som er blevet til gennem samarbejdet med nationale og internationale kunstnere. Således føjer spillestedet nye lag til koncertoplevelsen og giver på samme tid nye unikke rammer at arbejde under for kunstnerne. Læs mere om Venuehack her

Verdenspremiere på multidisciplinært værk af Louise Aguirre

Fra den 24. til 25. februar  2017 har du mulighed for at opleve det helt nye værk, The Way the Dead Love, baseret på et multidisciplinært samspil mellem musik, sang og videodesign. Værkets libretto og musik er skrevet af den prisvindende komponist Louise Aguirre og er blevet til gennem et samarbejde mellem musikensemblet Lydenskab, sanger Lore Lixenberg og design- og videoteamet Troels Primdahl og Anders Bigum. Aguirre har taget inspiration fra værker af Charles Bukowski, Marquis de Sade, Catherine Breillat, Eve Ensler og Pietro Aretino. The Way the Dead Love udforsker gennem klassisk musik temaer som erotik og forskellige former for seksualitet, mens drømme om sex, magt og kærlighed bringes til live af musikere, der optræder, danser, synger og spiller på deres instrumenter som et udtryk for det følelsesladede samfund, vi oplever. Læs mere her.

Musikskoleelever introduceres som komponister

Med SPOR New Music School er det børn, der komponerer fremtidens musik. Den 14. maj 2017 bliver børn fra lokale musikskoler opfordret til at skabe deres egen musik gennem komposition og musikeksperimenter. Børn i alderen 11-15 år får lov at komponere eksperimentalmusik i samarbejde med komponister og andre professionelle musikfolk, og efterfølgende mødes de med andre børn og unge og skaber helt ny musik, som bliver opført på SPOR Festivals store scene under SPOR Festival. Koncerten er åben for alle, og du kan læse mere her.

Hotel Pro Forma leverer stof til eftertanke

Performancekompagniet Hotel Pro Forma præsenterer i samarbejde med Latvian Radio Choir en tankevækkende musikforestilling om vor tid og de dertilhørende miljøproblemer. Det bliver poetisk og urovækkende, når de med forestillingen NeoArctic tager fat om vores nuværende situation som en ny geologisk tidsalder defineret af hidtil uset menneskelig forstyrrelse af jordens økosystemer.
NeoArctic præsenterer 12 landskaber af musik, lyd og visuelle scener, mens 12 sangere fremstår på en stor scene. Ord bliver sunget, hvisket og råbt, og der skabes melodisk musik, som smelter sammen med eksperimenterende elektronisk musik. Melodier opstår og forsvinder, samtidigt som spørgsmål om både fortid, nutid og fremtid bliver bearbejdet. Værket kan opleves fra den 9. til den 11. november 2017 i Studio 1, Filmby Aarhus. Læs mere her.


Billede fra forestillingen NeoArctic. Foto: Andreas Sommer.

Operaen gentænkes som nutidig kunstform

Aarhus Unge Tonekunstnere har kastet sig over operagenren som en nutidig kunstform under navnet ’coOPERAtion’. Det har betydet at komponister i mødet med musik-, teater- og operaensembler samt kunstnere, producenter og forskere fra et bredt tværæstetisk felt har kunne fordybe sig i operaens kunstform. Det har ledt til to projekter, som præsenteres ved Aarhus 2017 – Operatic Mass Actions og Agony.
Operatic Mass Actions løber fra den 19. til den 21. maj og vil først og fremmest gribe ind i bybilledet i Aarhus med målet om at frigøre operaen fra de store institutioner og deres scener. Tanken er, at kunstformen vil kunne indgå i en mere flydende og foranderlig kontekst i byrummet, som fordrer en mere demokratisk tilgang til genren.

Fra den 20. til den 27. oktober præsenterer Aarhus 2017 Agony – en spiselig opera af Line Tjørnhøj. Der er tale om et operafikseret digt såvel som et eftertænksomt, delikat og grænseoverskridende værk, hvor publikum inviteres på middag. Dramaturgien er baseret på festmåltidet og dets rytme, mens teksten fungerer som en allegori over det moderne menneskes eksistens. Det bliver en performance-opera med stemmer, der taler videnskabens, skønhedens, længslens og trøstens sprog. Agony bliver ligeledes et nyt operakoncept i kraft af at kok og foodstylist Michelle Appelros skaber et lækkert måltid, som hun serverer live. Operaprojektet fungerer dertil også som et kompetenceudviklende projekt for kvinder i Jordan, som har bidraget til fremstillingen af scenografiprodukter, og således bliver det til et kulturelt møde i alle dele af operaoplevelsen.  


Line Tjørnhøj. Foto: Charlotte de la Fuente.

Således en introduktion til noget af den ny musik, der kommer til at være på scenen i Aarhus 2017, og du kan se hele programmet i nedenstående link.  

Aarhus 2017
www.aarhus2017.dk
Se hele programmet her